Magazinele vor fi obligate să se asigure că mai mult de jumătate din carnea, legumele și fructele puse în vânzare sunt produse în România, a decis Senatul. Practic, minimum 51% din aceste mărfuri trebuie să fie producție locală, procentaj care iarna, doar pentru fructe și legume, poate să scadă la 30%.
Obligativitatea a fost adoptată, marți, de Senat prin aprobarea unui proiect de lege, dar mai este nevoie de avizul Camerei Deputaților pentru a fi aplicată. Dacă și deputații vor fi de acord cu această măsură, marile magazine vor avea la dispoziție să se conformeze șase luni de la data publicării legii în Monitorul Oficial.
În Senat, proiectul a avut 76 voturi pentru, 4 abțineri și niciun vot împotrivă.
Documentul stabilește că magazinele cu produse alimentare vor fi obligate să cumpere din producția internă cel puțin 51% din produsele de carne, fructe și legume, pe fiecare categorie în parte.
În lunile de iarnă, decembrie- februarie, magazinele vor avea voie să importe cel mult 70% legumele și fructele de import, dar carnea va trebui să fie cumpărată în continuare în proporție de 51% de la producătorii români.
Comercianții care nu se supun obligației vor fi amendați cu 25.000 lei-50.000 lei.
În primă fază, obligația era impusă doar marilor magazine de tip cash and carry, supermarketurilor și hipermarketurilor, dar Guvernul, prin avizul transmis Parlamentului, a arătat că referirea la acest tip de comercianți poate fi discriminatorie față de alte categorii de magazine, precum cele de tip discounter, de proximtitate, chioșc etc.
În consecință, senatorii au decis să se refere, în sens larg, la comercianții care vând carne, fructe și legume din ”lanțul alimentar scurt”. Acesta este definit drept lanțul care implică un număr limitat de operatori economici și care, practic, include o sferă mai largă de magazine.
Potrivit definiției utilizate în politica agricolă comună a Uniunii Europene, lanțul alimentar scurt este “un lanț de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători și consumatori”.