Recunoaștem că ne-a captat atenția și am vrea să știm mai multe despre colaborarea dintre Radisson Group, Crystal Lagoons și Forty Management. Cât de mare a fost interesul din partea operatorilor hotelieri internaționali pentru proiectul vostru din București, de ce ați ales Radisson și cum va arăta hotelul-resort Radisson Lagoon Hotel?
“Acesta e un proiect al premierelor, atât din perspectiva inovației și sustenabilității, cât și a interesului masiv din partea operatorilor hotelieri internaționali, pentru ca este primul resort în oraș din Europa de Est. Au fost 11 branduri internaționale interesate de acest proiect ce au depus oferte financiare pentru operarea hotelului, 4 dintre aceste branduri nefiind prezente în România, cel mai mare interes acordat hotelier unui proiect în cariera mea. Provocarea majoră în această situație a fost să venim cu criterii obiective de departajare a ofertelor pe care le-am primit. Un criteriu major de departajare a fost modul prin care fiecare operator a știut să securizeze confortul financiar al Forty în așa fel încât să transforme acest proiect într-unul ușor finanțabil. Finalul procesului de selecție a dus la crearea Radisson Lagoon Hotel, un hotel-resort care se încadrează perfect în conceptul de reconversie urbană verde pe care îl vom dezvolta în România și în alte țări.”, a declarat Mircea Draghici – EST Hospitality, consultant Forty Management.
Mircea Draghici, Consultantul Forty si CEO EST Hospitality
Proiectul vostru, după care și numele, gravitează în jurul acestor lagune artificiale cu apă turcoaz. Cum pot fi ele construite în mijlocul orașului? Presupunem că procesele de execuție și întreținere sunt destul de complexe.
“Proiectul din București se distinge prin faptul că va implementa pentru prima dată în Europa de Est tehnologia patentată Crystal Lagoons®, care permite construirea și întreținerea unor lagune artificiale cu apă turcoaz, de dimensiuni nelimitate, eficiente din punct de vedere al costurilor și al consumului de energie, o tehnologie verde câștigătoare a „Oscarului” pentru dezvoltare sustenabilă verde. Procesul de construire în sine, ca și cel de operare, nu este deloc complicat. Marele avantaj este dat de lipsa betoanelor, funcționează exact pe același principiu ca un lac natural, doar că sistemul de filtrare este brevetat de Crystal Lagoons. Fiind o tehnologie revoluționară și inovatoare, costurile de operare și ele sunt extrem de mici.”, a răspuns pentru Investing in Property Florin Suicescu, Director Executiv, Forty Management.
Florin Suicescu, Director Executiv, Forty Management
În ce stadiu se află proiectul acum? Cum arată Central District Lagoon City în cifre, mp, etc.?
“Construcția lagunei a fost demarată și aveam în plan finalizarea acesteia până la finalul acestui an, ținând cont de blocajul urbanistic care ne întârzie major evoluția PUZ-ului cerut de lege pentru dezvoltarea Lagoon City – și în acest stadiu suntem acum. După ce actuala administrație ne-a eliberat Certificatul de Urbanism pentru inițierea PUZ-ului, am obținut toate avizele cerute de acesta și așteptăm de peste un an eliberarea Avizului de Oportunitate de la PMB. Nu am reușit să înțelegem de ce nu evoluează o investiție de reconversie urbană verde atât de mare, de peste 120 milioane de euro, ce aduce 35 milioane de euro numai din taxe și impozite autorității locale și centrale în primii 5 ani și creează peste 840 de locuri de muncă directe, o cifra impresionantă de altfel. Laguna din Lagoon City va fi amplasată pe o suprafață de peste 10.000 mp, va avea o adâncime maximă de 2 metri, două plaje de mari dimensiuni, de peste 3.200 mp și numeroase alte facilități. În jurul acestei lagune artificiale vom dezvolta un hotel sub brandul nostru Radisson Lagoon Hotel București, avand cu 323 de camere, alături de 401 de apartamente destinate închirierii, 9.200 de mp de spații comerciale și de servicii, o clădire de birouri clasa A cu suprafața de 8.500 mp, precum și nenumărate alte facilități, practic un mini oraș cu toate destinațiile necesare locuirii urbane. Lagoon City este situat pe Strada Coralilor nr.18, fiind primul proiect mixt de reconversie urbană verde ce-și va produce toate utilitățile in-house (căldura, răcirea și energia electrică).”, susține Lucian Azoiței, CEO, Forty Management
Am văzut că Central District Lagoon City este un proiect al premierelor, atât din perspectiva inovației, cât și a sustenabilității. Care este publicul căruia vă adresați?
