Un studiu efectuat de GfK în 32 de țări din Europa despre cele mai recente evoluții și prognoze din retail estimează o creștere de 1,5% a afacerilor în acest an.
România va avea o creștere de 10%, fiind urmată de Ungaria cu 6%, apoi Croația, cu o creștere între 4 si 5,5%, Bulgaria și țările baltice. În Polonia se așteaptă o creștere de puțin peste 5%, grație aprecierii zlotului polonez, precum și creșterii veniturilor și a prețurilor.
După un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira ușurați datorită unei creșteri de 1 procent prognozat pentru 2017.
Reducerea șomajului și o ușoară creștere a veniturilor au avut un impact favorabil în multe domenii. În 2016, consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16,153 euro de persoană pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii, o putere de cumpărare nominală mai mare cu +0,7% față de anul anterior. Este important de remarcat faptul că diferențele de curs valutar au o influență negativă, în special prin devalorizarea lirei sterline britanice. Țările din Europa Centrală și de Est au avut cele mai mari rate de creștere.
Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia, Albania și, partial, Turcia. Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Arad, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș.
Ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale: Creșterea puterii de cumpărare se reflectă doar parțial
Tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației Europei în retail a continuat și în 2016. Cifrele arată că această cotă este de 31% în 2016 față de 31,4% anul precedent. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie și întreținere.
La +0,3%, creșterea prețurilor în 2016 abia dacă a depășit inflația zero care a caracterizat 2015. Unsprezece dintre statele europene chiar au înregistrat deflație anul trecut. A fost în special cazul țărilor din Europa de Est și de Sud-Est. Printre ele se numără și România cu o deflație de 1,2% în 2016 și o inflație prognozată pentru 2017 de 1,6%.
Comisia Europeană prognozează o rată a inflației de 1,8% pentru 2017. Consumatorii estonieni (+2,8%) și cei britanici (+2,5%) par a fi cei mai afectați anul acesta.
Profitabilitatea spațiilor comerciale: Dezvoltarea inegală a spațiilor de retail
Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape un procent în 2016. Pentru că și populația a crescut în același interval de timp, profitabilitatea spațiilor a crescut cu 0,4%, ajungând la o medie de 1.17m² pe cap de locuitor. Dar valorile diferă foarte mult de la o țară la alta. Austria și Olanda nu au reușit să atingă aceleași valori la acest capitol în 2016, comparativ cu anul precedent. Chiar și așa, aceste două țări împreună cu Belgia continuă să aibă cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spațiilor comerciale între țările UE luate în considerare de studiu. Ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală și de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor și a ratelor predominant peste medie de creștere a retailului. Extinderile și deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la creșterea profitabilității spațiilor de retail în Spania și Italia.
Ca și anul anterior, cele mai mari rate de profitabilitate au venit din Luxemburg, Elveția și Norvegia, iar cele mai mici din Ucraina – care înregistrează doar 27% din profitabilitatea Luxemburgului.
În România, spațiul comercial aferent unui locuitor se află încă sub media europeană, la 0,7 metri pătrați, și cu o profitabilitate de sub 2500 euro/metru pătrat.
„Europa navighează în prezent în ape tulburi“, explică Antje Hille, GfK retail expert. „Coeziunea Uniunii Europene a fost pusă la încercare de mai multe ori în 2016. Alături de problemele recurente - criza refugiaților și terorismul - noile provocări au fost reprezentate de Brexit, de creșterea tendințelor naționaliste în aproape toate statele membre și de tensiunile politice din Turcia. În ciuda acestor evoluții, economia europeană s-a dovedit robustă. Consumul privat în Europa reprezintă un stimul important pentru dezvoltarea economică. Retailul a profitat, chiar dacă ratele de creștere actuale au fluctuat substanțial între statele europene analizate.”