Lanțul francez de supermarketuri Carrefour se pregătește să vândă magazinele din România și a mandatat banca BNP Paribas să caute cumpărător. Concentrarea în retail este însă destul de mare pe piața locală, ceea ce a devenit o îngrijorare și pentru Consiliul Concurenței.
„Deja noi suntem destul de îngrijorați de concentrarea în retail. Când vorbim de relația cu consumatorul, noi ne uităm la nivel național. Acolo sunt piețe locale, câte sunt într-un oraș, într-un cartier, cât sunt oamenii dispuși să meargă pe jos sau cu mașina ca să-și facă cumpărăturile.
Unde suntem îngrijorați, la nivel național, ne uităm la forța de negociere cu furnizorii și aici nu am vrea să vedem o concentrare foarte puternică a pieței, care ar face și mai dificilă relația cu furnizorii locali. Cred că aici am avea probleme, dacă s-ar concentra mari jucători existenți prezenți în România.
Nu cred că ar fi ușor pentru noi să aprobăm o tranzacție în care cei din vârf de acum se cumpără unul pe altul. Dacă ar veni unul nou, ok, n-am probleme de concurență, că atunci îmi pleacă unul, dar îmi vine altul, deci situația concurențială nu se schimbă”, a spus Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, într-un interviu pentru Termene Business Hub.
Carrefour a pătruns pe piața românească în 2001, iar de atunci piața s-a concentrat tot mai tare la vârf. Astăzi, retailerul administrează o rețea de 458 de magazine: 55 hipermarketuri, 188 supermarketuri, 187 magazine de proximitate și 28 de unități de tip soft discount. În 2024, compania a avut afaceri de 3,1 miliarde de euro.
Întrebat dacă pe masa Consiliului Concurenței a ajuns vreo informație despre tranzacția de vânzare a Carrefour, Bogdan Chirițoiu a spus că este prea devreme și că tot ce știe este din presă. El a adăugat că, din punct de vedere concurențial, nu ar fi nicio problemă dacă retailerul ar fi preluat de un concurent local de talie mică sau medie.
„Noi ne uităm la cote de piață, în esență. Presupunem că firmele sunt suficient de inteligente cât să aibă grijă de ele însele și ne preocupă doar nu cumva să facă rău consumatorilor, să nu fie prea mari, să poată să crească prețurile. Dacă o firmă se aruncă și înghite mai mult decât poate mesteca, cred că e expresia englezească, la asta nu ne uităm. Bănuim, repet, că sunt capabili să-și gestioneze afacerea.
Dacă o firmă, un retailer alimentar – cei români, că sunt mici – are curaj să ia Carrefour, din punctul de vedere concurențial nu cred că vom vedea o problemă, deoarece cotele de piață vor fi mici, deci nu o să vedem o mare problemă.
Un retailer de talie medie local a cumpărat magazine Profi, când noi am obligat Mega Image să revândă 80 dintre magazinele pe care le-a cumpărat de la Profi și au fost luate de un lanț local. Să iei 80 de magazine e una, să iei tot Carrefour, în modul cum analizăm noi – noi nu ne uităm la soliditatea businessului, ci ne uităm doar la forța în piață, să nu fie excesivă – nu văd ce obiecții am putea avea din acest punct de vedere”, a arătat reprezentantul Consiliului Concurenței.
Bogdan Chirițoiu a mai subliniat că autoritatea de concurență este tot mai preocupată de concentrarea puterii pe piața comerțului alimentar, observând o creștere a problemelor în analiza fuziunilor din sector.
„Începe să ne îngrijoreze că unii devin prea puternici în piață. De aici problemele noastre pe comerț. În trecut nu vedeam atâtea probleme la fuziuni pe zona de comerț alimentar. Acum începem să vedem probleme.
Dacă sunt locații disponibile, poate nu mă deranjează atât de mult că am multe magazine de un tip, dacă concurenții pot și ei să vină. Similar cu farmaciile. Dacă tu ai însă toate locațiile într-o zonă și altul nu are cum să mai intre, atunci ar trebui să fie o problemă”, a mai spus președintele Consiliului Concurenței.
Carrefour a început în acest an o amplă revizuire a portofoliului. În Italia, grupul a vândut recent rețeaua de 1.200 de magazine – dintre care 900 sunt operate în franciză – către New-Princes Group.
De asemenea, retailerul vrea să se retragă din Polonia și Argentina și a mandatat JP Morgan și Deutsche Bank pentru a găsi cumpărător.
Carrefour își scoate la vânzare și magazinele din Polonia, iar grupul portughez Jerónimo Martins ia în calcul preluarea acestora, deși tranzacția ar putea întâmpina obstacole din partea autorităților antitrust.
Carrefour a intrat în România în 2001 - la inaugurarea primului magazin, din cartierul bucureștean Militari, fiind prezent chiar premierul de atunci, Adrian Năstase - fiind unul dintre primii retaileri moderni care au pus România pe harta afacerilor lor.
Deocamdată, a renunțat deja la un mare magazin. Pe 24 septembrie, La Cocoș a deschis cel de-al cincilea Hypermarket, la Pitești, în cadrul Centrului Comercial Supernova, în locul fostului magazin Carrefour, situat pe DN65B, comuna Bradu.
În Italia, tocmai și-a vândut rețeaua de 1.200 de magazine (inclusiv 900 de francize) către New-Princes Group.
Vânzările au crescut, în termeni comparabili, cu doar 0,2% în trimestrul al treilea raportat la același interval din 2024, până la 773 milioane de euro (TVA inclus). Vânzările organice au scăzut cu 0,5%.
Retailerul francez spune că piața românească este afectată de măsurile de austeritate implementate începând din vară, care au impact asupra încrederii consumatorilor.
În trimestrul similar din 2024, vânzările Carrefour în România au urcat cu 1,5% în ritm anual, “într-o piață dinamică, cu trafic crescut, o creștere a coșurilor de cumpărături și volume pozitive pe parcursul trimestrului”, după cum a transmis atunci grupul.
Carrefour a obținut vânzări de 2,29 miliarde de euro în România după primele nouă luni ale anului, în creștere cu 1,9% în termeni comparabili (+1,8% organic) raportat la perioada similară din 2024.
România a devenit a patra mare piață europeană în funcție de vânzări pentru retailer, după Franța, Spania și Belgia, în urma exit-ului francezilor de pe piața italiană, în luna iulie.
Potrivit informațiilor vehiculate recent în presa internațională, Carrefour intenționează să renunțe și la afacerea din Polonia, unde operează o rețea de aproape 760 de magazine.
Vânzările grupului pe piața poloneză au scăzut cu 1,2% după primele nouă luni, până la 1,72 miliarde de euro. În trimestrul al treilea, vânzările au scăzut cu 1,3% în ritm anual.
La finele lunii septembrie, rețeaua Carrefour în România includea 458 de magazine, dintre care 55 hipermarketuri, 188 supermarketuri, 187 magazine de proximitate și 28 de magazine de tip soft discount.
Grupul francez a raportat vânzări consolidate de 22,6 miliarde de euro în al treilea trimestru, în creștere cu 2,1% în termeni comparabili față de același trimestru din 2024.
După primele nouă luni, vânzările grupului au crescut cu 3,3%, la 67,2 miliarde de euro.















