Acest sector imobiliar a traversat anul trecut unul dintre cei mai buni ani ai săi din ultimul deceniu din perspectiva livrărilor de proiecte noi.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Proiectul propus de grupul Niro este amplasat pe un teren cu o suprafață de aproape 15.000 de metri pătrați pe care a funcționat, în trecut, centrul comercial de mobilă Weida, tot al Niro.
Planul actual prevede construcția unei galerii comerciale de tip street-mall în suprafață de 5.135 de metri pătrați, a unui fast-food de circa 400 de metri pătrați, amenajarea unor terase pentru zona de alimentație publică, în suprafață de 116 metri pătrai, și a unei parcări cu 143 de locuri.
Valoarea investiției în acest complex comercial a fost calculată la circa 1,9 milioane euro, iar durata de execuție a lucrărilor va fi de un an de la momentul autorizării construcției.
Centrul de Mobilă Weida în 2012

Contactați de Profit.ro pentru detalii despre acest proiect, reprezentanții Niro nu au răspuns până la publicarea acestui articol.
În urmă cu 5 ani, Profit.ro semnala că Niro are în plan și construcția unui parc de retail modern, cu un hipermarket și magazin de bricolaj, în locul celebrelor tarabe cu produse ieftine din complexul Europa, închise în 2019. Deocamdată planul investitorului nu a fost pus în practică.
Zona în care se află proiectul este în plină transformare imobiliară. Pe trei foste platforme industriale învecinate au fost inițiate proiecte imobiliare.
Familia Hanifi, proprietara unuia dintre primele parcuri en-gros din România – Smart Expo Flora din Voluntari, are în construcție un ansamblu rezidențial cu 700 de apartamente în locul halelor degradate ce au aparținut fostului Centru de Exploatare a Lemnului de pe Șoseaua Andronache.
O altă fostă platformă industrială care urmează a fi transformată într-un complex rezidențial cu peste 1.500 de locuințe este Întreprinderea de Utilaj Greu pentru Construcții (IUGC). Această fabrică este în proprietatea unui grup de investitori coordonat de israelianul Ramon Tsur.
De asemenea, proprietarii complexului logistic Eurocooling, din aceeași zonă, testează potențialul imobiliar al terenului pe care își desfășoară activitatea printr-un Plan Urbanistic Zonal care permite construcția a peste 1.300 de apartamente, potrivit estimărilor Profit.ro.
Una dintre marile fabrici dezafectate din această zonă a fost Helitube. Terenul fostei unități de producție a fost cumpărat de la o firmă a SIF Banat-Crișana de către retailerii germani Kaufland, Lidl și Hornbach. Kaufland și Hornbach au și deschis deja magazine aici.
Tot în apropiere, pe Șoseaua Colentina, funcționează de mulți ani centrul comercial Carrefour Colentina și magazinul de bricolaj Dedeman.
Click pe hartă pentru mărire
Cine este Niro
Grupul Niro are un portofoliu de proiecte dezvoltate care totalizează o suprafață de 500.000 de metri pătrați construiți, cu o valoare de peste 400 milioane de euro, potrivit datelor anunțate de companie.
Cele mai recente investiții ale grupului s-au orientat spre sectorul hotelier. Printre acestea se numără reabilitarea completă și transformarea clădirii istorice Grand Hotel du Boulevard din centrul Bucureștiului în Corinthia Grand Hotel du Boulevard București, primul boutique hotel ultra-luxury din România, operat de grupul hotelier exclusivist maltez Corinthia.
Un alt proiect important este Swissôtel București, care va fi operat sub brandul premium al grupului Accor, cel mai mare operator hotelier din Europa. Swissôtel București va fi un hotel de cinci stele, destinat atât segmentului business, cât și celui lifestyle. Deschiderea hotelului a fost amânată pentru 2026.
Pe plan internațional, Niro Investment Group dezvoltă un resort de lux în Maldive - Corinthia Maldives, care va fi operat sub brandul hotelier de lux Corinthia, un proiect care include patru insule din aceeași lagună, pe o suprafață de aproape 27 de hectare.
Niro a vândut anul acesta către dezvoltatorul imobiliar cu capital israelian Hagag Development Europe jumătate din clădirea sa de birouri Herăstrău Office Building.
Grupul familiei Dumitru mai deține clădirea Niro Office Building, unde își are sediul central, o clădire interbelică de pe Lascăr Catargiu și a dezvoltat, în 2005-2007, ansamblul rezidențial Central Residential Park.
