Retailul continuă să se transforme urmare a pandemiei cu noul coronavirus, obiceiurile de consum ale românilor fiind diferite față de perioada similară a anului trecut.
Aceasta a generat efecte majore și în prețuri, care au crescut cel mai mult la produsele alimentare. Creșterea prețurilor ajunge la +4,7% în medie pentru primele 16 săptămâni din 2020 versus aceeași perioadă din 2019, cu o pondere mai mare pentru alimente (+6,4%).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Prețurile continuă să crească pentru mai mult de jumătate dintre cele 184 de categorii monitorizate, cu procente de 5 până la 30% comparativ cu media săptămânilor 1-8, acest trend nefiind observat anul anterior pentru aceeași perioadă/început de an. Concluzia noastră este că anul acesta creșterile de prețuri sunt provocate și de impactul pandemiei, nu doar de frenezia cumpărăturilor de Paști. Spre deosebire însă de anii anteriori, când se observă o buclă de creșteri de preț specifică aglomerării de sărbători, generată preponderent de abundența produselor premium sau de creșteri de preț temporare, acum ne așteptăm ca apogeul creșterilor de preț să nu fi atins încă punctul culminant la categoriile monitorizate”, explică analiștii companiei de monitorizare RetailZoom.
La produsele pentru îngrijire personală s-au raportat scumpiri medii de 1,4%, iar la cele pentru casă de 3,7%. Dintre alimente, cel mai mult s-au scumpit conservanții pentru legume și fructe (136%), conservele de carne (42%), drojdia (19%), maioneza (19%), mezelurile (17%), sarea (17%), carnea (16%), peștele congelat (16%). Cu toate acestea, vânzările sunt în continuă creștere, cu până la 15% față de anul trecut, la toate cele 184 de categorii monitorizate de companie. La alimente, spre exemplu, vânzările s-au majorat cu 21% în primele 16 săptămâni ale anului raportat la perioada similară a lui 2019. Cel mai mult însă au crescut vânzările de țigări (plus 29%) și produse de casă (25%), arată Biz Brașov.
“Pe termen lung și în condițiile actuale, ne așteptăm la o creștere menținută de 5-10 vs anul anterior pentru departamentul de curățenie. Cert este că trendul celor două sectoare (îngrijire personală, îngrijirea casei), indică o contribuție scăzută a cumpărăturilor din mediul de retail offline pentru tipologia produselor de răsfăț și îngrijire. În plus, nu credem că o potențială creștere din mediul online ar garanta o compensare a acestor scăderi din offline”, apreciază specialiștii.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Daniel Boaje, CEO McDonald's România: Am închis o treime din restaurante, dar am introdus serviciul de livrare în toate orașele în care activăm. 40% din personal, în șomaj tehnic până la sfârșitul luniiReferitor la magazinele preferate acum de români, studiul relevă o reorientare către magazinele de proximitate care au început să câștige inclusiv pe segmentul coșurilor cu multe produse, acolo unde hypermarketurile aveau întâietate. Acestea au înregistrat creșteri de 25% față de anul trecut, în timp ce hypermarketurile și cash&carry au avut creșteri de 16%. Pe tipuri de produse, magazinele de proximitate au câștigat 24% la produsele alimentare, în condițiile în care hypermarketurile s-au “mulțumit” cu un plus de 18%, în contextul unei majorări totale a volumelor cu 21%. Magazinele mici au vândut cu 33% mai multe produse pentru casă, față de hypermarketuri-17%, pe findul unei creșteri totale de 25%. De asemenea, la produsele de îngrijire personale, tot magazinele de proximitate au beneficiat de plus 21%, hypermarketurile 11%, totalul fiind de 17%.
Datele RetailZoom au fost preluate de la peste 3.000 de magazine, precum Carrefour, DM, Inmedio , Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi , XPress,Cora, Metro.