La zece zile după ce agenția Genius Travel a intrat în insolvență, lăsând turiștii și fără bani, și fără vacanțe, lucrurile nu s-au limpezit deloc. Acționarii Genius discută frecvent la telefon cu câțiva turoperatori importanți, însă pentru ANT și ANPC sunt de negăsit. N-au depus cerere de insolvență la tribunal, iar Poliția îi cercetează deja pentru înșelăciune. Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) a cerut ieri ANAT, ANT și ANPC un tabel cu turiștii păgubiți, oferindu-se să le acorde gratuit tuturor vacanțe în România, însă nicio instituție nu are o asemenea listă.
"Băieții s-au speriat și nu vor să apară public"
Deși s-au ascuns de presă și de controalele ANPC și ai Autorității Naționale pentru Turism (ANT), care le-au găsit sediile închise, șefii agenției Genius Travel discută des cu câțiva mari turoperatori. Turoperatorii le deplâng situația grea prin care trec, le spun aproape cu drag "băieții", și susțin că ceea ce s-a întâmplat în ultimele zece zile nu este "țeapă", deși așa pare. "Băieții s-au speriat și de-asta nu vor să apară public", afirmă susținătorii lor. Problema este că nimeni, nici măcar ANAT, nu are, oficial, dimensiunea reală a pagubelor produse de "băieți", iar turiștii care poate au plătit pe vacanță economiile de mai multe luni nu știu cât ar trebui să aștepte și dacă mai au șanse să își recupereze banii.
În acest context, fostul secretar de stat în turism Bogdan Pandelică, actualul șef al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), s-a gândit să invite la discuții ANAT, ANT, FPTR și reprezentanți ai Poliției Economice, încercând să se lămurească dacă poate fi găsită o soluție pentru turiștii pe care Genius i-a lăsat fără vacanțe. "Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) a a susținut următorul punct de vedere: e o treabă privată, privatul din turism a încurcat-o și nu are de ce să se implice Guvernul, vicepremierul sau OPC", a declarat pentru Profit.ro Nicolae Istrate, vicepreședintele FPTR, prezent la întâlnire.
FPTR vrea să le ofere vacanțe celor păgubiți
El a explicat că, în mod excepțional, dacă ANAT nu își asumă să "rezolve" această problemă, FPTR le va oferi vacanțe turiștilor păgubiți. "Le-am spus că așteptăm de la dânșii lista cu toate persoanele fizice care nu au putut să-și facă sejurul, iar noi le vom oferi gratuit o vacanță în țară în aceleași condiții de confort", a povestit Istrate. Contactat de Profit.ro, Bogdan Pandelică a spus că ANPC nu are o asemenea listă și că reprezentanții Autorității nu au reușit să vorbească până acum cu cei de la Genius Travel.
"Avem deja peste 30 de reclamații primite de la clienți împotriva lor. Ceea ce putem noi să facem este ca în perioada următoare să amendăm, bineînțeles, dacă vom găsi administratorii, pentru că nu am reușit să-i găsim. Să-i amendăm sau cel mult să suspendăm activitatea firmei. Dar nici o variantă, nici cealaltă n-o să ajute foarte mult la recuperarea acelor bani", a afirmat șeful ANPC. El crede că vor mai veni și alte reclamații în perioada următoare și poate că în următoarele zile se va putea contura o imagine completă a problemei. "Noi am fost la toate sediile, și sediul oficial, și sediul declarat la ONRC și alte puncte de lucru de aici din București, dar peste tot e închis. Încercăm să găsim soluții și e important că cei de la FPTR vor să le ofere vacanțe oamenilor", a adăugat Pandelică.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cazul Genius Travel schimbă piața: Limita polițelor de asigurare urcă de 5 ori, agențiile nu mai pot cheltui banii clienților pe salarii și utilitățiReprezentantul FPTR spune, însă, că primul pas pentru rezolvarea problemei este o listă cu păgubiții și valoarea daunelor. "Am întrebat câți oameni au pierdut bani și de ce sumă totală e vorba și nu știe nimeni. Le-am cerut lista, iar cei de la ANAT au zis că ne-o dau în două zile. Cei doi reprezentanți ai ANAT (secretarul general Liviu Moraru, și avocatul asociației - n.r.) , prezenți la discuție, au zis că propunerea FPTR de a oferi vacanțe turiștilor e o treabă comunistă și că așa a procedat doar Stalin, care a egalizat nu știu ce datorii", susține Istrate.
"E treabă de Poliție, că au dispărut cu banii"
Contactat de Profit.ro, președintele ANAT, Alin Burcea, confirmă că nici la asociație nu a ajuns o listă completă cu turiștii păgubiți. "Nu știu cine este FPTR, nu cunosc o asemenea asociație, nu înțeleg ce treabă sau ce legătură au ei cu agențiile de turism. Nu știu cine e Istrate, încât orice declarație a acestui domn îi aparține. Suntem o țară liberă și fiecare persoană, om normal, sănătos psihic sau nu, până la proba contrarie, poate declara orice", a afirmat el.
