Banca Comercială Română (BCR), a doua cea mai mare instituție bancară din țară, este în proces de due diligence cu un investitor de origine arabă pentru vânzarea fostului sediu central, un monument istoric celebru din Piața Universității, scos la vânzare în primăvara acestui an la un preț de peste 20 milioane de euro, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
De vânzarea imobilului, cu o suprafață de circa 16.000 metri pătrați, se ocupă compania de consultanță JLL Romania, care intermediază și vânzarea hotelului Hilton Garden Inn al lituanienilor de la Apex Alliance, din aceeași zonă, despre care Profit.ro a scris că urmează a fi cumpărat tot de un investitor din Orientul Mijlociu.
„[Clădirea BCR, n.red.] a stârnit un interes excelent. Interesul va fi reflectat și în preț. Cel mai probabil, se va vinde pentru un hotel. În curând, se va tranzacționa și Hilton Grden Inn. Ambele tranzacții sunt destul de avansate. E posibil ca și celelalte hoteluri ale Apex din București să fie vândute către același cumpărător, dar noi ne ocupăm separat de tranzacționarea hotelului din Centrul Vechi. Rămâne de văzut dacă la sfârșit va rămâne un singur cumpărător. În general, cei care cumpără astfel de produse au experiență cu hoteluri. Hotelurile nu sunt o clasă de active pentru începători. Interesul a fost dintr-o arie geografică foarte largă: Europa, Orientul Mijlociu, din regiunea noastră, locali“, a declarat Andrei Văcaru, head of capital markets din cadrul JLL Romania, care a fost implicat și în vânzarea Radisson din București.
El a sugerat că cele două tranzacții sunt așteptate a se încheia anul acesta.
Clădirea BCR, monument istoric de clasa A din centrul Bucureștiului, a fost finalizată în 1906, după proiectele arhitectului Oscar Maugsch, ocupând vechea grădină a Palatului Suțu (actualul Muzeu al Bucureștilor). Până să intre în proprietatea BCR, clădirea a servit încă de la construcție ca sediu al Societății de Asigurări „Generala“, strămoșul actualului grup de asigurări Generali. În perioada comunistă, era cunoscută și ca clădirea „de la coada calului“.
Andrei Văcaru, JLL
Văcaru a mai spus că vom vedea tranzacții interesant pe acest segment al pieței imobiliare și că există un apetit deosebit pentru hoteluri în București.
„Se caută hoteluri afiliate lanțurilor mari, indiferent de numărul de stele. Afilierea la un lanț internațional certifică fundamentele unei investiții. Cele mai lichide hoteluri sunt cele cu prețuri cuprinse între 30 și 50 milioane de euro. Toți investitorii vor peste 120 de camere, dar lucrează și cu materialul clientului. Capitalul interesat de astfel de achiziții în București este variat: de la Orientul Mijlociu, Israel, la SUA, dar cei mai mulți sunt europeni“, a completat brokerul.
Randamentele pentru investiții în hoteluri sunt foarte apropiate de cele pentru clădiri de birouri, de aproximativ 7%. Piața hotelieră este într-un context care favorizează o creștere anuală și de 30% a afacerii, consideră Văcaru. În București, ratele de ocupare în timpul săptămânii sunt mai mari, pentru că principalul motor este turismul de afaceri, dar crește și turismul de week-end, spune el.
Totuși, tranzacțiile imobiliare durează mai mult în România, decât în alte țări din regiune.
„Și cele mai simple și rapide tranzacții tind să dureze 6-9 luni, se ajunge și la un an. Principalul motiv este dat de dorința cumpărătorilor de a face un due diligence riguros. În Londra, perioada de due diligence poate fi și de două săptămâni, la noi poate fi și de două luni. E și o consecință a unui sistem administrativ puțin mai stufos. Încă vedem vânzători care au cumpărat, înainte de criză, fără să știe prea bine în ce condiții și care suferă acum la exit“, explică Văcaru situație pieței imobiliare românești.
În primele nouă luni din acest an s-au tranzacționat proprietăți comerciale în valoare de 581,4 milioane euro, potrivit calculelor JLL Romania. Sectorul hotelier a avut o pondere de doar 4% din această valoare. Anul trecut s-au tranzacționat hoteluri de 15 milioane de euro, o pondere de 1,7% din totalul de circa 900 milioane de euro al pieței de investiții imobiliare.