Pandemia COVID a afectat distribuitorul Macromex printr-o scădere de 10% a afacerilor, anul trecut, iar compania - una dintre cele mai mari din industria alimentară din România – se așteaptă să revină în a doua parte a anului la un ritm de creștere cât mai aproape de parametrii normali. O revenire la nivelul bugetat pentru 2020 va avea însă loc, cel mai probabil, de-abia în 2022.
Afacerile Macromex, în portofoliul căreia se află branduri proprii sau partenere precum Edenia, Corso, La Strada sau Philadelphia, au ajuns anul trecut la 650 milioane lei (134,4 milioane euro), de la 717 milioane lei în 2019, cu 14% sub ținta bugetată.
“Pentru 2021 ne așteptăm la o valoare de 685 milioane lei. În ceea ce privește profitabilitatea, la finele anului 2020 vedem o valoare netă de 7 milioane lei (vs. 9 milioane lei în 2019), în care regăsim fără doar și poate impactul dublei crize sanitare și economice, în schimb pentru 2021 calculele bugetare ne arată o valoare de 17 milioane lei, ce cuprinde, bineînțeles, impactul pozitiv al tuturor măsurilor pe care le-am întreprins pe parcursul pandemiei și care vor continua să producă efecte pe mai departe”, a declarat pentru Profit.ro Dragoș Holban, CFO-ul companiei.
El se așteaptă pentru partea a doua a anului la o reluare a creșterii business-ului, astfel încât anul viitor rulajul să atingă nivelul bugetat pentru 2020, fiind posibilă și o revenire mai rapidă, în contextul în care campania de vaccinare anticovid se află pe un trend foarte bun.
Macromex a finalizat în decembrie o investiție greenfield de peste 15 milioane de euro: Corso Distribution Center, situat în Chitila, lângă București, care a dublat capacitatea companiei de depozitare și procesare logistică din zona de sud a României.
În 2021 vor urma noi investiții, de peste 3 milioane de euro, în tehnologie și echipamente, pentru eficientizarea activității și creșterea productivității operațiunilor din zonele de vânzări, logistică dar și administrative. Printre proiectele Macromex se numără achiziția de vehicule electrice și implementarea unui sistem de arhivare digitală a documentelor.
Compania va crea produse și game de produse noi, urmărind atât creșterea ponderii brandurilor proprii în cifra de afaceri cât și consolidarea parteneriatelor.
În portofoliul companiei deținute de omul de afaceri Dan Minulescu se află mărcile proprii Edenia (produse congelate), Azuris (pește si fructe de mare), Corso și La Strada (înghețată), precum și o serie de branduri partenere, precum La Lorraine (panificație congelată, Dr. Oetker (aditivi alimentari), Philadelphia (brânză) sau Mars (ciocolată).
Strategia de redresare pe perioada crizei sanitare
“Cea mai mare provocare din această perioadă a fost să onorăm, fără întrerupere, absolut toate comenzile de livrare, în condiții logistice și operaționale de înaltă calitate și siguranță, respectând absolut toate cerințele pentru securitatea sănătății oamenilor, impuse de pandemie”, spune Holban.
Din punct de vedere al vânzărilor scăderile au fost semnificative pe segmentele HoReCa, trading și export, însă pe canalul dedicat retailerilor lucrurile au mers mai bine.
Strategia Macromex a avut în vedere trei paliere decizionale, cu același grad de prioritate: angajații, clienții și lichiditatea companiei.
Astfel, angajații din vânzări și logistică au primit materialele și echipamentele anti-COVID, iar cei din sediile de birouri au lucrat permanent sau alternativ de acasă. costurile directe cu protecția împotriva corona virusului fiind de peste 100.000 de euro în 2020.
Clienții afectați de pandemie și-au putut reeșalona creanțele și au avut la dispoziție facilitatea creditului furnizor pentru a reporni sau a continua activitatea. Totodată, Macromex a eliminat pragul minim valoric al unei comenzi, chiar dacă a avut costuri de livrare mai mari și, deci, vânzări nerentabile.
Managementul trezoreriei a devenit o prioritate zero, lichiditatea fiind monitorizată zilnic cu mare atenție. “Am intrat pe modul de alertă în ceea ce privește cheltuielile operaționale și cele general-administrative, renunțând practic la toate costurile fără de care ne putem continua activitatea, dar și calibrând cheltuielile directe, cu cât mai mare precizie, la nivelul actual al veniturilor”, explică Holban. În final, ținta EBITDA a fost atinsă, deși compania a pierdut vânzări importante și marjele aferente.
Totodată, Macromex pregătește două platforme de e-commerce: una B2B, dedicată clienților din HoReCa, iar cealaltă B2C (adresată persoanelor fizice).