Burcea a adăugat că nimeni nu a trimis la ANAT nicio listă, dar asta nu e problema asociației. "Există un regulament. De ce sunt eu obligat, ANAT, să iau liste? Ce trebă am eu? ANAT nu e firmă de asigurări. ANAT nu trebuie să ia liste, există o procedură legală. Treaba noastră este să rezolvăm și la asta lucrează ANAT, care e o asociație de 26 de ani, lucrează la Fondul de Garantare de ne ies capacele. Ca să nu se mai întâmple astfel de lucruri", a mai spus el.
CITEȘTE ȘI ANAT: Asigurătorii nu acceptă mărirea plafonului de asigurare, cerută de 3-4 ani de ANATBurcea crede că Pandelică a făcut un gest populist, fără formă, fără fond și mai ales fără finalitate, chemându-i "pe unii sau pe alții din asociații sau de pe stradă" să rezolve probleme. "Există în momentul de față un control al Poliției la ei. În momentul ăsta treaba a trecut de noi; nu mai sunt membri ANAT, i-am dat afară, iar treaba este de competența Poliției: au făcut o problemă, dar nu și-au cerut insolvența. În momentul în care ceri insolvența, e o procedură legală. Dacă nu și-au depus insolvența, e treabă de Poliție, că au dispărut cu banii. Ce putem să le facem noi?", a încheiat președintele ANAT.
Istrate a spus că a înțeles din discuțiile de la întâlnirea de ieri, la care Burcea nu a fost prezent, că ANAT nu are nicio propunere, "ci să rămână oamenii fără bani și să meargă la insolvență". Singura propunere a ANAT, a continuat Istrate, e înființarea unui fond de garantare la care să participe toate agențiile de turism și de unde să fie despăgubiți turiștii în cazul unei insolvențe. "Ei vor fond de garantare ca să îi <<înțepe>> pe cei de la agențiile mici, care să dea 3-4.000 de euro, iar doi-trei să fure și să se acopere din fond. Vor să participe și statul la acest fond", susține vicepreședintele FPTR.
"Ni se spune că <<săracii>> chiar se confruntă cu insolvența"
Anca Nedea, președintele ANT, prezentă și ea la întâlnirea organizată la ANPC, a spus că nici la instituția pe care o conduce nu există o listă cu turiștii păgubiți. "Nici noi nu avem lista cu păgubiții, pentru că nu ne-a dat-o nimeni, și am vorbit și la ANPC, și presează și ei ca să obțină lista. Noi nu știm nimic de ei și am insistat, în schimb mai mulți membri ANAT spun că s-au întâlnit cu ei de nu știu câte ori. Mi se pare ciudat. De ce nu ne răspund și nouă la telefon? Ni se spune de la ANAT că nu e nicio țeapă și că «săracii» chiar se confruntă cu insolvența. Când tu încasezi pachete în aprilie și până în august nu ai plătit nici măcar un leu avans, poate nu a fost țeapă, dar e clar că au fost luați niște bani și rezolvate niște probleme", a afirmat șefa ANT.
Într-adevăr, surse din rândul turoperatorilor care discută zilnic cu "băieții" de la Genius au explicat că aceștia au investit 150.000 de euro în urmă cu un an și jumătate-doi într-un hotel din Deltă al cărui management l-au preluat și că "au băgat niște bani în niște bărci", pe care ulterior le-au vândut ieftin. În paralel, agenția s-ar fi lansat în turoperare pe Thassos și "nu le-a mers charterul", pierzând și în cazul acesta în jur de 50.000 de euro. "Iar acum s-au blocat vânzările pe Turcia, pentru că vindeau bine această destinație, și au rămas fără cash flow. În secunda în care au picat vânzările de azi pe mâine au rămas fără bani", susțin sursele citate.
CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusiveTot turoperatorii apropiați de cei de la Genius spun că absența lor publică este doar reacția unor oameni nepregătiți pentru așa ceva. "Când vin 100 de telefoane să te înjure și să te amenințe cu viața sau cu altele, e o reacție umană să te protejezi", le-ar fi spus cei de la Genius turoperatorilor.
Sunt cercetați pentru înșelăciune și riscă închisoarea
Însă acest mod de a se "proteja", dacă mai durează mult, s-ar putea să le dăuneze mult mai tare decât o simplă insolvență celor de la Genius, pentru că la poliție au ajuns deja în jur de 50 de plângeri împotriva lor. "În momentul de față sunt cercetați doar pentru înșelăciune, pentru fapta pentru care au fost depuse plângeri. În acest caz, pedeapsa prevăzută este închisoarea de la unu la cinci ani. Sunt anumite etape procedurale", a declarat, pentru Profit.ro, Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Poliției Capitalei.
