Firma de lobby și public affairs Point Public Affairs SRL, din grupul GMP controlat de Felix Tătaru, care s-a ocupat de campaniile electorale ale lui Klaus Iohannis și Traian Băsescu și care anunța în vară că nu se va implica în campania parlamentară de anul acesta, a înregistrat pe 24 octombrie domeniul de Internet romaniavotes.ro, iar recent a lansat site-ul omonim, care conține, deocamdată, o analiză în limba engleză a situației politice din România înainte de alegeri, ce pare destinată clienților companiei.
Potrivit analizei întocmite de Point Public Affairs, în care sunt incluse date din sondaje de opinie efectuate de firma Avangarde a lui Marius Pieleanu, factorul cel mai imprevizibil la aceste alegeri este evoluția partidului Uniunea Salvați România (USR).
"Noul partid, o alianță de activiști civici, idealiști, oameni de afaceri, profesioniști și foști membri ai Guvernului Cioloș, ar putea lua mai mult de 10% din voturi, potrivit sondajelor. S-ar putea duce chiar și mai sus pe valul unei masive mobilizări pe Internet, similară cu cea de la alegerea lui Iohannis, fiind singurul partid care poate însufleți categorii care de regulă nu votează. Același lucru s-a întâmplat la alegerile locale din București, unde scorul lor în sondaje aproape s-a dublat în ultimele săptămâni de dinaintea scrutinului, la circa 25%. Avântul USR ar putea fi cel mai important factor care să asigure rămânerea lui Dacian Cioloș în funcția de premier (dacă PNL reușește să rămână undeva în jurul procentului de 30%)", spun analiștii Point Public Affairs.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În analiză se mai afirmă că USR, "cel mai semnificativ partid nou de la aceste alegeri, a adus o întreagă "legiune" de nume noi în politică. Mulți candidați pro-business, de centru-dreapta, dar și activiști de stânga".
De altfel, firma de lobby le transmite clienților că, în general, toate partidele au atitudini pro-business și propuneri de politici de centru-dreapta, deși par să încurajeze și un oarecare discurs naționalist, dublat de multe măsuri populiste. Astfel, Point Public Affairs arată că atât PSD, cât și PNL propun înființarea de "fonduri suverane" sau "fonduri de dezvoltare" controlate de stat.
"În pofida acestei atitudini generale pro-business, există încă pericolul măsurilor populiste și nesustenabile în Parlament. Chiar dacă este de așteptat ca acest pericol să scadă după alegeri, el se va menține într-o oarecare măsură și se va dovedi un factor important în politica românească. Naționalismul economic, o atitudine mai dură față de multinaționale atât din partea dreptei conservator-tradiționale, cât și din partea mediului ONG stângist, nemulțumirea în creștere față de furnizorii de servicii financiare (bănci, asigurări), toate în contextul schimbării rapide a mediului comunicațional în care problemele sunt descoperite, inventate sau exagerate rapid, sunt forțele care vor afecta politica românească", își avertizează firma de lobby clienții.
CITEȘTE ȘI Românii au cheltuit peste 1,6 miliarde euro pe bunuri de folosință îndelungată în primele nouă luni ale anuluiFelix Tătaru a fost prezent alături de premierul Dacian Cioloș pe 6 noiembrie la mitingul la care PNL și-a lansat candidații la parlamentare și unde Cioloș a susținut un discurs. Ulterior, prim-vicepreședintele PNL, Teodor Atanasiu, a declarat, la Antena 3, că partidul pe care îl reprezintă are contract cu agenția de publicitate a lui Tătaru. Tătaru a fost criticat în emisiunea la care Atanasiu a făcut respectiva declarație și a dat replica pe Facebook: "De câte ori mă atacă Antena 3, câștigăm alegerile. Mereu aproape".
Point Public Affairs SRL își are de 6 ani sediul într-o vilă deținută de Clotilde Armand, vicepreședinte al USR și consilier local la Primăria Sectorului 1 al Capitalei, împreună cu soțul său, Sergiu Moroianu, pe strada Enăchiță Văcărescu din sectorul 4 al Bucureștiului.
Anul trecut, soțul lui Clotilde Armand a încasat din chiria plătită pentru vilă de către Point Public Affairs SRL suma totală de 26.730 euro, respectiv circa 2.200 de euro pe lună, potrivit declarației de avere a liderului USR, depusă în calitate de membru al Consiliului Local al sectorului 1. Vila, situată în sectorul 4 al Capitalei, pe strada Enăchiță Văcărescu nr. 22B, are 242 mp și este deținută în coproprietate de soții Moroianu, Sergiu și Clotilde, fiind achiziționată în anul 2000.
CITEȘTE ȘI Anca Nedea: De mitul lui Dracula ar trebui să ne folosim, nu să ne rușinăm sau să fugim
Point Public Affairs SRL și-a mutat sediul social în vila respectivă în august 2010, arată datele din Monitorul Oficial, potrivit termene.ro. În aceeași lună, Clotilde Armand a părăsit postul de director regional de distribuție pentru regiunea București al Distrigaz Sud Rețele, parte a GDF Suez România, în prezent Engie România, controlată de grupul francez omonim, pentru o poziție de director pentru inovare și piețe noi la Paris, în cadrul companiei-mamă.
Potrivit aceleiași surse, compania Point Public Affairs SRL, înființată în 2008, are ca asociați firma de publicitate MAP Advertising SRL, cu 51% din capital, alături de avocatul Laura Monica Fătu (39%) și Ileana Neamțu, fost consilier la Cancelaria primului-ministru în guvernele Năstase și Tăriceanu și fost director de relații guvernamentale la A&D Pharma (10%). La rândul său, MAP Advertising SRL este controlată de soții Felix și Nadia Tătaru.
