Cu peste 630.000 metri pătrați de spații industriale moderne livrate în 2020, stocul total din România a depășit 5,2 milioane metri pătrați, ceea ce înseamnă mai mult decât dublu față de stocul de acum 5 ani.
“Pandemia globală ce a marcat anul 2020 nu a impactat în mod negativ piața industrială și logistică din România. Dimpotrivă, cum livrările de diferite tipuri de bunuri, și serviciile de curierat, au devenit esențiale pentru perioade de lockdown, operațiunile logistice au crescut ca importanță, și a fost necesar mai mult spațiu logistic. De asemenea, consumul trebuie susținut, deci producția trebuie să continue”, a explicat Iulia Bușcă, Head of Industrial Agency în cadrul Avison Young România.
Două treimi din livrările de spații industriale din 2020 au fost atrase de zonele din jurul orașului București, astfel, stocul de spații industriale moderne din jurul Capitalei ajungând la 2,4 milioane mp. Reabilitarea cadranului de nord al centurii București a făcut și această zonă atrăgătoare pentru dezvoltatori, în special zona Ștefănești.
Pentru 2021, dezvoltatorii au planificat să construiască peste 700.000 mp de spații logistice și industriale moderne. De asemenea, mai mult de 50% din dezvoltările noi vor avea loc în zona București, dar și în Timișoara (17%), Craiova (10%) și Bacău (4%). Bacău este un punct de interes pentru dezvoltatori de mult timp, dar 2021 e primul an pentru care se anunță planuri concrete de dezvoltare.
Volumul total de leasing industrial a atins o cifră record în 2020 – de 876.000 mp – aproape dublu față de anul 2019
Volumul total de leasing industrial a atins în 2020 o cifră record – de 876.000 mp – aproape dublu față de anul 2019. Cea mai mare creștere a venit din domeniile Farma, eCommerce, și FMCG.
București a atras o parte importantă din activitatea de leasing în 2020 (72%), urmat de Timișoara și Craiova.
Prognoză
Experții Avison Young estimează că activitatea industrială și logistică va continua să evolueze în următorii 5 ani, iar stocul de spații industriale moderne va depăși 8 milioane mp. Principalii factori pentru această evoluție sunt:
● Criza sanitară a cauzat multe multe companii vest-europene să își regândească lanțul de aprovizionare și să ia în considere near-shoring (aducerea producției mai aproape de piața de desfacere – în special din Asia).
● În următorii ani ne așteptăm ca mai multe companii chinezești să dorească să mute o parte din producție în Europa, pentru a se adapta la contextul internațional.
● România este un centru logistic important pentru Bulgaria și Moldova – datorită distanțelor și costurilor de transport reduse.
● Dezvoltările speculative existente fac spații logistice și industriale de clasa A mai accesibile pentru chiriașii din unități improprii.
● Datorită modificării comportamentului de consum al românilor și intensificării comerțului online, companiile internaționale de e-commerce vor dori să aibă centre de distribuție în România.
● Datorită faptului că alte sectoare de Real Estate (retail, office, HoReCa) au fost impactate în mod negativ de pandemie, sectorul logistic/industrial începe să arate atrăgător pentru investitori și dezvoltatori.
● Lucrările de infrastructură demarate sau contractate vor fi finalizate în următorii 5 ani, inclusiv Coridorul European IV Nuremberg-Thessaloniki (în România leagă Constanța de granița cu Ungaria) și va crește capacitatea de procesare a portului Constanța.
Stocul de spații industriale și logistice moderne din România va depăși 8 milioane mp în următorii 5 ani
Experții Avison Young estimează că Bucureștiul va continua să atragă peste 40% din dezvoltările industriale în următorii ani, iar apoi orașele regionale vor recupera.
Reabilitarea completă (pe întreaga lungime) a Șoselei de Centură a Bucureștiului existente va face mai atrăgătoare zonele din Est și Sud, iar construcția centurii exterioare (A0) va extinde zona industrială din jurul Bucureștiului.
Astfel, este de așteptat ca dezvoltatori internaționali importanți, care momentan nu sunt prezenți în România, să intre pe piață.