Livrările de spații comerciale vor atinge în acest an nivelul de 200.000 de metri pătrați, însemnând o creștere de 8% a stocului total de spații comerciale, fiind programate proiecte noi și extensii în zece orașe medii și mari din țară, în timp ce în București nu este programat niciun proiect major de retail.
Rata medie de neocupare a centrelor comerciale din București a scăzut pe parcursul anului trecut de la 4% la 3%, dar stocul de retail va rămâne stabil, punând presiune pe nivelul chiriilor din centrele comerciale dominante, al căror grad de ocupare este de sau aproape de 100%.
„Din cauza numărului scăzut de livrări, chiriile pentru proiectele de retail dominante vor crește cu 10% la nivel național”, spune Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox, care a redactat un studiu în acest sens.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Anul trecut, în țară au fost livrate spații noi cu o suprafață de aproximativ 70.000 de mp, mallurile având o pondere de aproximativ 80%, în timp ce în București a fost finalizată extinderea proiectului AFI Palace Cotroceni, care a mărit suprafața închiriabilă a proiectului cu circa 8.000 de mp, până la 90.000 mp.
Astfel, stocul de spații comerciale moderne din afara capitalei a ajuns la 2,42 milioane de mp, mallurile reprezentând 59%, parcurile de retail, 33% și galeriile comerciale, doar 8%. Suprafața spațiilor comerciale din București măsoară 1,2 milioane de mp, mallurile reprezentând 58%, parcurile de retail, 33% și galeriile comerciale, doar 9%, fiind luată în considerare închiderea hipermarketului Carrefour și a galeriei comerciale din cadrul proiectului Vitantis Shopping Center, la începutul acestui an.
Orașele din România în care sunt programate spre livrare noi spații de retail în 2018 sunt Timișoara, Craiova, Bistrița, Sibiu, Buzău, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia, Roman și Focșani, finalizarea unora dintre aceste aceste proiecte fiind condiționată de obținerea autorizațiilor de construire în timp util.
„În următoarea perioadă vom vedea în special extinderi ale unor proiecte performante, care își vor întări astfel poziția, și proiecte de conveniență în orașe secundare și terțiare neacoperite sau cu o ofertă subdimensionată de spații de retail”, a adăugat Marcu.
Cei mai activi dezvoltatori în ceea ce privește livrările planificate în acest an sunt Prime Kapital, NEPI Rockcastle și Iulius Group.
„Vor exista 4 sau 5 parcuri de retail dezvoltate de Prime Kapital în orașe, printre care Focșani, Baia Mare, Slobozia, până la sfârșitul anului 2018”, a mai spus Marcu, adăugând că, în anul 2019, va fi extins centrul comercial ERA Iași până la o suprafață de 100.000 mp.
În 2017, stocul de spații comerciale moderne din cele 6 orașe primare, din afara Capitalei, printre care Timișoara, Cluj-Napoca, Constanța și Brașov, cu o populație de peste 250.000 locuitori, a ajuns la aproximativ 960.000 de metri pătrați, iar prețurile de închiriere lunare pentru un spațiu într-un mall dominant variază între 35 și 40 de euro pe metru pătrat.
În orașele secundare, cu o populație de cuprinsă între 150.000 și 250.000 locuitori, stocul de spații comerciale moderne a depăsit 600.000 de metri pătrați, iar prețurile de închiriere lunare pentru un spațiu într-un mall dominant variază între 25 și 30 de euro pe metru pătrat, în timp ce în orașele terțiare, cu o populație sub 150.000 locuitori, stocul de spații comerciale moderne a ajuns la 815.000 de metri pătrați, iar chiria lunară pentru un spațiu într-un mall dominant variază între 18 și 23 de euro pe metru pătrat.
În țară, orașele cu cea mai mare densitate de spații comerciale rămân Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori) și Oradea (926 mp/1.000 de locuitori), în timp ce în orașele primare, cu o populație de peste 250.000 de locuitori, acest indicator variază între 380 mp/1.000 de locuitori în Craiova și 694 mp/1.000 de locuitori în Timișoara.
Printre cei mai mari retaileri în 2017, care operează în orașele primare, secundare și terțiare, se numără Kaufland, Auchan, Carrefour, Cora, Metro, Dedeman, INDITEX, H&M și Praktiker.
În primul trimestru din anul 2019, vor fi extinse proiectele Colosseum Retail Park și Promenada Mall și vor fi dezvoltate două parcuri de retail, unul în Balotești (DN 1 Value Center) de Prime Kapital și unul pe bulevardul Theodor Pallady, pe platforma Policolor, de ERES.
Anul trecut, în București, stocul de spații comerciale moderne a ajuns la 310.000 de metri pătrați în sectorul 6, 271.000 mp în sectorul 3 și 218.000 mp în sectorul 1, în timp ce în sectoarele 2 și 3 stocul de spații comerciale totalizează 171.000 mp, respectiv 161.000 mp. În sectorul 5, stocul de spații comerciale are doar 65.000 mp.
Prețurile de închiriere pentru un spațiu într-un mall dominant variază între 70 și 80 euro/ mp lunar în sectorul 1 (Băneasa Shopping City), între 65 și 75 euro/ mp lunar în sectorul 6 (AFI Palace Cotroceni), între 55 și 65 euro/ mp lunar în sectorul 2 (Mega Mall), între 50 și 60 euro/ mp lunar în sectorul 3 (Parklake Plaza), între 45 și 55 euro/ mp lunar în sectorul 4 (Sun Plaza), în timp ce în sectorul 5 sunt între 20 și 30 euro/ mp lunar (Vulcan Value Center).
La nivelul Bucureștiului, cea mai mare densitate de spații comerciale se află în sectorul 1, cu un nivel de circa 967 mp/1.000 de locuitori, pe pozițiile următoare fiind situate sectoarele 6 (842 mp/1.000 de locuitori) și 3 (704 mp/1.000 de locuitori).
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanță imobiliară de top pe piața locală, activând în toate segmentele pieței imobiliare.