O rețea de furnizori de componente auto ai BMW caută peste 10 hectare de teren pentru a-și construi spații de producție în zonele Arad și Oradea, cu scopul deservirii fabricii BMW din Debrecen (Ungaria), a cărei construcție începe la 1 iunie, potrivit surselor Profit.ro din piața imobiliară.
Fabrica BMW din Debrecen reprezintă o investiție de 1 miliard euro pierdută de România.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Rețeaua de furnizori ar fi interesată de semnarea unui parteneriat public-privat cu autoritățile locale, un potențial punct de interes fiind un parc industrial de lângă Oradea, unde există pregătit teren pentru o astfel de investiție, spun aceleași surse.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Procesul de selecție a terenului este unul delicat, fiind vorba despre o competiție între România și Ungaria, spun alte surse.
„Nu am informații referitor la existența unei astfel de cereri în piață, dar am avea spații suficiente pentru a o întâmpina. Nu avem discuții concrete în acest sens“, spune, pentru Profit.ro, Alina Silaghi, directorul general al Agenției de Dezvoltare Locală Oradea, care administrează șase parcuri industriale în Bihor. În cele 4 parcuri industriale din Oradea au fost asumate investiții de peste 410 milioane de euro din partea celor peste 100 de companii stabilite aici, care au generat circa 8.500 de locuri de muncă.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții BMW nu au răspuns până la publicarea acestui articol. Terenul din Debrecen pregătit pentru noua fabrică BMW
Constructorul german BMW a anunțat că va începe în 1 iunie construcția uzinei de automobile amplasată la doar 80 de kilometri de Oradea, în care investește 1 miliard de euro.
Noua facilitate de producție va scoate pe liniile de fabricație, din 2024, până la 150.000 de automobile pe an și va angaja până la 1.000 de persoane. Uzina va produce vehicule electrice, în cadrul noii generații numite generic Neue Klasse.
Recent a fost anunțat că producătorul german de baterii Varta vizează România pentru o investiție strategică de 1 miliard de euro, într-o nouă unitate de producție baterii pentru mașini electrice. Gigantul german a intrat deja în România.
La rândul său, producătorul american de componente auto Inteva, cu afaceri de circa 21 de milioane de euro în România, își extinde fabrica din Salonta (Bihor) cu 80%, până la o suprafață de 20.800 de metri pătrați, printr-un parteneriat cu CTP, cu scopul de a produce piese pentru 100.000 de BMW Mini Countryman pe an, potrivit datelor publicate în exclusivitate de Profit.ro.
BMW a anunțat anterior că a ales Debrecen pentru infrastructura foarte bună, legăturile logistice adecvate și apropierea de rețeaua de furnizori existentă. BMW a spus că mizează pe personal calificat existent în zonă, un număr mare de locuri de muncă urmând să fie create și în cadrul furnizorilor de piese și servicii. O serie de furnizori ai BMW produc componente inclusiv în România, în Brașov sau Sibiu.
De ce au ales germanii Ungaria, în defavoarea României? Rețeaua de autostrăzi din țara vecină are peste 1.600 kilometri construiți, în exploatare. Transportul unei platforme cu automobile de la Debrecen la Munchen, unde este sediul BMW, durează 9-10 ore. Din zona Sebeș, unde este fabrica Daimler în România, un transport durează cel puțin 15 ore, plus formalități Schengen. Un transport din Craiova sau Pitești durează până la 24 de ore. România are peste 24.000 km drumuri pietruite și de pământ, 28,4% din întreaga rețea de drumuri publice.
România este singura țară din Europa de Est care nu are o investiție greenfield în industria auto, ambele uzine existente, Dacia și Ford, fiind achiziții ale unor fabrici existente din perioada comunistă.
BMW are în prezent 12 fabrici în Europa, din care 7 uzine de producție de automobile și componente în Germania, 4 în Marea Britanie și una în Austria. La acestea se mai adaugă două facilități ale subcontractorilor în Austria și Olanda.