Volumul de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din 2024 a scăzut cu 5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a introducerii accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conținut de zahăr.
Aceasta se adaugă scăderii de 10% în volum în anul 2023, față de anul 2022, ca efect al creșterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse.
Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creșteri de preț pentru consumator, implicând o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20-25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2.5l. Creșterea directă a prețului înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală a inflației din România și +5 puncte procentuale peste rata medie a inflației din industria alimentară, reclamă Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reunește principalii producători de băuturi răcoritoare din România.
CITEȘTE ȘI FOTO Altex își extinde rețeaua cu un magazin prezentat ca fiind cel mai mare de tehnologie din RomâniaEste arătat că efectele imediate și directe se vor traduce, în continuare, în redimensionarea afacerilor, pierderea locurilor de muncă, reducerea investițiilor sau renunțarea la acestea, precum și o încetinire a procesului de dezinflație.
La acestea se vor adăuga alte consecințe negative precum:
Distorsionarea lanțului comercial natural, prin găsirea de soluții de către comercianți de a evita plata taxelor, fie prin comerț ilegal, respectiv o creștere a practicilor evazioniste, fie prin creșterea comerțului cu țări terțe;
Modificarea obiceiurilor de consum, mai ales în rândul tinerilor, cu consecința naturală ca o parte dintre consumatori să se îndrepte către produse alcoolice care vor avea un preț similar cu cel al băuturilor răcoritoare;
Scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment de află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor și impozitelor etc, mai arată sursa citată.
Din organizație fac parte branduri precum RedBull, Pfanner, Parmalat, Coca Cola, Pepsi, Romaqua.
În România, Guvernul a impus o taxă pe zahăr.