Problema sistemului de învățământ din România este că oprește creativitatea, crede Iulian Stanciu, CEO al magazinului online eMag, care a ales să renunțe la facultate, după ce în liceu a fost olimpic
“În România avem o școală tehnică bună, există mulți ingineri, dar sistemul de învățământ actual oprește creativitatea. Eu am renunțat la facultate, iar în liceu am învățat mult singur, în paralel, pentru că am fost olimpic și am fost, cumva, rupt de sistemul tradițional. Am învățat mult din greșeli și așa am construit mai multe companii”, a povestit Stanciu la conferința “Viitorul României în Europa deceniului următor”, organizată de asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).
Șeful eMag a renunțat la Academia de Studii Economice (ASE), la care se înscrisese după terminarea liceului. “Înscrierea la ASE a fost, mai degrabă, o greșală, pentru că m-au bătut părinții la cap. Aș fi preferat o școală tehnică, precum Politehnica. Nu încurajez, totuși, pe nimeni să renunțe la școală. Eu am fost mai degrabă norocos”, spune Stanciu.
Pe când încă era student la ASE, Iulian Stanciu a creat compania Asesoft și vindea calculatoare într-un apartament din Capitală. Asesoft distribution a fost creată avându-l ca partener pe Sebastian Ghiță. După distribuția de electronice a continuat cu cea de electrocasnice și a vrut apoi să-și dezvolte compania în stilul unui mall online, de tipul Amazon.
În 2008 a preluat 50% din acțiunile distribuitorului de accesorii Combox Delivery, în 2009 partea de distribuție a grupului Flamingo, care a fost integrată în Assesoft, și un pachet de 51% din acțiunile retailerului online eMag, participație majorată ulterior prin preluarea și restului de acțiuni deținute de fondatorii Bogdan Vlad și Dan Teodosescu. În 2010 a urmat achiziția Flanco, companie intrată în insolvență la finele lui 2009. În 2012, 70% din acțiunile eMag au fost cumpărate de grudul sud-african Naspers, într-o tranzacție evaluată la peste 80 milioane de dolari. În prezent, în acționariatul eMag, alături de Naspers, a rămas doar Iulian Stanciu.
Retailerul online s-a extins în ultimii ani și pe piețele externe, deschizând magazine online în Bulgaria și în Ungaria.