Vidul legislativ a născut monștri din perspectiva operatorilor economici corecți, iar din punct de vedere al comerțului online nu există la acest moment pârghii care să permită scoaterea în afara țării a unei anumite pagini de Internet într-un mod foarte rapid și facil pentru autorități, a declarat, într-o dezbatere de specialitate, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu.
"Noi, inclusiv din discuția purtată cu reprezentanții confederațiilor și asociațiilor patronale, cred că am ajuns la un consens. Nu putem aplica băcăniei de cartier acea sancțiune pe care o aplicăm unui hypermarket, pentru că, dacă pentru cel mai mic dintre aceștia sancțiunea, fie ea și minimă, poate reprezenta diferența dintre afaceri sau non-profit, în cazul celui de-al doilea, și aici mă refer la cultură de vânzare mult mai mare, sancțiunea nu are nici măcar caracterul preventiv... Până la acest moment, noi considerăm că vidul legislativ a născut monștri din perspectiva operatorilor economici corecți, în sensul că, dacă o cofetărie, de exemplu, trebuie să prepare produsele cu ingredientele pe care le transmite consumatorului ca fiind prezente în produs, în condițiile cele mai bune și de siguranță pentru consumator, iată că un cozonac făcut ca acasă și vândut prin intermediul aplicațiilor din online nu mai poate furniza informațiile necesare consumatorilor și nici nu poate fi făcută o evaluare corespunzătoare de către autoritățile de control", a menționat Constantinescu, potrivit Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit șefului ANPC, una dintre cele mai grave probleme descoperite la operatorii economici controlați se referă la neconformitatea produselor livrate consumatorului.
"În primul rând, nu există la acest moment pârghii care să poată scoate în afara unei țări o anumită pagină de Internet într-un mod foarte rapid și facil pentru autorități. Spun acest lucru pentru că, la acest moment, piața este totuși inundată de pagini de Internet cu sediul în afara Europei, ceea ce face imposibilă evaluarea activității sau chiar sancționarea acestora, lucru care ar trebui cumva semnalat fiecăreia dintre instituțiile cu posibilitate de a lua măsuri imediate. Suntem în situația de a nu putea să ne mișcăm cu aceeași viteză cu care aceștia își promovează produsele sau serviciile în mediul online și nu avem cum să ajungem foarte repede în calculatoarele sau în aparatele consumatorilor pentru a semnala derapajele de la lege ale unor astfel de pagini în România. Neconformitatea produselor legate de ceea ce consumatorul a crezut că, de fapt, achiziționează și ceea ce a primit în realitate este una dintre cele mai grave probleme... Termenul de livrare al produselor este, de asemenea, unul dintre motivele pentru care consumatorii sesizează autoritatea noastră, cu rezerva că, în ultimul an, am încercat și încercăm în continuare să promovăm un ordin dat de președintele Autorității prin care operatorii economici din mediul online sunt obligați să pună pe paginile lor informații despre soluționarea alternativă a litigiilor. Nu puține dintre sesizările primite de la consumatori se soluționează în mod amiabil între operatorul economic și cel care depune sesizarea, situație pe care noi ne dorim să o încurajăm. Credem că Autoritatea trebuie să intervină acolo unde operatorul economic nu-și asumă", a afirmat Horia Constantinescu.
Acesta a menționat, totodată, că de apetitul românilor pentru comerțul online au profitat unii comercianți cu intenții neserioase și care livrează produse slabe calitativ.
"Prin forța lucrurilor, ultimii doi ani au determinat o creștere substanțială a acestui tip de comerț (online, n.r.) și a accesului, de fapt, al consumatorilor către acest tip de comerț, având în vedere perioada pandemică și restricțiile generate de aceasta. Probabil cei mai mulți dintre consumatorii ce descopereau în acea perioadă comerțul online au rămas fideli acestui tip de a-și achiziționa produsele sau inclusiv serviciile. Sunt și eu unul dintre aceștia, dat fiind că fiecare dintre noi încercăm să rentabilizăm timpul pe care l-am petrece la cumpărături și ne dorim să putem avea livrate cât mai aproape și cât mai rapid produsele, fără a risipi niciun minut din cel dedicat activității. Este adevărat că de acest lucru au profitat și operatorii economici nu foarte serioși sau cei chiar cu intenții neserioase, cei care pun la dispoziția consumatorilor produse de slabă calitate, plecând de la ideea că aceștia caută produse în primul rând foarte ieftine, dar scăpând din vedere că, de fapt, raportul calitate-preț este cel care trebuie avut în vedere", a subliniat oficialul ANPC.