Din moment ce plângerile au fost depuse, a explicat Ghebaur, de acum încolo urmează ancheta. Dar aceasta nu se poate finaliza într-o săptămână, în ideea să fie trimiși și în judecată și să dispună instanța și recuperarea prejudiciului. "Și dacă sunt ascunși, măsurile legale curg singure. Dacă se dispune împotriva lor până la urmă și în lipsă o măsură preventivă, aceasta va fi pusă în aplicare. Ei și dacă se sustrag anchetei nu rezolvă nimic. Procedural, când vor fi chemați la audieri, vor fi citați, în primă fază. Dacă nu vor răspunde citației o dată, din motive obiective, se poate dispune aducerea lor cu mandat de aducere. Nu putem mai mult de atât, dacă nici măcar nu i-am citat. Poate dura săptămâni pentru audieri, ridicări documente, citări la sediul Poliției etc., pentru că sunt multe persoane implicate", a mai spus reprezentantul Poliției.
Turoperatorii apropiați celor de la Genius vorbesc de o sumă de peste 120.000 de euro neacoperită pentru vacanțele a aproape 170 de persoane. Prin piață se zvonește și că cei de la Genius încearcă să găsească o agenție mai mare căreia să-i cedeze firma, iar aceasta să-i achite datoriile, și se vehiculează numele Eurolines, deținută de Dragoș Anastasiu, și al Prestige Tour, recent achiziționată de un turoperator turc.
"Firma nu are altceva în afara unui brand terfelit"
"Cine să ia o firmă care de cinci zile e în presă doar că dă țepe? Firma nu are nimic, niciun asset. Au un nume, un brand la care au muncit niște ani și care s-a terfelit. Dacă se purtau discuții înainte de terfeleală, da, bineînțeles, îmi pot imagina că s-ar fi putut găsi soluții. Dar ca să nu se ajungă să se terfelească brandul. Acum nu mai valorează nimic. Valorează negativ. Cine s-ar încărca cu numele lor după cinci zile în care el a fost trecut prin toate noroaiele din lume?", a declarat Anastasiu pentru Profit.ro.
Sursele citate susțin că cei de la Genius au negociat în urmă cu o săptămână până luni seara să fie preluați, iar cele mai intense negocieri le-au purtat cu Prestige Tour, principala firmă pentru care au vândut bilete. "O sumă importantă de bani le-o datorează lor", au adăugat sursele. Contactată de Profit.ro, Elena Anghel, directorul general al Prestge Tour, a spus că nu dorește să comenteze aceste afirmații.
Pe de altă parte, aceiași turoperatori apropiați de Genius explică de ce firma nu și-a depus încă dosarul de insolvență. "Insolvența ți-o solicită fie un creditor, fie o declară debitoarea, adică societatea în sine. Pentru a declara insolvența, ai nevoie de un dosar complet, care să cuprindă toată imaginea financiară a firmei într-un anumit moment. Ca să strângi toate aceste documente, poate dura între 1-2 zile și 1-2 săptămâni. Dar acești oameni, prin avocatul lor și prin contabilitate lucrează asiduu la întocmirea dosarului, pentru că altfel el va fi respins în instanță. Trebuie să te duci cu un dosar complet, pentru că nu mai poate fi ulterior amendat în fel și chip. Acum adună și scad debitorii și calculează ce au de primit și cât au de dat", susțin sursele.
CITEȘTE ȘI XanaxAgenția Genius Travel pare a fi intrat în colaps financiar, iar o parte dintre clienți au rămas și fără vacanțe, și fără banii plătiți pe ele. Problema este că asigurarea de 10.000 de dolari acoperă doar vacanțele a 10-15 familii și că majoritatea clienților riscă să-și poată recupera banii în câțiva ani sau, poate, niciodată. Agenția a anunțat clienții în urmă cu 12 zile, printr-un email, să nu mai plece în vacanțe, pentru că intră în faliment, iar o zi mai târziu le-a trimis un alt mesaj, în care susținea că problemele s-au rezolvat. Peste încă două zile, însă, firma a trimis un alt email în care susținea din nou că intră în insolvență și nu mai poate plăti vacanțele turiștilor. Există, însă, turiști care între mesajele doi și trei au plecat în vacanțe în afara țării și au constatat la fața locului că nu-i primește nimeni în hotel și dacă vor să rămână în vacanță trebuie să o plătească din nou.
Până când "băieții" își vor rezolva cumva problemele, fie găsind un cumpărător, fie în instanță, fie la poliție, există 170 de ghinioniști sau poate mai mulți, a căror singură vină este că au plătit o vacanță unei firme care i-a păcălit. Iar dacă alți băieți, mai deștepți, mai fac calcule cine și ce ar trebui să câștige în urma falimentului Genius, șefii agenției ar putea să-și facă timp un minut și să le trimită un email cu lista păgubiților celor care vor să ajute cumva turiștii.