Creditorii Elefant Online, retailer online intrat în insolvență la propria cerere, au aprobat un plan de reorganizare care vizează transferul operațiunilor debitoarei către un terț în vederea continuării afacerii, măsura având ca scop salvarea unuia dintre cele mai importante business-uri din zona de e-commerce din România și acoperirea parțială a creanțelor înscrise în Tabelul definitiv al obligațiilor, care însumează 121,2 milioane de lei.
"Principalul mecanism care stă la baza funcționării Planului de reorganizare este dat de realizarea transferului de active către un terț în vederea continuării business-ului. Perioada de derulare a planului este de 6 luni de la confirmarea acestuia, cu posibilitatea prelungirii acestuia. Pe parcursul perioadei de implementare a Planului de reorganizare, societatea va păstra conducerea în totalitate a activității sale, prin administrator special, sub supravegherea administratorului judiciar", scrie în document disponibil AICI.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Durata de implementare a planului este de 6 luni, calculate de la data confirmării planului de către judecătorul-sindic.
"Totodată, în cazul pronunțării hotărârii de închidere a procedurii de reorganizare ca urmare a respectării obligațiilor asumate prin Planul de reorganizare, creanțele creditorilor se consideră a fi stinse integral, iar debitoarea este descărcată de obligațiile sale față de aceștia", mai scrie în document.
Profit.ro a scris în februarie 2024 că principalii creditori ai elefant.ro sunt Patria Bank - 19,9 milioane de lei și Evolution Prest Systems, administratorul evoMAG.ro - 10,7 milioane de lei. Mai multe detalii AICI.
"Pentru Evolution Prest Systems, creanța va fi achitată în proporție de 27,62% (respectiv 1.450.000 lei), ca urmare a valorificării tuturor bunurilor grevate de sarcini în favoarea acestuia. Pentru Patria Bank, creanța va fi achitată în proporție de 10,89% (respectiv 1.500.000 lei), ca urmare a valorificării tuturor bunurilor grevate de sarcini in favoarea acestuia", mai scrie în planul de reorganizare.
În 2023, afacerile Elefant Online au coborât la 94,4 milioane de lei, de la 183,6 milioane de lei în urmă cu un an.
Pierderea netă a companiei a scăzut de la 27,4 milioane de lei, în 2022, la 20,2 milioane de lei, la finele anului trecut.
"Cifra de afaceri netă a Elefant Online a avut o evoluție negativă în perioada analizată. Scăderea puterii de cumpărare a clienților și, implicit, diminuarea consumului, ca urmare a creșterii inflației, a prețurilor carburanților și a ratelor dobânzilor, dar și o reîntoarcere a consumatorilor (dupa încetarea Pandemiei Covid19) către retailul clasic (în detrimentul celui online), au contribuit negativ la evoluția cifrei de afaceri a companiei, pe perioada analizată", scrie într-un document al companiei.
Desi afacerea elefant.ro se axează, în principal, pe comerțul cu cărți, societatea debitoare are și alte linii de vânzări (ex. jucării, parfumuri, articole pentru copii, electronice, etc.) care, pe fondul unei concurențe acerbe din partea jucătorilor locali și internaționali în domeniul comerțului electronic, au înregistrat contracții semnificative.
De asemenea, în încercarea de a proteja profitabilitatea, managementul a ajustat mixul de produse, reducând expunerea pe categtoriile de produse cu marje brute reduse și cu necesar de capital circulat semnificativ (cum ar fi jucăriile, cosmeticele, etc.), orientându-se către categoriile de produse cu marje brute ridicate și capital de lucru redus (ex. cărți).
În cursul anului 2023, societatea a efectuat o restructurare semnificativă a personalului, numărul de angajați scăzând la 80 în a doua parte a anului 2023, față de 175 în 2022.
Costurile totale cu personalul au scăzut cu aproximativ 57% în 2023 față de 2022, de la 15 milioane lei la 9 milioane lei.
Costurile cu marketingul digital au înregistrat o pondere de peste 9% din cifra de afaceri în anul 2022 și coborât sub 6% în 2023.
Măsurile de eficientizare a costurilor implementate de management nu au fost suficiente, în contextul scăderii accelerate a vânzărilor, fapt care a afectat negativ societatea, aceasta înregistrand marje EBITDA negative pe toata perioada", se precizează în document.
Acționarii elefant.ro sunt Millennium Gold Resources Limited (Cipru) - 58,8355%, Olif BV (Olanda) - 28,5063%, Catalyst Romania – 9,6206% și Elefant Online – 3,0376%, potrivit termene.ro.
După numărul de comenzi, elefant.ro este al doilea jucător din piață.
În prezent, cel mai mare retailer online de pe plan local este eMag (Dante International), al cărui acționar majoritar este grupul sud-african Naspers.
evoMag este cel mai mare vendor din marketplace-ul Elefant.
Retailerul online Elefant a fost lansat ca o librărie online în 2010. În perioada 2014 - 2016, compania a cunoscut o extindere puternică prin dezvoltarea rapidă a ofertei sale de produse și prin diversificarea modalităților de livrare, prin înființarea mai multor puncte de livrare în mai multe orașe din țară. Un alt pas important în dezvoltarea afacerilor a fost extinderea prezenței în Republica Moldova.