Turismul intern a început foarte bine anul, cu rezervări în creștere în ianuarie și în prima parte a lunii februarie, însă odată cu apariția conflictului din Ucraina rezervările au scăzut brusc, susține Adrian Voican, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).
Acesta a precizat că acum, în luna iulie, mulți români preferă să meargă în alte destinații, care au fost restricționate anii trecuți, scrie Agerpres.
"Turismul intern a început foarte bine ca rezervări în ianuarie și prima parte a lunii februarie. Din păcate a venit conflictul din Ucraina și rezervările au scăzut brusc. După aceea au început pas cu pas să se reia din luna mai, care a fost media lunilor corespondente din anii trecuți. În iunie a fost un vârf mare de rezervări pentru turism intern, datorită termenului scadent pentru voucherele de vacanță emise în 2019-2020, care din păcate s-a plafonat acum, iar rezervările au scăzut mult. Este o realitate în iulie. Probabil că mulți vor rezerva last-minute ceea ce nu este de dorit. Rezervările sunt puține și pe bugete egale sau mai mici decât anul trecut. Probabil, motivul este că mulți români preferă să meargă și în alte destinații", a declarat Adrian Voican.
În opinia sa, chiar și românii care dețin voucherele de vacanță își amână în prezent decizia cumpărării unei vacanțe.
"Este o realitate, mai ales în luna iulie. Litoralul va avea vârf de sezon o lună, în luna august. Repet, probabil că vor fi rezervări last-minute. În schimb se văd ușoare creșteri pentru turismul balnear și pe alocuri pentru turismul montan în timpul sezonului de vară față de anul precedent", a precizat el.
Voican susține că pe litoralul românesc s-au făcut investiții, în prezent existând multe hoteluri modernizate sau chiar noi, iar tarifele "nu sunt neapărat exagerat de mari", deși probabil există temerea în rândul românilor referitoare la prețul combustibililor.
"Din păcate au apărut și știri negative despre cazările scumpe pe litoral, dar acestea sunt excepții. Litoralul are peste 120.000 locuri de cazare în peste 2.200 unități clasificate, cu prețuri pentru toate buzunarele", a transmis Adrian Voican.
În ceea ce privește incoming-ul, vicepreședintele ANAT afirmă că a fost destul de slab și în acest an. "Probabil că e și percepția vecinătății României cu Ucraina, chiar dacă România nu are absolut nicio problemă. S-a observat o creștere a numărului de turiști în primăvară, dar probabil în general datorită delegațiilor, datorită turismului de afaceri. S-a reluat turismul de evenimente, au fost și ceva festivaluri. Oricum sperăm ca participarea României cu standuri, în toamnă, la târgurile de turism internaționale organizate de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului să fie la înălțime", a subliniat reprezentantul ANAT.
Potrivit sursei citate, rezultatele acestor evenimente se vor vedea anul viitor cel mai devreme și peste doi ani, "întotdeauna se văd în timp".
"Deja mulți străini își fac rezervările pentru anul viitor și multe agenții de turism străine pregătesc programele încă de pe acum. Deci, acum este tardiv să vorbim despre un incoming crescut, dar dacă participarea la târgurile internaționale din toamnă va fi la înălțime vom putea vorbi de o evoluție a incoming-ului în următorii doi ani. Pe de altă parte, este necesară și pornirea unei ample campanii de promovare cu un buget consistent de promovare a României în țările țintă. Ar fi bine ca stimulentele promise de Guvern să fie adoptate cât mai repede, pentru că oricum vorbim de o perioadă mai lungă de implementare și durează 1- 2 ani până când vedem rezultatele, respectiv mai mulți turiști străini în România", a precizat vicepreședintele ANAT, Adrian Voican.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Range Rover Sport, lansat pe piața din România, cu un preț de aproape 100.000 de euroÎn acest context, consultantul în turism și purtător de cuvânt al ANAT, Traian Bădulescu, a subliniat că turismul românesc are nevoie în primul rând de o campanie de comunicare și de promovare către publicul românesc.
"Turismul românesc are nevoie, în primul rând, de o campanie de comunicare și de promovare către publicul românesc. Dacă românii nu cred în propria țară, nu putem să îi convingem pe străini să creadă și să vină la noi. Din păcate există multe percepții negative, unele influențate și mediatic. Românii sunt sensibili la extreme și excepții. Într-adevăr sunt și servicii de proastă calitate, pe alocuri, sunt și prețuri foarte mari, dar acestea sunt excepții și nu înseamnă că peste tot în România este scump sau peste tot sunt servicii de slabă calitate. Dimpotrivă. România nu înseamnă doar litoral. Cred că ar trebui o campanie de comunicare către piața românească privind schimbarea turismului în bine și ar trebui ca și hotelierii și reprezentanții structurilor de cazare să colaboreze mai bine cu agențiile de turism, care pot spune că sunt, în opinia mea, argintul viu al turismului", a declarat Traian Bădulescu.
Potrivit acestuia, campania de comunicare și de promovare ar trebui să se concentreze "absolut pe toate segmentele de turism ale României".
"Evident trebuie găsite câteva direcții principale. Avem turism și pe Dunăre și în Deltă, avem pe litoral, dar avem și turism balneo-climateric, turism montan și ecoturism, dar insuficient promovate. Avem prețuri și servicii bune în Țara Oașului, la fel cum avem și în Munții Apuseni, Oltenia de sub Munte, în Neamț sau în Bucovina. Este nevoie de conștientizarea potențialului turistic românesc și de o promovare mult mai bună pe plan intern, dar și pe plan extern", a precizat Bădulescu.
În ceea ce privește rezervările pe Litoralul românesc din aceasta perioadă, Bădulescu a subliniat, la rândul său, că se observă o scădere în iulie, pentru că românii au început să călătorească foarte mult în alte destinații, având în vedere că s-au eliminat restricțiile impuse de evoluția pandemiei.
"Românii au redescoperit România, s-a văzut clar în timpul pandemiei. Și aici avem servicii bune și de calitate, pentru toate buzunarele. România are tarife de la ieftin la foarte scump, așa cum au multe alte destinații. Într-adevăr pentru litoral se observă o scădere în iulie pentru că românii au început să călătorească foarte mult în alte destinații: Bulgaria, Turcia, Egipt, Malta, în circuite, deoarece s-au eliminat restricțiile sau sunt restricții minimale. Dorința de a cunoaște alte țări este normală, nu este o problemă dorința românilor de a călători. Marea provocare este cum să atragem noi turiști străini în România. Este o problemă că personalul din sector s-a diminuat, însă autoritățile ar trebui să dea dreptul de a angaja în sector mai mulți cetățeni străini. Sper ca măcar din toamnă să avem o campanie de promovare constantă și puternică pe piețe țintă organizate de minister (Ministerul Antreprenoriatului și Turismului n.r.) împreună cu organizațiile patronale din turism și ideal ar fi să se înființeze cât mai repede o Organizație de Management al Destinației (OMD), una națională și cât mai multe locale, iar acestea să funcționeze transparent", a explicat consultantul în turism.
Pentru atragerea turiștilor străini în România, purtătorul de cuvânt al ANAT consideră că este necesară participarea la târguri internaționale și de evenimente în țările țintă, așa cum au făcut cei țările vecine. "Ungurii, bulgarii, grecii au organizat la noi evenimente de promovare, workshopuri. Așa trebuie să facem și noi, și repet, campanii puternice de promovare. Trebuie schimbată percepția asupra turismului românesc", a concluzionat purtătorul de cuvânt al ANAT, Traian Bădulescu.