Cea mai celebră proprietate din portofoliul grupului Niro este centrul comercial și logistic Dragonul Roșu, construit pe 60 de hectare și cu peste 5.000 de magazine, spații logistice și de depozitare. Niro mai are și complexul agroalimentar Crângași.
Familia Dumitru are și firma de construcții Alliance Properties, care a fost implicată în renovarea Grand Hotel du Bulevard și în lucrările la Swissôtel București.
În portofoliul Niro se mai află compania de asigurări Ritter Broker de Asigurare, din care deține 50%, clinica Lotus Chinese Therapy, specializată în soluții terapeutice alternative din medicina tradițională chineză, și firma de pază Overland Guard.
Nișă atractivă
Numai în acest an o serie de investitori imobiliari au anunțat că vor intra pe piața parcurilor de retail. One United Properties s-a asociat cu Bogdan Macovei, fostul director de expansiune al Kaufland și Lidl, cu planul de a dezvolta o rețea națională extinsă de parcuri de retail.
Global Vision, compania lui Sorin Preda, și-a făcut intrarea pe acest sector cu un proiect în Oradea, care va găzdui un magazin Atac Hiper Discount, parte a unui plan de investiții ce depășește 150 de milioane de euro.
Omul de afaceri Ovidiu Andrieș, unul dintre acționarii Dinamo, s-a asociat cu platforma de investiții imobiliare comerciale SyndiFi într-un proiect de parc de retail aflat în construcție tot în Oradea. Aceasta este prima investiție directă în sectorul de retail realizată de Andrieș.
De asemenea, fostul ministru pentru Mediul de Afaceri Ilan Laufer, împreună cu omul de afaceri Hamza Karimov, fostul CEO al SOCAR Petroleum, dezvoltă un complex comercial în Otopeni care aduce pe piață un nou concept de food court în aer liber. Investitorii planifică extinderea conceptului și în alte localități.
Și familia de investitori imobiliar Chitafes, care gestionează investiții de peste 100 de milioane de euro, intră pe piața de retail cu plan de expansiune la nivel național.
Dezvoltarea unor portofolii cu magazine închiriate a devenit o practică tot mai atractivă printre investitorii imobiliari, în contextul în care specialiștii spun că sunt familii cu economii care în loc să facă plasamente în apartamente pe care să le închirieze, preferă să cumpere un magazin închiriat de Penny sau Lidl, care să le aducă niște venituri pasive.
Stocul total de spații de retail din România a ajuns la 4,62 milioane de metri pătrați, în condițiile în care în 2024 au fost construite proiecte noi cu o suprafață cumulată de aproximativ 180.000 metri pătrați, în scădere cu 15% față de nivelul record din 2023, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Dezvoltatorii au finalizat anul trecut 14 proiecte de retail, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora existente. Peste 64% din suprafața de spații de retail livrate în 2024 a fost în parcuri de retail, restul în proiecte de tip mall.
Pitești, Ploiești, Giurgiu, Crevedia, Hunedoara, Bistrița, Sinaia, Râmnicu Vâlcea se numără printre orașele care au beneficiat de astfel de investiții în 2024.
Bani din retail
Românii au cheltuit anul trecut aproximativ 40 de miliarde de euro în marile rețele de retail, sumă cu 7,1% mai mare comparativ cu 2023. Ritmul de creștere a încetinit în 2024 comparativ cu 2023 (11,1% față de 2022), dar s-a menținut peste rata medie a inflației, potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2025, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pe baza rezultatelor financiare a 123 companii din 13 domenii diferite.
În continuare cea mai mare parte a cheltuielilor sunt realizare în supermarketuri și hipermarketuri – 24 miliarde de euro, reprezentând 60,3% din total, segment care însă a înregistrat o creștere a vânzărilor de doar 5,2%, sub rata medie a inflației care anul trecut s-a situat la 5,6%.
A doua cea mai mare pondere a cheltuielilor realizate de români în 2024 a fost în magazinele de bricolaj (4,3 miliarde de euro, respectiv 10,9%), acestea fiind urmate de electro-IT (3,6 miliarde euro, respectiv 9,1%) și modă (2,5 miliarde de euro, 6,2%). Cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături sunt deținute de cheltuielile pentru activități de divertisment – cinema, locuri de joacă pentru copii, centre multifuncționale (Therme București), segment nou inclus în studiul realizat anual.
Bijuteriile (237 milioane euro, 0,6% din vânzările totale), magazinele de încălțăminte (410 milioane de euro, 1%) și cele de cosmetice (569 milioane de euro, 1,4%) au înregistrat de asemenea printre cele mai mici ponderi în sumele cheltuite de români în 2024.














