Volumul de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din 2024 a scăzut cu 5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a introducerii accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conținut de zahăr.
Aceasta se adaugă scăderii de 10% în volum în anul 2023, față de anul 2022, ca efect al creșterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse.
Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creșteri de preț pentru consumator, implicând o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20-25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2.5l. Creșterea directă a prețului înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală a inflației din România și +5 puncte procentuale peste rata medie a inflației din industria alimentară, reclamă Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reunește principalii producători de băuturi răcoritoare din România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Este arătat că efectele imediate și directe se vor traduce, în continuare, în redimensionarea afacerilor, pierderea locurilor de muncă, reducerea investițiilor sau renunțarea la acestea, precum și o încetinire a procesului de dezinflație.
La acestea se vor adăuga alte consecințe negative precum:
Distorsionarea lanțului comercial natural, prin găsirea de soluții de către comercianți de a evita plata taxelor, fie prin comerț ilegal, respectiv o creștere a practicilor evazioniste, fie prin creșterea comerțului cu țări terțe;
Modificarea obiceiurilor de consum, mai ales în rândul tinerilor, cu consecința naturală ca o parte dintre consumatori să se îndrepte către produse alcoolice care vor avea un preț similar cu cel al băuturilor răcoritoare;
Scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment de află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor și impozitelor etc, mai arată sursa citată.
Din organizație fac parte branduri precum RedBull, Pfanner, Parmalat, Coca Cola, Pepsi, Romaqua.
În România, Guvernul a impus o taxă pe zahăr.