McDonald’s, cunoscută mai mult pentru salariile mici decât pentru pachetele generoase de stimulente, se confruntă cu un deficit atât de mare de personal în Ungaria încât oferă cazare gratuită angajaților din afara localităților unde se află restaurantele companiei, transmite Bloomberg.
Oferta de cazare, un beneficiu rar în cele peste 100 de țări unde fast-food-ul vinde Big Mac-uri și Happy Meal-uri, este doar unul dintre stimulentele cu care angajatorii din Europa de Est încearcă să îi atragă pe angajați, scrie News.ro.
Alți angajați care primesc beneficii sunt casierii care lucrează la Lidl în Praga și dezvoltatorii de software din București.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Europa de Est, considerată în trecut o regiune cu forță de muncă ieftină, a devenit o bătaie de cap pentru angajatori.
Îmbătrânirea populației, aversiunea față de imigrația masivă și exodul a milioane de oameni în țări europene mai bogate au lăsat mii de posturi neocupate și au dus la creșterea salariilor. Aceste tendințe au mărit costurile pentru companii și riscă să ducă la scăderea investițiilor în economie.
”Deficitul de forță de muncă provoacă insomnie directorilor din Europa de Est. Prima întrebare pe care și-o pun investitorii înainte de a veni aici este dacă vor fi capabili să găsească suficienți angajați pentru ca afacerea lor să funcționeze”, a spus Robert Bencze, director în domeniul resurselor umane la PricewaterhouseCoopers.
Deficitul de forță de muncă se înrăutățește într-un ritm alarmant. Numărul posturilor neocupate a crescut în Cehia cu 166% în ultimii doi ani, la circa 110.000, șomajul din această țară fiind printre cele mai scăzute din UE.
În Letonia, ponderea s-a triplat în ultimul an, iar în Polonia s-a dublat, începând din decembrie.
CITEȘTE ȘI Indemnizația de 35 mii euro nu a fost, încă, plătită. Dosarul e verificat amănunțit de ANAFÎn încercarea de a ocupa posturile libere, McDonald’s a oferit cazare gratuită doritorilor, prin intermeniul publicității în ziare.
Compania a refuzat să comenteze, în afară de un comunicat publicat în luna mai.
Deficitul de forță de muncă nu este limitat doar la restaurante.
Lidl a majorat salariile cu 25% în Cehia și cu 20% în Ungaria. Inginerii software din România sunt atrași cu vouchere pentru sălile de fitness și centre de spa.
În Slovacia, care fabrică cele mai multe automobile pe cap de locuitor din lume, PSA Peugeot Citroen angajează români, sârbi și unguri, dar majoritatea personalului este format din localnici, a declarat anul trecut directorul pentru resurse umane Lubomir Kollar.
Companiile trebuie să ofere pregătire și cazare pentru a atrage mai mulți muncitori, a declarat în august directorul Asociației pentru Industria Auto, Jan Pribula.
Kia Motors este un alt exemplu. Fabrica din Zilina, din nordul Slovaciei, se îndreaptă spre un nou an cu rezultate record, dar începe să simtă ”un deficit real de forță de muncă”, potrivit purtătorului de cuvânt, Jozef Bace.
”Tot mai mulți solicitanți nu au cunoștințele necesare în industria auto și deseori nu sunt interesați de un angajament pe termen lung. Mai recent, este greu de ocupat și poziții mai puțin calificate, cum sunt cele de pe liniile de asamblare și de vopsitori”, a spus Bace.
Rezultatul este creșterea salariilor și cheltuieli mai mari pentru companii. Salariile brute din România au crescut cu 14% în iulie, față de aceeași perioadă a anului trecut.
Creșteriile salariale sunt în multe cazuri peste cele ale eficienței. În Lituania este anticipată o creștere anuală de 6,5% a salariilor până în 2019, dubla față de avansul productivității.
CITEȘTE ȘI McDonald’s România ajunge la 68 de restaurante, după deschiderea noii unități din centrul comercial ParkLakeCostul pe angajat a crescut în Ungaria cel mai mult din Europa Centrală, în acest an, potrivit Morgan Stanley, și nu a foast compensat de o productivitate mai mare, ceea ce contează foarte mult pentru avansul economic.
Reducerea disponibilității forței de muncă pune în pericol investițiile străine care au ajutat foste țări comuniste ca Polonia și Slovacia să înregistreze creșteri economice medii de circa 4% de la aderarea la UE în 2004, de peste două ori mai rapid față de statele occidentale.
Ungaria a pierdut recent un proiect în industria auto din cauza deficitului de forță de muncă, a declarat în august ministrul Economiei, Mihaly Barga, revistei Le Figaro, fără să menționeze compania.
”Este o problemă de cantitate și calitate a forței de muncă în Europa de Est. Acest lucru trebuie rezolvat în următorii câțiva ani, în caz contrar vor suferi investițiile”, a spus Dirk Wolfer, purtător de cuvânt la Camera germano-ungară pentru industrie și comerț, care reprezintă companii precum Daimler și Commerzbank.
Deocamdată, companiile continuă să vină în regiune. Jaguar Land Rover are nevoie de 2.800 de muncitori pentru o nouă fabrică în Slovacia, care va începe activitatea în 2018. Recrutările nu vor începe în următoarele 12-18 luni, iar un purtător de cuvânt al Jaguar a spus că producătorul auto a fost asaltat de solicitări.
Mercedes, divizie a grupului Daimler, a anunțat în iulie că își va extinde capacitatea de producție în Ungaria, cu 2.500 de posturi, până în 2020. Reprezentanții companiei nu au răspuns întrebărilor legate de problema angajaților.
Europa de Est își păstrează încă avantajele. Salariile sunt o fracțiune din cele occidentale, chiar și după creșterile recente. Guvernele presează instituțiile educaționale să se orienteze mai mult către cerințele pieței muncii.
Între timp, companiile ar putea fi nevoite să urmeze exemplul McDonald’s și să devină creative în atragerea angajaților.