Proprietarii mallurilor din România pierd peste 48 de milioane de euro într-o singură lună de inactivitate, arată un calcul realizat de Profit.ro pe baza ultimelor rapoarte financiare anuale. Este doar un argument că economia se află într-o perioadă în care este nevoie de o intervenție mult mai concretă a Guvernului în favoarea antreprenorilor.
Magazinele din malluri care vând altceva decât produse alimentare, medicamente și servicii de curățenie au fost închise temporar printr-o Ordonanță militară emisă duminică 22 martie 2020.
Cele 65 de malluri funcționale la nivel național au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc peste 570 milioane euro în 2018, ultimul an de raportare financiară disponibil. Un calcul simplu arată că într-o lună de inactivitate, proprietarii pierd peste 48 milioane de euro. Lista unităților comerciale rămase deschise este nesemnificativă în calculul privind încasările din chirii pe care un proprietar de mall și-l realizează. Baza veniturilor unui centru comercial stă în marile ancore de modă, precum Zara sau H&M.
IMM-urile care și-au întrerupt activitatea și dețin un certificat de situație de urgență beneficiază de amânarea la plată a chiriei și a utilităților, însă numărul lor în rândul chiriașilor importanți ai unui mall este redus.
Cele mai mari pierderi apar în dreptul celor mai performante malluri. Astfel, o lună de pauză pentru Zona Comercială Băneasa, care cuprinde mallul Băneasa Shopping City, înseamnă o pierdere de peste 4,4 milioane de euro, conform calculelor Profit.ro.
În cazul AFI Cotroceni, pierderea se ridică la 3,3 milioane de euro, iar Mega Mall generează o pierdere de 2,3 milioane de euro într-o lună de inactivitate. (Consultați topul complet la finalul articolului)
NEPI Rockcastle, proprietarul Mega Mall și al altor 16 malluri din România, a anunță faptul că retailerii internaționali și naționali mari, companii cu active sau cifre de afaceri de peste 200 de milioane de euro, ocupă 67% din suprafața închiriabilă deținută de companie, ceea ce reduce riscul de neplată a chiriei. De asemenea, Auchan și Carrefour, care se estimează că vor avea vânzări mai mari decât de obicei în perioada următoare, sunt doi dintre cei mai mari chiriași ai NEPI Rockcastle.
O parte din banii lăsați de români în magazine și restaurante ajung în buzunarele proprietarilor de malluri sub formă de chirii. În urma Ordonanței militare, retailerii vor sista plățile către proprietarii spațiilor comerciale. Chiria majorității magazinelor este formată dintr-o parte fixă, care are o pondere destul de mică, și una variabilă, care reprezintă un procent din vânzări. Cu cât magazinele vând mai mult, cu atât chiria încasată de proprietarii spațiilor se mărește. Astfel, chiar dacă nu s-ar fi închis mallurile, vânzările slabe din această perioadă ar fi rezultat într-o scădere drastică a încasărilor proprietarilor.
Această situație pune o presiune imensă pe proprietari, care, cu banii încasați pe închirierea spațiilor, își acoperă împrumuturile accesate pentru construcția mallurilor. Nivelul datoriilor celor 65 de malluri din România este de 3,48 miliarde de euro, conform datelor comunicate de proprietari la Ministerul Finanțelor Publice.
Aproape jumătate din banii proveniți din închirierea a peste 7.000 de magazine amplasate în centrele comerciale din țară ajung la proprietarii celor 17 malluri funcționale în București.
Organizația Patronală a Retailerilor din România - RORETAIL a cerut, printre altele, scutirea, amânarea, prorogarea sau reeșalonarea plății taxelor și impozitelor aferente perioadei fără activitate. Au obținut amânarea până în 30 iunie a plății impozitelor pe clădiri, terenuri și mijloace de transport.
Astăzi, doar proprietarii mallurilor și parcurilor de retail funcționale în București plătesc anual un impozit pe clădiri în valoare de 23,7 milioane de euro, potrivit calculelor Profit.ro. Acești bani ajung în bugetul primăriilor.
Încă de dinainte de a se anunța măsura închiderii temporare a magazinelor din malluri, compania austriacă Immofinanz a anunțat implementarea unui program de economie de costuri în centrele comerciale pe care le deține pentru a contracara scăderea veniturilor din chirii cauzate de închiderea magazinelor.
Compania de consultanță JLL a anunțat, la rândul ei, că retailerii trebuie să se pregătească pentru a traversa o perioadă cu riscuri ridicate pentru fluxul de numerar și costuri operaționale crescute cauzate de o scădere a cererii consumatorilor și de întreruperea lanțurilor de aprovizionare.
„Cheltuielile interne cu amănuntul pot suferi o scădere temporară din reticența consumatorului sau incapacitatea de a vizita destinațiile în care riscurile de infecție sunt crescute. Articolele neesențiale și serviciile de agrement vor fi lovite mai puternic decât perisabilele și mărfurile uscate esențiale, care au observat o cerere crescută pe măsură ce consumatorii fac provizii pentru a evita deficiențele personale. Pe termen scurt, întreruperea lanțului de aprovizionare va duce la scăderea stocurilor pentru unii retaileri și poate duce la o presiune crescută asupra prețurilor de consum“, avertizează brokerii imobiliari.