Curtea Europeană de Justiție (CEJ) începe joi un proces la care s-ar putea stabili dacă producătorii de lux pot opri retailerii să le comercializeze online produsele prin intermediul unor platforme ca Amazon.com și eBay, transmite Reuters.
Deținătorii brandurilor de lux se luptă cu retailerii online de un deceniu, argumentând că ar trebui să aibă dreptul să aleagă cine le distribuie produsele, pentru a-și proteja imaginea și exclusivitatea, scrie News.ro.
Magazinele online contestă acest lucru, afirmând că astfel de acorduri de distribuție restrictive sunt anti-competitive și afectează consumatorii.
Conflictul este în centrul atenției din cauza politicii Comisiei Europene de încurajare a comerțului online transfrontalier, pentru susținerea creșterii și a angajărilor și a recuperării decalajului în domeniu față de Statele Unite și Asia.
Cazul judecat de Curtea de Justiție din Luxemburg se referă la compania germană Coty, subsidiară a producătorului american de produse pentru frumusețe Coty, care vrea să oprească un retailer să îi comercializeze produsele online, pe platforme precum Amazon.com.
Coty susține că această practică încalcă acordul cu retailerul, care îi interzice vânzarea de produse către terțe părți.
Procesul a fost judecat inițial în Germania, care a cerut opinia Curții Europene.
Decizia CEJ va fi crucială pentru că tot mai multe companii, nu doar de lux, vor să restricționeze comercializarea online a produselor lor, a declarat Thomas Graf, partener la firma de avocatură Cleary Gottlieb.
”Cazul ar putea conta mai mult pentru unele produse, cum sunt cele de lux. Dar are implicații generale, pentru că se referă la condițiile pe care le pot defini furnizorii pentru vânzările online”, a explicat Graf.
El a arătat că mai multe cazuri din Germania se referă la ghiozdane.
Organizația de lobby Computer & Communications Industry Association (CCIA), între ai cărei membri se află Amazon, eBay, Facebook, Google, Rakuten și Yahoo, este de acord că problema trece dincolo de companiile de lux care vor să își protejeze brandurile.
Un consilier al CEJ va face o recomandare fără caracter obligatorie în aproximativ șase luni, care va fi urmată câteva luni mai târziu de o decizie a Curții.