Reînnoirile de contracte vor ajunge la o pondere de 50% din volumul de tranzacții de închiriere cu spații de birouri, în detrimentul preînchirierilor și al contractelor nou semnate, previzionează brokerii companiei de consultanță CBRE. Corporațiile și-au angajat oameni care să le pregătească protocoale pentru revenirea angajaților la muncă.
Până de curând, închirierile de birouri erau împărțite, aproape egal, între cerere nouă și mutări dintr-un spațiu într-altul. Cerea nouă era generată de contracte de preînchirieri (pentru spații încă neconstruite), de contracte noi și de extinderi de suprafețe existente.
În primul trimestru al acestui an, tranzacțiile de închiriere cu spații de birouri au scăzut cu 50% față de anul trecut, iar 20-25% dintre contractele semnate în această perioadă au provenit din reînnoiri, arată datele companiei de consultanță imobiliară CBRE.
„Pe viitor, mă aștept ca ponderea reînnoirilor să crească spre 50%, pentru că reînnoirea vine cu o stabilitate financiară. Scenariul pe care îl gândim noi este o împărțire, relativ echilibrată, între renegoceri și mutări. Cred că cererile vor fi generate, în continuare, de domeniul IT, de serviciile de outsourcing și de companiile de telecomunicații. Sectorul IT acoperă mai mult de jumătate din cererile de pe piață“, a declarat Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office sector, CBRE Romania, la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE, transmisă începând cu ora 17.30 și în care mediul de business vorbește despre situația actuală.
Corporațiile se pregătesc să își reia activitatea în birouri, gradual, după 15 mai, iar în întâmpinarea acestui moment au angajat oameni din mai multe specialități pentru a gândi un protocol de revenire la muncă, a anunțat, la Profit TV, și Diana Calfa, Managing Partner al companiei de design interior Morphoza.
„O primă măsură e revenirea în valuri. Vom continua să lucrăm de acasă, într-o anumită proporție, și vom merge la birou prin rotație. Protocolul trebuie să mai țină cont de păstrarea distanțării sociale. Dacă aveam o sală de ședințe de 12 persoane , aceasta va fi de 4-6 persoane, asta dacă permite compania întâlnirile. Regulile stabilite vor fi însoțite și de puncte vizuale. Birourile la care vom reveni, vor fi pline de abțibilduri în lifturi, ca să își indice unde să stai, în sălile de ședință și în bucătărie locurile pe care poți sta vor fi marcate. Vor apărea panouri de plexiglas care să blocheze răspândirea virusului“, a spus Diana Calfa în cadrul aceleiași emisiuni.
Operatorii de spații de tip co-working, care promovează un stil de muncă bazat pe interacțiunea dintre angajați, au cel mai mult de suferit în urma acestei crize. În București există aproximativ 60.000 de metri pătrați de spații flexibile.
„Impactul coronavirus asupra acestei niște a venit după câteva luni de la un alt șoc financiar, cauzat de potențiala implozie a WeWork, care a adus tot sectorul în vizor. Supraviețuirea acestui sector o să depindă parțial de abilitatea de a parcurge această recesiune. Noua realitate impune munca în zone tot mai izolate, aspect care se opune idei de co-working. Operatorii de la noi sunt, în continuare, operaționali, deși cererile au scăzut. Ei se axează pe păstrarea clienților existenți. Spațiile de co-working sunt o alternativă pentru marile companii care își restructurează strategia imobiliară, pe viitor“, a explicat Tudor Ionescu.