Sezonul estival 2018 se anunță a fi cel mai bun din ultimii ani, însă dincolo de numărul mare de turiști, de aglomerația de pe litoral, de creșterea calității serviciilor hoteliere, turismul românesc infruntă o serie de provocări. Câteva sute de agentii și turoperatori și-au închis porțile în ultimii ani, iar turiștii se pot trezi și în acest an fără bani și vacanțe.
Potrivit unei analize KeysFin, 408 agenții de turism și turoperatori și-au închis porțile în 2016 si 2017, iar cazul recent al firmei Terra Tourism este un prim semnal de alarmă în 2018.
"Cele mai multe companii care și-au închis porțile prezentau o vulnerabilitate financiară ridicată. În cele mai multe cazuri, planurile de business nu au ținut cont de realitățile pieței, de dinamica încasărilor și obligațiile de plată. Astfel că, supraestimându-și business-ul, mulți au intrat în blocaj financiar”, arată analiștii.
CITEȘTE ȘI Un nou colaps: Grupul de turism Tripsta, care controlează Travelplanet24 și Airtickets, își suspendă activitatea și închide biroul din România. Surse: 100 de angajați din București rămân fără job "Sezonalitatea joacă un rol semnificativ în dinamica financiară a agențiilor. Cum multe dintre ele nu beneficiază de resursele financiare care să le permită să reziste provocărilor economice, creditarea, de exemplu, fiind incă la un nivel extrem de redus în acest sector, cele mai multe reușesc cu greu să reziste concurenței acerbe făcute de marii jucători din piață”, au mai spus aceștia.
“La nivel de ansamblu, turismul românesc este pe un trend pozitiv. Profitabilitatea sectorului este estimată să ajungă în acest an la peste 200 milioane de lei, un nivel dublu față de acum șapte ani.” spun analiștii. Unele dintre cheltuieli au evoluat semnificativ, cum sunt cele cu personalul, care au crescut cu aproximativ 50% in ultimii cinci ani, însă această creștere s-a reflectat pozitiv în rezultatul net – acesta a avansat de la 21.3 milioane lei în 2012 la 163,2 milioane lei, valoarea estimată pentru 2017.
În urma falimentelor agentiilor de turism din ultimii ani, Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a inițiat un proiect de act normativ prin care propunea înființarea unui Fond Național de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice. Acesta ar fi urmat să acopere sumele necesare pentru despăgubirea turiștilor în cazul în care agențiile de turism de la care au contractat servicii ajung în imposibilitatea de a-și onora serviciile, în urma insolvenței sau a falimentului.
Inițiativa nu s-a concretizat însă, cel puțin până în prezent, dupa cum nu s-a transpus în legislația națională nici Directiva Europeană 2302/2015, care garantează pachetele de servicii turistice achiziționate de persoanele fizice, obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2018 în toate statele UE.