“Ne adresăm în primul rând tuturor locuitorilor din capitală și din țară care apreciază ideea de a accesa marea, dar în centrul orașului și nenumărate facilități asociate, la standarde de calitate foarte exigente, dar și turiștilor străini care vizitează Bucureștiul în scop recreativ, alături de familiile lor. Credem că acest proiect va contribui, de altfel, la creșterea turismului de leisure în capitală.”, – Florin Suicescu, Director Executiv, Forty Management
Ce presupune mai exact un proiect mixt de reconversie urbană? Care sunt principalii piloni pe care se axează?
Un proiect de reconversie urbană înseamnă ca schimbă destinațiile unor spatii, iar în cazul Lagoon City transformăm o zona industriala de peste 80 de ani, abandonată și deșertificată social, un spațiu betonat complet și cu un teren afectat, într-o oază verde mixtă, adresată unei comunități vibrante, cu multe facilități. Acest proiect înseamnă, pe lângă crearea și dezvoltarea unor comunități, și revitalizarea turismului în capitală și în zonă, o zonă ce este o pată albă în centrul Bucureștiului, ceea ce înseamna în plus atragerea de investiții și bani din exterior. Suntem un exportator de imagine pozitivă a Bucureștiului și un importator de prosperitate. Mai mult, este cea mai mare investiție din acest an, care va implica și crearea unui număr enorm de locuri de muncă – numai hotelul Radisson din proiect înseamnă 340 de noi locuri de muncă ce vor fi create în mod direct, la care se adaugă 298 de locuri de muncă create indirect., – Lucian Azoiței, CEO, Forty Management.
Lucian Azoitei, CEO Forty Management
Cum plănuiți să aiba loc scalarea proiectului vostru? Știm că următoarele orașe de pe listă ar fi Budapesta, Varșovia și Praga, dar în ce ordine? În plus, la ce orizont de timp vă uitați?
“Am creat primul proiect imobiliar scalabil de o asemenea anvergură. Practic putem să adaptam acest concept la orice forma de teren, păstrând mixul actual și partea arhitecturală, doar mărind sau micșorând laguna și clădirile adiacente. Ca etapizare, Budapesta este următoarea destinație și este foarte evoluată, urmată de Praga și Varșovia – însă orizontul de timp depinde foarte mult de identificarea celor mai potrivite spații pentru un proiect de o asemenea anvergură.” – Florin Suicescu, Director Executiv, Forty Management
Ce particularități/provocări ați identificat în fiecare dintre cele trei capitale europene? Se aseamănă foarte mult cu Bucureștiul?
“Așa cum aminteam, în București proiectul Lagoon City este înghețat de PMB, dar avem încredere că se va găsi o soluție care să ne permită deblocarea acestuia. Mai ales că vorbim de cea mai mare investiție din acest an, de peste 120 de milioane de euro, ceea ce presupune și crearea a sute de locuri de muncă în următorii ani, taxe importante colectate pentru bugetul de stat, construirea unor comunități și impulsionarea turismului în capitală, si cel mai important, revitalizarea urbană a unei zone betonate, poluate industrial, abandonate și redarea acesteia orașului. La Budapesta am identificat un teren foarte bun, pe malul Dunării, am primit ok-ul și tot sprijinul de la primărie pentru acest proiect – este fabulos pentru noi cum te sprijină autoritatea locală la o astfel de investiție – și sperăm să demarăm lucrările lagunei anul acesta și să o finalizam în toamna anului viitor. Între timp avem încredere și sprijin pentru a obține autorizația de construire pentru Lagoon City ca să-l demarăm la toamnă, cu finalizare estimată în primul trimestru din 2027. În Praga nu există terenuri de asemenea dimensiuni, ne-am orientat în afara orașului, în Libeznice. Lucrăm la concept și la mixul potrivit în acest caz. În Varșovia lucrăm încă la găsirea celor mai bune locații pentru acest proiect.” – Lucian Azoiței, CEO, Forty Management.
Un material Investing in Property