Potențialul pieței rezidențiale autohtone, reflectat în cererea concretă de locuințe, s-a intensificat în 2015 comparativ cu anul precedent, relevă un studio de piață realizat de imobiliare.ro. Astfel, 40,1% dintre cei chestionați au declarat că au o nevoie imobiliară activă, în creștere cu 4,2 puncte procentuale față de nivelul consemnat în 2014 (35,9%). Avansul a fost generat aproape exclusiv de creșterea interesului pentru achiziția de proprietăți imobiliare, în vreme ce segmentul de închirieri a rămas relativ stabil.
"În raport cu anii trecuți, crește ponderea celor care au o nevoie imobiliară imediată și a căror așteptare este să își soluționeze această nevoie în mai puțin de o lună. Aproape 41% dintre cei interesați să cumpere au deja o locuință. Prețul rămâne cel mai important criteriu de alegere a proprietății, în timp ce vechimea imobilului contează pentru 21.4% dintre respondenți. Mediul online își consolidează rolul ca sursă principală de informare, chiar dacă rețelele sociale nu capitalizează deocamdată la acest capitol", a declarat, într-un comunicat, Adrian Erimescu, directorul general Imobiliare.ro.
Dintre cei care au recunoscut că au o nevoie imobiliară activă, mai mult de jumătate, respectiv 55,2%, își doresc să cumpere o locuință, în timp ce o pondere de 23,2% au nevoie să vândă. Pe de altă parte, 11% dintre respondenți vor să dea o proprietate în chirie, restul de 10,6% fiind interesați să ia în chirie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește timpul alocat pentru încheierea unei tranzacții, majoritatea celor intervievați (43,5%) așteaptă să-și rezolve problema imobiliară într-un interval mai mare de șase luni. La polul opus, 19,7% dintre aceștia au o nevoie imobiliară urgentă, pe care sunt nevoiți să o îndeplinească în mai puțin de o lună. Față de anul 2014, se constată o ușoară creștere a nevoilor imobiliare urgente, de la o cotă de 15,4%, la 19,7%.
Dintre potențialii cumpărători, 38,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în timp ce 40,7% au deja o casă, dar își doresc una nouă. Nu în ultimul rând, restul de 21% ar vrea să cumpere un imobil pentru a-l închiria. O pondere importantă, de aproape 40% dintre respondenții din această categorie, intenționează să facă plata cash pentru imobilul vizat, în timp ce aproximativ 60% declară că vor contracta un credit bancar.
În locuințele ce urmează a fi achiziționate vor locui cu precădere cupluri sau familii tinere, formate din două (46,5% din cazuri) sau trei persoane (26,6%). Astfel, doar 11,8% dintre cei intervievați urmează să locuiască singuri în imobilul cumpărat, iar 10,5% au patru sau mai mulți membri în familie. În 4,6% dintre noile locuințe nu va locui nimeni.
Prețul rămâne factorul cheie de alegere a locuinței
În ceea ce privește principalele criterii luate în calcul la achiziția unei locuințe, ordinea priorităților rămâne aceeași ca în 2014. Astfel, prețul este în continuare factorul cu cea mai mare greutate în ochii potențialilor cumpărători, fiind luat în calcul de 76,9% dintre aceștia; pe locul al doilea se situează zona (cu o pondere de 53,7%), urmată de confortul imobilului (36,6%), de apropierea de utilități (33,7%) și de vechimea imobilului (21,4%).
Mediul online rămâne cea mai importantă sursă de informare, urmat de recomandările cunoștințelor și prietenilor. Astfel, 25,6% dintre respondenți consideră că agențiile imobiliare reprezintă o sursă importantă de informare. Rețelele sociale reprezintă un mediu latent de informare imobiliară. Site-urile imobiliare reprezintă sursa de informare în care respondenții au cea mai mare încredere (50,5%), urmate de recomandările cunoștințelor și prietenilor (44,5%) și agențiile imobiliare (37,7%).
CITEȘTE ȘI 3.000 de locuințe sunt în construcție în zona semicentrală și centrală din București, cu finalizare în următorele 12 luniRețelele sociale reprezintă mediul de informare în care respondenții au cea mai puțină încredere (10,5%).
Cercetarea a fost derulată de către Imobiliare.ro în parteneriat cu Synaptic Intelligence în perioada 12 noiembrie - 10 decembrie 2015. Studiul a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța