Cetățenii români aflați în străinătate vor putea primi titlul de călătorie și în formă electronică, semnat cu semnătură electronică calificată și asimilat înscrisurilor autentice, conform unui proiect de lege promulgat de șeful statului
Noua lege prevede că: ”Titlul de călătorie este documentul care se eliberează în formă tipărită sau în formă electronică de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetățenilor români aflați în străinătate, care nu mai posedă document de călătorie valabil, pentru ca titularul să se întoarcă în țară”.
Titlul de călătorie eliberat în formă electronică va fi semnat cu semnătură electronică calificată și va fi asimilat înscrisurilor autentice.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Toate firmele și instituțiile publice trebuie să accepte plata fără numerar. Salariile și pensiile pot fi primite, la alegere, în numerar sau în contPotrivit inițiatorilor noii legi, măsura va debirocratiza serviciile consulare și va facilita accesul cetățenilor la aceste servicii.
”Menținerea unor asemenea procese birocratice - emiterea în format fizic a unor documente, programarea fizică a nunei vizite la secția consulară prin telefon/email, interacțiunea cu un funcționar consular - implică, fără îndoialã, costuri bugetare insemnate pentru statul român - este necesar un numar de funcționari tot mai mare, de al un an al altul, în condițiile în care estimările prezinta cca. 4,5 milioane de cetățeni români stabiliți temporar în străinătate, la care se adaugă alte milioane de cetățeni români care călătoresc în interes de serviciu/studii/vacanță în străinătate. Mai trebuie adăugat un alt aspect, deosebit de important și anume că secțiile consulare se află, de cele mai multe ori, la sute de kilometri distanță de reședinta/domiciliul cetățenilor români stabiliți în strainătate, iar din cauza capacităii restrânse a resurselor umane din secțiile consulare, nu de puține ori aceștia merg fizic la consulate, așteaptă la cozi și nu obțin documentele necesare, care ar putea fi eliberate și în format electronic”, arată inițiatorii.
În termen de 180 de zile de la data intrării a legii, Ministerul Afacerilor Externe va trebui să dezvolte capacitățile tehnice ale misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României pentru programarea electronică a cetățenilor români în scopul accesării serviciilor consulare, precum și pentru primirea și recunoașterea certificatelor, atestatelor și altor documente în format electronic eliberate de autoritățile publice din statele membre ale Uniunii Europene și Spațiul Economic European.