Platformele online vor trebui să indice pentru cumpărători rezultatele căutării cu ”plasări plătite de produse”, iar furnizorii de servicii de e-mail și servicii de rețele sociale vor trebui să ofere contracte utilizarilor, ținând cont de valorificarea datelor cu caracter personal ale clienților. De asemenea, comercianții vor trebui să indice produsele care au o compoziție diferită, ca urmare a unor factori legitimi și obiectivi, față de produsele similiare vândute în alte state din UE.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Noile prevederi, anunțate anterior de Profit.ro, implementează directiva UE cunoscută drept Omnibus și au fost aprobate acum de Guvern printr-o ordonanță de urgență care va urma să intre în vigoare la 28 mai 2022.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Actul normativ își propune, printre altele, ”o mai mare transparență pentru consumatori pe piețele online”.
”În prezent, atunci când vizitează piețe online, consumatorii se confruntă cu o varietate de oferte din partea furnizorilor terți care își vând produsele sau serviciile pe piața online (și cu oferte ale înseși pieței online). Consumatorii nu știu întotdeauna cum au fost clasificate ofertele pe care le primesc pe piața online și nici de la cine cumpără (de la comercianți profesioniști sau de la alți consumatori). Numeroși consumatori au impresia că achiziționează produse oferite de piața online, încheind astfel un contract cu aceasta. În realitate, aceștia cumpără de la un furnizor terț înregistrat pe piața online care nu este comerciant. În consecință, consumatorii pot crede în mod eronat că au de-a face cu comercianți profesioniști (și că beneficiază, prin urmare, de drepturile consumatorilor)”, se arată în actul normativ pregătit.
Proiectul introduce astfel în reglementările privind drepturile consumatorilor, în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, cerințe suplimentare privind informațiile, care impun piețelor online să informeze în mod clar consumatorii cu privire la următoarele aspecte:
- parametrii principali care determină clasificarea ofertelor, dacă contractul este încheiat cu un comerciant sau cu o persoană fizică, dacă se aplică legislația privind protecția consumatorilor și cine este comerciantul (furnizorul terț sau piața online) responsabil pentru asigurarea respectării drepturilor consumatorilor legate de contract (cum ar fi dreptul de retragere sau garanția juridică).
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareÎn plus, autoritățile arată că persoanele ”care folosesc aplicații digitale precum piețe online, instrumente de comparare, magazine de aplicații sau motoare de căutare se așteaptă să primească rezultate ”naturale” sau ”organice” în urma căutărilor efectuate, bazate pe relevanța acestora în raport cu căutările lor, și nu pe plățile efectuate de către terți”.
Prin urmare, dispozițiile legale sunt clarificate pentru a preciza faptul că ”platformele online trebuie să indice rezultatele căutării care conțin ”plasări plătite de produse”, în cazul cărora terții plătesc pentru o clasificare mai bună, sau ”includere plătită”, în cazul cărora terții plătesc pentru a fi incluși în lista rezultatelor căutării”, se arată în proiect.
De asemenea, în cazul în care un comerciant oferă acces la recenziile consumatorilor privind produsele, ”sunt considerate esenţiale informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DECIZIE eFactura devine obligatorie de la 1 iulie în relația dintre firme si instițutiile statuluiNoi practici comerciale înşelătoare sancționate:
- Furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
- Revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete.
- Afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi.
- Prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse.
Proiectul extinde și protecția consumatorilor la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, însă oferă date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de e-mail.
”Având în vedere creșterea valorii economice a datelor cu caracter personal, serviciile respective nu pot fi considerate a fi pur și simplu ”gratuite”. Prin urmare, consumatorii ar trebui să aibă același drept la informații precontractuale și dreptul de a anula contractul în decursul unei perioade de retragere de 14 zile, indiferent dacă plătesc pentru un serviciu sau oferă date cu caracter personal”, arată autortățile.
Astfel, conform proiectului, drepturile consumatorului se vor aplica și ”în cazul în care profesinistul furnizează sau se angajează să furnizeze consumatorului conținut digital care nu este livrat pe un suport material sau un serviciu digital, iar consumatorul furnizează sau se angajează să furnizeze profesionistului date cu caracter personal, cu următoarele excepţii:
a) când datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de către un profesionist pentru furnizarea conținutului digital care nu este livrat pe un suport material sau a serviciului digital în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă;
b) când datele cu caracter personal furnizate de consumator pentru a-i permite profesionistului să respecte cerințele legale la care este supus, iar comerciantul nu prelucrează aceste date în niciun alt scop.”
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ eMAG devine cel mai valoros brand românesc. O nouă capitalizare masivă, proiecte în pregătire. "România va fi un hub regional de comerț și tehnologie."De asemenea, sunt reglementate normele privind practicile de marketing înșelătoare în cazul produselor cu dublu standard de calitate.
Astfel, proiectul precizează în mod explicit faptul că o practică comercială care implică marketingul unui produs ca fiind identic cu un același produs comercializat în mai multe alte state membre, în cazul în care cele două produse au o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, și care astfel determină sau poate determina consumatorul mediu să ia o decizie comercială pe care altfel nu ar fi luat-o, este o practică comercială înșelătoare pe care autoritățile competente ar trebui să o evalueze și să o abordeze de la caz la caz.
Conform noilor reglementări propuse, o practică comercială va fi considerată ca fiind acțiune înșelătoare și dacă: ”orice activitate de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, cu excepția cazului în care acest lucru este justificat de factori legitimi și obiectivi”.
”În cazul unei activităţi de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, justificată de factori legitimi și obiectivi, comercianţii pun la dispoziţia consumatorilor informaţii adecvate cu privire la diferențierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi și obiectivi, astfel ȋncât această diferențiere să fie ușor de identificat de către consumatori”, mai prevede proiectul.
CITEȘTE ȘI DECIZIE O firmă de videochat poate fi fiscalizată doar prin drepturi de autor, contractul individual de muncă nefiind obligatoriuAutoritățile impun totodată noi sancțiuni, ”mai proporționale și mai disuasive”, atât în cazul încălcărilor la nivel național - când comerciantul și consumatorul au reședința în România, cât și în cazul încălcărilor transfrontaliere pe scară largă și încălcările pe scară largă cu o dimensiune specifică Uniunii.
Prin urmare, conform proiectului, autoritățile naționale vor avea competența de a impune, pentru astfel de încălcări pe scară largă, amenzi cu valoare maxima de minim 4% din cifra de afaceri a comerciantului.
Proiectul prevedea inițial și proceduri privind notificările de reducere a prețului practicate de comerciant, cât și reducerea termenului de judecată pentru reclamarea a instanță de către consumatori a unor clauze abuzive, prevederi care au fost eliminate din proiectul aprobat acum de Executiv