Un plan masiv de concedieri se anunță în privința retailerului Auchan, deținut de familia Mulliez (care mai deține Leroy Merlin și Decathlon) care se confruntă cu dificultăți economice de mai mulți ani, transmite francetvinfo.fr.
Pentru a remedia situația, grupul a convocat un comitet social și economic (CSE) extraordinar în regiunea Lille pentru „a face bilanțul situației și al planurilor întreprinderii”, scrie G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Decizia rezultată a fost anunțată reprezentanților salariaților din toate entitățile grupului din Franța. Aceasta amenință 2.389 de locuri de muncă, în special prin închiderea a aproximativ zece magazine. Franceinfo rezumă ceea ce știm despre acest plan de concedieri.
Pierderi record
Grupul acumulează dificultăți de mai mulți ani. În primele șase luni ale anului 2024, holdingul său Elo a înregistrat o pierdere netă de aproape un miliard de euro. Anul trecut, acesta a suferit o pierdere netă de 379 de milioane de euro din cauza scăderii vânzărilor.
La ultima numărătoare, în iunie, cota de piață a Auchan era de 9,1%, mult în urma E.Leclerc (24,1%), Carrefour (21,4%), Mousquetaires/Intermarché (17,4%) și Coopérative U (12,2%). Această rată îi oferă o mai mică marjă de manevră în negocierile cu furnizorii din sectorul agroalimentar.
Această retrogradare este „o confirmare a acestei situații precare și în special a celor doi ani de inflație care au urmat după Covid și care nu au mers foarte bine pentru Auchan”, analizează pe franceinfo Frank Rosenthal, expert în marketing în comerțul cu amănuntul.
El subliniază că, în ultimii zece ani, vânzările Auchan au crescut doar în 2022, înainte de a scădea în 2023, în timp ce, în aceeași perioadă, „Leclerc a obținut 6 miliarde de euro în vânzări suplimentare”.
Pentru a avea mai multă greutate, Auchan și-a unit forțele cu concurentul său Intermarché pentru a cumpăra împreună într-o alianță pentru o perioadă neobișnuit de lungă de zece ani.
CITEȘTE ȘI FOTO Aurora Multimarket, lider în Ucraina și unul dintre cei mai mari discounteri din Europa Centrală și de Est, s-a extins puternic în România cu reduceri agresiveÎn plus, grupul, care deține magazine proprii, cu foarte puține francize, suferă din cauza concurenței din partea E.Leclerc și Coopérative U, care reduc costurile de exploatare și își pot vinde produsele la prețuri mai competitive.
O altă slăbiciune a Auchan este dimensiunea magazinelor sale. Grupul s-a bazat istoric pe formatul hipermarketurilor, care oferă cea mai mare suprafață de vânzare. Însă acest format este mai puțin popular în prezent.
„A avut loc o schimbare a comportamentului consumatorilor, în special în ceea ce privește produsele nealimentare, care înainte reprezentau o parte foarte puternică a activității Auchan”, observă și Frank Rosenthal. Acesta amintește că grupul a decis să reducă gama de produse oferite în magazinele sale: „Au crezut că totul, sau aproape totul, va merge online, ceea ce nu a fost cazul”.
Mai mult de 2 300 de locuri de muncă pierdute
În prezent, grupul are 54.000 de angajați în Franța. Comitetul de întreprindere extraordinar a anunțat desființarea a 2.389 de locuri de muncă. În detaliu, Auchan intenționează să elimine 784 de locuri de muncă la sediul său central și 915 în magazine. De asemenea, a anunțat închiderea activității sale de livrare directă la domiciliu, ceea ce ar duce la pierderea a 224 de locuri de muncă.
De asemenea, conducerea intenționează să închidă aproximativ zece puncte de vânzare neprofitabile (reprezentând 466 de pierderi de locuri de muncă), inclusiv trei hipermarketuri din Clermont-Ferrand Nord (Puy-de-Dôme), Woippy (Moselle) și Bar-le-Duc (Meuse) și un supermarket din Aurillac (Cantal).
Un plan anterior de economisire a locurilor de muncă (PSE) a condus la pierderea a 1475 de locuri de muncă în septembrie 2020, după un plan de plecări voluntare pentru mai mult de 500 de posturi în luna ianuarie a aceluiași an.
„Știu că nu traversăm o perioadă economică ușoară, dar să vii cu astfel de cifre…”, a declarat luni pentru AFP Fabien Alliata, delegat sindical al serviciilor centrale CFDT, după ce agenția de presă și de investigații La Lettre (New Window) anunțase că vor fi pierdute 2300 de locuri de muncă.
CITEȘTE ȘI IKEA va plăti 6 milioane de euro prizonierilor est-germani forțați să-i construiască mobilierul, într-o mișcare de referințăMagazine mai mici pentru a stopa criza
După prăbușirea grupului Casino din Saint-Etienne, un alt retailer alimentar se confruntă cu dificultăți majore. Pentru a nu ne afla în aceeași situație ca și concurentul nostru, va trebui să „rezolvăm problema marilor hipermarketuri”, spune Frank Rosenthal.
„Pierdem clienți pentru că aceștia nu mai vor să își piardă timpul. Astăzi, ei preferă să meargă la puncte de vânzare ceva mai mici”, a explicat pentru franceinfo Djamal Otmani, delegat sindical central al CFTC. „Depinde de noi să ne schimbăm și să ne adaptăm”, adaugă el.
În iulie, grupul a anunțat că dorește să reducă suprafața de vânzare a unei treimi din hipermarketurile sale din Europa (cu excepția Rusiei, unde grupul Mulliez este încă prezent), ceea ce ar însemna în cele din urmă o „reducere medie de 25% ” în aceste zone. Sindicatele sunt, de asemenea, îngrijorate de creșterea numărului de magazine francizate, una dintre pistele avute în vedere de conducere, care ar putea agrava și mai mult planul de concedieri.
Acest lucru a fost deja anunțat pentru „supermarketuri”, a declarat delegatul CFDT René Carrette pentru France Bleu Nord(New Window).Dar Auchan vrea „să meargă cât mai departe cu francizele și ne așteptăm ca, mai târziu, să fie vorba de hipermarketuri”, din cauza „reducerii în metri pătrați ” a magazinelor, potrivit reprezentantului sindical. „Nu există nicio direcție, nu este nimeni la cârmă, totul este neclar”, avertizează el.