Consumul de cafea al chinezilor crește rapid, ceea ce stimulează o competiție agresivă între lanțurile de cafenele locale și străine, care în ultimele luni au deschis mii de cafenele astfel că numărul total de cafenele din China l-a depășit pe cel din SUA, transmite Reuters.
Analiștii se așteaptă ca apetitul în creștere al Chinei pentru cafea să fie un motor important al cererii viitoare pe măsură ce cafenelele se vor extinde și dincolo de marile metropole, precum Beijing și Shanghai, în zecile de orașe de talie mijlocie unde tinerii încep să aprecieze cafeaua, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cererea în creștere de cafea în China oferă o oportunitate pentru lanțurile internaționale precum Starbucks și Tim Hortons care au investit masiv în China, chiar dacă se confruntă cu o provocare din partea mărcilor locale care se extind rapid.
Datele Organizației Internaționale a Cafelei arată că în sezonul anual care s-a încheiat în septembrie 2023, consumul de cafea în China a crescut cu 15%, comparativ cu sezonul precedent, până la 3,08 milioane de saci.
"Consumatorul chinez adoptă din ce în ce mai mult stilul de viață occidental iar cafeaua este desigur una din băuturile reprezentative pentru acest stil de viață", spune Jason Yu, director pentru China la firma de cercetare de piață Kantar Worldpanel.
Numărul de cafenele din China a înregistrat în ultimele 12 luni o creștere spectaculoasă de 58%, până la 49.691 de cafenele, potrivit companiei de consultanță Alegra Group. Această companie estimează că grupul chinez Luckin Coffee a deschis 5.059 de cafenele în ultimele 12 luni în timp ce rivalul chinez Cotti Coffee a deschis 6.004 de cafenele în aceeași perioadă.
Există o competiție acerbă între lanțurile locale și cele internaționale, fiecare încercând să cucerească o cotă cât mai mare dintr-o piață în creștere, susține Matthew Barry, analist la Euromonitor. "Amploarea oportunităților este atât de mare încât atât lanțurile locale cât și cele internaționale vor trebui să fie foarte agresive în concurența dintre ele și cred că asta va asigura o piață foarte dinamică în ultimii ani", spune Matthew Barry.
Grupul american Starbucks a deschis 700 de cafenele în China în ultimul an și are de gând să opereze aproximativ 9.000 de cafenele în această țară în 2025, în timp ce grupul canadian Tim Hortons intenționează să aibă 3.000 de cafenele în China peste patru ani.
Potrivit lui Jason Yu, acum încep să fie deschise cafenele și în orașele mai mici din China, care au totuși câteva milioane de locuitori fiecare. "Asta înseamnă că în acele locuri există încă foarte mult loc de creștere pentru lanțurile de cafenele", spune Jason Yu.
CITEȘTE ȘI Donald Trump, considerat neeligibil pentru președinție într-un al doilea stat americanAceste evoluții sunt o veste bună pentru producătorii de cafea care profită deja de pe urma prețurilor mari, apărate ca urmare a evoluțiilor meteo negative din unele regiuni unde se cultivă cafea. Cotațiile futures la cafeaua arabica sunt la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni în timp ce la cafeaua robusta cotațiile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani.
China importă cafea în special din Africa și America de Sud. Organizația exportatorilor brazilieni de cafea (Cecafe) estimează că livrările spre China se vor tripla în 2023, depășind pentru prima dată pragul de un milion de saci, ceea ce face din China a opta piață pentru Cecafe.
Departamentul american al Agriculturii prognozează că în sezonul 2023/24 China va consuma cinci milioane de saci de cafea, ceea ce ar face din China al șaptelea mare consumator mondial.
Cu toate acestea, consumul de cafea al Chinei este mic comparativ cu marii consumatori SUA și Brazilia, care utilizează în fiecare an peste 20 de milioane de saci de cafea. Însă creșterea consumului semnalează că China trece printr-o modificare culturală similară cu cea a altor state asiatice care preferă ceaiul, cum sunt Japonia și Coreea de Sud.