Piața românească de bunuri de folosință îndelungată a ajuns la 3,4 miliarde de euro în 2018, reprezentând o creștere de 13% comparativ cu anul anterior.
Principalul motor al acestei creșteri a fost sectorul telecom, cu un avans de 23% în valoare, până la 1,4 miliarde de euro. Telecom este astfel cel mai important sector din piață, cu o pondere de 42%, arată datele GfK..
La nivel de trimestru patru, piața românească de electro-IT a ajuns aproape de 1,2 miliarde de euro, impulsionată de evenimente promoționale precum Black Friday și Crăciun. Comparativ cu T4 2017, piața a crescut cu aproape 7%, principalele motoare fiind sectorul electrocasnicelor mari și cel al echipamentelor de birou, cu rate de creștere de 12%, respectiv 13%.
În timp ce vânzările de telefoane mobile pierd rapid cotă de piață, smartphone-urile și phablets beneficiază de rate de creștere de peste 300%. De asemenea, categoria de wearables este în plină expansiune (+45% față de T4 2017), condusă de gadget-urile noi lansate într-un rapid ritm.
Comparativ cu 2017, întregul sector a crescut cu 35%. T4 2018 a marcat un avânt de 10% comparativ cu aceeași perioadă din 2017, în timp ce, în cadrul sectorului, piața de phablets a crescut cu 287%.
Electrocasnicele mari sunt al doilea sector ca valoare din piața locală de bunuri de folosință îndelungată. Acestea s-au bucurat de o creștere anuală în valoare de aproape 12%, ca efect al evoluțiilor pozitive ale unor produse ca: uscatoarele de rufe, +45% față de 2017 și mașinile de spălat vase (+18%).
Trimestrial, uscatoarele de rufe au crescut cu 52%, în timp ce congelatoarele s-au clasat pe locul al doilea cu o creștere în valoare de 18% față de T4 2017. Toate celelalte produse din acest sector au cunoscut un trend crescător, cuptoarele cu microunde rămânând relativ constante în valoare (doar +0,6%).
Piața de electronice a înregistrat o valoare de 539 de milioane de euro în 2018, fiind al treilea sector ca pondere din întreaga piață electro-IT și marcând o creștere de aproape 7 procente în comparație cu 2017. 85% din întreaga valoare a sectorului (sau 458 milioane de euro) revine vânzărilor de televizoare, o categorie de produse care dă și tendința de creștere a sectorului, cu același plus de aproape 7% față de 2017.
Pentru televizoare, ultimele trei luni ale anului au adus 40% din vânzări, în timp ce creșterea în comparație cu T4 2017 a fost aproape inexistentă (0,2%).
Piața IT a crescut cu aproape 8% până la 485 milioane de euro. În cadrul acesteia, categoria cea mai importantă este cea de Mobile Computing (laptop-uri), deoarece reprezintă 55% din valoarea întregului sector, în creștere cu 7,5% față de 2017. Cu toate acestea, computerele și accesoriile continuă să se bucure de o creștere sănătoasă de 14%, precum și monitoarele, cu 16% creștere versus 2017.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Măsură-bombă pregătită de ANPC: Amenzi de până la 5% din cifra de afaceri pentru orice încălcare a normelor de protecție a consumatorilor. Firmele vor putea fi închiseTabletele reprezintă grupul de produse cel mai puternic afectat de creșterea phablets și laptop-urilor. Valoarea vânzărilor a ajuns la 50 milioane de euro în 2018, cu 7,5% mai puțin decât cu un an înainte. Și pentru sectorul IT trimestrul al patrulea reprezintă cea mai bună perioadă a anului, aducând 34% din vânzările anuale totale. Creșterea față de T4 2017 a fost de 1%.
Computerele au fost responsabile de aproape 18% din vânzările trimestrului, în scădere cu peste 8 procente față de aceeași perioadă a anului 2017, la o valoare de 30 de milioane de euro. Aceeași situație a fost înregistrată și în cazul tabletelor, cu o scădere a vânzărilor de 9%, până la 16 milioane de euro.
Cu o valoare în 2018 de 245 de milioane de euro, electrocasnicele mici reprezintă puțin peste 7% din totalul pieței electro-IT și o creștere de 7 procente versus 2017.
Aspiratoarele sunt vedeta sectorului, o categorie de produse în care lansările și inovațiile de produse au ridicat valoarea vânzărilor cu peste 12%, până la 61 de milioane de euro și dețin o cotă de piață de 25% din totalul categoriei.
La nivel de trimestru, aspiratoarele au crescut cu peste 17%, până la 22 de milioane de euro, în timp ce aparatele de preparare a băuturilor calde înregistrează vânzări de 17 de milioane de euro, reprezentând o creștere de aproape 34% versus T4 2017.
Segmentul echipamentelor de birou și al consumabilelor, care cuprinde toate tipurile de dispozitive multifuncționale și de imprimare, a avut o creștere sănătoasă de 15% în 2018, până la 37 de milioane de euro. Cu 13 milioane de euro, trimestrul al patrulea reprezintă 34% din valoarea vânzărilor anuale și 13% peste același trimestru din 2017.