Piața de retail din Romania a avut o creștere de 12% anul trecut, datorată creșterii salariului minim brut (în prezent 1.450 lei), reducerii TVA de la 24% la 19% și ocupării mai mare a forței de muncă cu 0,16% față de 2015.
În prezent, piața românească de retail este estimată la 40 miliarde euro, cu patru mari jucători, deținând o cotă de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry și Auchan, indică o analiză realizată de Euler Hermes Romania, lider global în asigurarea de credit comercial.
Creșterea consumului a amplificat dinamica pieței comerciale, astfel că anul trecut au fost livrați 230.000 de metri pătrați de spații comerciale noi, în creștere cu 40% față de 2015. Și sectorul comerțului a înregistrat un număr record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucători au fost Profi cu 134 de magazine, Mega Image cu 60 de magazine, Lidl cu 11 magazine și Kaufland cu 6 magazine.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Comercianții s-au concentrat mai mult pe deschiderea magazinelor de proximitate și a magazinelor de format mic.
În 2017, retailerii și-au direcționat eforturile în identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obține cel mai bun preț de cumpărare și o varietate suficientă a produselor. În România, 85% din produsele vândute în lanțul de comerț sunt de origine mixtă, iar 15% sunt produse locale. Carrefour, Kaufland și alți retaileri au consolidat relațiile cu mai mulți producători locali și au deschis noi centre regionale de logistică (depozite) pentru a sprijini extinderea rețelelor.
România este, după Turcia, Rusia, Franța și Italia, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale: de la 50 la 100 metri pătrați la mia de locuitori în ultimii 4 ani, dar cu mult sub media europeană. În marile orașe există o creștere a apetitului pentru spațiile de dimensiuni mari în timp ce spațiile stradale rămân în continuare cu un preț de închiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continuă să dezvolte rețelele mai degraba în orasele mici unde nivelul chiriilor este mai scăzut.
Pentru a atrage cât mai mulți clienți, comercianții s-au concentrat pe dezvoltarea unor magazine atractive și mai bine organizate. Acest lucru îi determină pe clienți să petreacă mai mult timp la cumpărături și, totodată, să devină fideli. Selgros a deschis două noi magazine mai prietenoase și mai orientate către client, având sub 4.000 de metri pătrați, Kaufland a început și va termina în 2017 să modernizeze toate magazinele sale și, de asemenea, să deschidă magazine de format mai mic, iar Carrefour a început să remodeleze magazinele Billa.
Pentru 2017 au fost anunțați peste 43.000 de metri pătrați de spații comerciale în România. Provocarea anului 2017 a fost creșterea pieței în orașele mici și mijlocii. Statisticile arată că retailul prin lanțurile mari de magazine are o pondere de 62,4% în România (februarie 2017) față de 90% în țările dezvoltate. În acest context, retailul are șanse de creștere cu o concentrare în orașele mai mici (cu mai puțin de 100.000 de locuitori), unde deocamdată comerțul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai puțin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianți precum Lidl, care a anunțat extinderea în această zonă.
eMag caută un nou centru logistic, fiind sprijinit în acest demers de dezvoltarea noilor centre regionale de logistică. Carrefour și Kaufland vor extinde și ei centrele de logistică care deservesc magazinele din București. Profi a deschis în 2017 primul centru logistic din Cluj.
Pe lângă abordarea de a îmbunătăți aspectele magazinelor, comercianții se concentrează și pe dezvoltarea magazinelor online și oferirea de modalități de plată alternative. Il Paso a declarat că deja a realizat 11% din cifra de afaceri pe mediul online, la polul opus Intersport înregistrând abia 1%, în timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucării a declarat că peste 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil și doar 10% sunt plătite prin comerțul electronic. Cărturești vizează o creștere de 70% a vânzărilor online.
În sectorul alimentar există însă loc pentru creștere: Carrefour, Metro și Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clienților printr-un parteneriat cu Bringo – platformă locală de livrare.
Odată cu creșterea vânzărilor online, MasterCard a anunțat că 2016 a fost primul an cu cele mai mari plăți POS. În ceea ce privește plățile online, o cotă de 6-7% din comenzile online sunt plătite tot online. Ținând cont de această tendință, magazinele vor trebui să îmbunătățească platformele de comerț electronic, oferind alternative durabile pentru cumpărături și plăți online și mijloace de livrare rapidă și ușoară. Comercianții de talie internațională au accelerat această dezvoltare în 2017 cu Mega Image, Kaufland și Cora intrând pe piața online în 2017.