CFR Marfă scoate la vânzare Hotelul Express, situat în centrul stațiunii Predeal, în cadrul procesului amplu de valorificare a activelor neutilizate în activitatea de transport feroviar de mărfuri pe care compania îl derulează pentru a restitui ajutorul de stat considerat de Comisia Europeană ilegal.
Prețul de ofertare, la care se adaugă TVA, este de 15 milioane de lei, activul aflându-se sub sechestrul ANAF.
"Deoarece CFR Marfă se află în situația de a restitui un ajutor de stat considerat ilegal de către Comisia Europeană, societatea desfășoară un proces amplu de valorificare a activelor neutilizate în activitatea de transport feroviar de mărfuri. Astfel, în conformitate cu articolul 248 din Codul de Procedură Fiscală, CFR Marfă a decis să valorifice toate activele care nu au o utilitate directă în activitatea de exploatare, inclusiv spațiul hotelier deținut în stațiunea Predeal", se spune într-un comunicat al transportatorului feroviar de marfă.
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză - Companie germană votată de mai multe ori "brand al secolului" cumpără pachetul majoritar al unui startup românesc ITHotelul, integrat în circuitul turistic în 2014 și clasificat la 3 stele, este compus din 23 de camere duble, patru apartamente și două camere triple, cu un restaurant ce poate găzdui până la 60 de persoane, o bucătărie complet echipată, o sală de conferințe cu o capacitate de 60 de locuri, o sală de fitness și spații administrative, scrie Agerpres.
Cu o structură arhitecturală de aproximativ 2.500 de metri pătrați de tip demisol+parter+2 etaje+mansardă, hotelul poate fi o destinație potrivită pentru vacanțe individuale, tabere sau întâlniri de afaceri. Sala de conferințe poate susține organizarea de workshop-uri, congrese, training-uri, ședințe, prezentări sau lansări de produse, iar pentru cei activi hotelul poate fi un punct de plecare pentru o varietate de activități în aer liber: drumeții pe munte, ski sau snowboarding în sezonul rece sau excursii de descoperire a zonei.
Cu datorii ce depășesc 4 miliarde de lei, compania CFR Marfă va fi închisă, iar în locul ei se va înființa o nouă companie cu capital mixt - de stat și privat - Carpatica Feroviar. CFR Marfă va funcționa în paralel cu noua companie, timp de jumătate de an, iar din 2025 va rămâne pe piață doar Carpatica Feroviar.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a organizat la începutul lunii martie o dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înființarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de HG, societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză.
"Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2023 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și conflictele din apropierea granițelor) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO. Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă 'CFR Marfă' SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român", explică Nota de fundamentare.