Europenii au cumpărat în weekendul de Black Friday smartphone-uri, decorațiuni de Crăciun, pulovere și bijuterii, dar perspectivele pentru sezonul sărbătorilor au rămas întunecate, au declarat retailerii citați de Reuters.
Un sondaj efectuat de asociația germană a comercianților cu amănuntul HDE, care reunește 400 de companii, a arătat că puțin peste jumătate dintre comercianți au declarat că sunt încă nemulțumiți de vânzări ,săptămâna trecută, față de aproximativ 30% care au fost mulțumiți, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Comercianții cu amănuntul din Europa se tem că sezonul comercial de Crăciun ar putea fi cel mai rău din cel puțin un deceniu, deoarece cumpărătorii reduc cheltuielile, afectați de inflația de două cifre și de creșterea facturilor pentru energie.
Cu toate acestea, primele indicii sugerează că Black Friday a oferit o oarecare ușurare.
”Afacerile au crescut în mod clar în weekend”, a declarat directorul general al HDE, Stefan Genth, într-un comunicat.
În Țările de Jos, datele din tranzacțiile cu cardul de credit și din magazinele online au arătat o creștere puternică de la an la an pentru săptămâna de Black Friday, deși inflația de 15% din Olanda a jucat un rol important.
Datele de la International Card Services au arătat că numărul tranzacțiilor din Olanda a crescut cu 12% și cheltuielile cu 30%, pe ansamblul săptămânii.
Achizițiile mari, cum ar fi electronice și mobilier, au fost rare.
Cele mai mari cheltuieli au fost în magazinele universale, pentru încălțăminte și îmbrăcăminte și pentru mâncare și băuturi, a spus ICS.
Retailerii italieni au oferit o imagine mixtă.
CITEȘTE ȘI Platforma online bulgară pentru telefoane second-hand Swipe.bg vine în RomâniaGiulio Felloni, președintele Federazione Moda Italia Confcommercio, un organism comercial pentru comercianții italieni de modă, a declarat pentru Reuters că vânzările din sector au scăzut cu 10-15% față de anul trecut.
"Black Friday și-a pierdut o parte din semnificația pentru comercianții de modă, deoarece nu mai este într-o singură zi, ci se întinde pe o săptămână sau chiar o lună. Încă funcționează pentru electrocasnice, electronice, vânzări online", a spus Felloni.
În schimb, Gabriel Meghnagi, de la secțiunea din Milano a asociației de comercianți italieni Confcommercio, a declarat că vânzările în weekendul trecut au crescut ”cu mai mult de 10%” de la an la an, cumpărătorii cheltuind în medie 150-160 de euro fiecare, crescând la peste 200 de euro pentru îmbrăcăminte.
HDE se așteaptă ca vânzările cu amănuntul din Germania să însumeze peste 120 de miliarde de euro în noiembrie și decembrie, în scădere cu 4% în termeni reali față de aceeași perioadă a anului precedent.
Doar 20% dintre respondenții la sondajul HDE au declarat că sunt optimiști în ceea ce privește vânzările de acum până la sfârșitul anului.
”Afacerile de Crăciun sunt marcate de criza energetică. Comercianții cu amănuntul simt incertitudinea consumatorilor”, a spus Genth.
În Marea Britanie, volumul plăților efectuate de Cyber Monday a crescut cu 5% față de aceeași zi din 2021, arată datele de la Barclaycard Payments.
Barclaycard Payments, care spune că procesează aproape 1 liră (1,20 USD) din fiecare 3 lire cheltuite pe carduri de credit și de debit în Marea Britanie, a declarat că tranzacțiile de plată de Black Friday au crescut cu 3,59% față de anul trecut.
Numărul cumpărătorilor de Black Friday din Marea Britanie a crescut cu 9,3% de la un an la an, potrivit datelor firmei de cercetare Springboard, dar este în scădere cu 17,5% față de 2019.
Numărul de cumpărători de sâmbătă și duminică a crescut cu 14,8% și respectiv cu 8,5% față de anul precedent.
Separat, luni, Confederația Industriei Britanice (CBI) a declarat că vânzările cu amănuntul au scăzut în noiembrie și magazinele se pregătesc pentru un decembrie dificil, deoarece criza costului vieții reduce puterea de cheltuială a consumatorilor.