Felix Tătaru, care s-a ocupat de campaniile electorale prezidențiale ale lui Traian Băsescu și Klaus Iohannis, declara în martie 2016, pentru wall-street.ro, că firmele din grupul GMP nu se vor implica în campania electorală de anul acesta și că nu crede că se va implica nici el personal, din postura de consultant, în lupta electorală, întrucât în iunie va prelua va prelua funcția de presedinte la nivel global al International Advertising Association (IAA), organizație profesională a companiilor din industria de marketing și comunicare, lucru care s-a și întâmplat.
CITEȘTE ȘI Havrileț, ANRE: La iarnă, importurile de gaze naturale din Rusia vor acoperi 40% din consumul României
"Pe lângă faptul că voi călători destul de mult în toată lumea, sunt foarte multe proiecte la nivel global de care sunt responsabil în mandatul meu", și-a explicat Tătaru decizia de a nu se implica în campanie. Ulterior, în aprilie, Felix Tătaru a anunțat că se retrage din managementul grupului GMP, dar își păstrează poziția de președinte al acestuia.
Pe 20 octombrie, premierul Dacian Cioloș s-a întâlnit la Palatul Victoria cu delegația boardului mondial al IAA, condusă de Felix Tătaru. "Prim-ministrul Cioloș a apreciat rolul și contribuția IAA România în cadrul task-force-ului ”Creativitate în administrație”, constituit la nivelul Guvernului", a comunicat Guvernul, după întrevedere. Și Dacian Cioloș a anunțat că nu va candida la alegeri și nu se va implica politic pe durata mandatului de premier, însă pe de altă parte și-a făcut publică platforma "România la 100 de ani - 10 principii ale unei guvernări" și este susținut oficial pentru funcția de premier de către PNL și USR.
Cu o zi înainte, pe 19 octombrie, Clotilde Armand a declarat, la Adevărul Live, că USR îl susține pe Dacian Cioloș pentru ca acesta să rămână premier și după alegeri, în baza platformei menționate mai sus.
Grupul GMP al lui Felix Tătaru a coordonat și campania națională integrată de comunicare pentru încurajarea de donații în vederea achiziției operei ”Cumințenia Pământului” a lui Constantin Brâncuși, câștigând, în aprilie, selecția organizată în acest scop de Ministerul Culturii. Partea de creație și media a fost asigurată de GMP Advertising, comunicarea digitală de Webstyler, iar partea de relații publice de GMP PR. În cele din urmă, din donații s-au strâns doar 1,2 milioane euro, cu mult sub cele 6 milioane euro la care spera Guvernul Cioloș.
CITEȘTE ȘI Guvernul contestă la Curtea Constituțională Legea care majorează salarii în educație și sănătateÎn 2012, în presă s-a scris că Felix Tătaru s-ar ocupa de campania electorală a lui Nicușor Dan, în prezent liderul USR, care atunci candida independent pentru postul de primar al Capitalei, însă Tătaru a negat orice implicare. "Nu m-am implicat în campanie, însă voi vota cu Nicușor Dan", a spus atunci șeful GMP. Nicușor Dan a fost coleg cu soțul lui Clotilde Armand, Sergiu Moroianu, la Institutul de Matematică al Academiei Române, precum și la Școala Normală Superioară București.
Laura Florea, managing partner la Point Public Affairs, a fondat în 2010 Asociația Registrul Român de Lobby, cu scopul de a "contribui la popularizarea și promovarea activității de lobby, văzută ca fiind o activitate multidisciplinară, ce implică cunoștințe juridice, economice, sociologice și de comunicare". Organizația "încurajează asociațiile profesionale, think-tank-urile, avocații, agenții de lobby și public affairs, corporații, sindicate sau patronate să participe la demitizarea activităților de lobby și advocacy, prin crearea unui climat de transparență și aderarea la un sistem de autoreglementare". Asociația își are adresa, ca și Point Public Affairs SRL, în vila soților Clotilde Armand și Sergiu Moroianu din București, strada Enăchiță Văcărescu nr. 22B.
Registrul Român de Lobby este susținut, printre alte organizații, de către Centrul Român de Politici Europene, al cărui fost director, Cristian Ghinea, a ajuns ulterior ministru al Fondurilor Europene în Cabinetul Cioloș. Ghinea a demisionat din funcție pentru a candida la alegerile din decembrie din partea USR. Laura Florea și Cristian Ghinea s-au mai implicat împreună în proiectul Romanian Clean Business Coalition, al cărui scop este să diminueze nivelul de disponibilitate al mediului de afaceri de a da mită. Echipa proiectului participă la grupul de lucru pentru etică în afaceri din cadrul Ministerului Justiției.
CITEȘTE ȘI Marks & Spencer închide cele șase magazine din România, argumentând că nu sunt rentabilePrincipala linie de business pe partea de lobby a Point Public Affairs este sectorul pharma, unde compana enumeră în rândul clienților nume precum A&D Pharma, fostul angajator al asociatului Ileana Neamțu, Novartis, GSK, Sanofi sau Medlife. "Meritul Point Public Affairs a fost că a contribuit decisiv în 2011-2012 la eliminarea TVA-ului din taxa de clawback aplicată producătorilor, care constituia o dublă taxare", afirmă, într-un interviu acordat revistei Business Woman, managing partnerul Point Public Affairs, Laura Florea.
Alți clienți enumerați, din alte domenii, sunt OMV Petrom, Holcim, Trigranit, McDonalds, Provident, UNSAR, APAPR, Stanleybet, Asociația Organizatorilor de Sloturi, Telekom, Samsung sau Ursus.
Un client menționat aparte este grupul petrochimic german PCC SE, principalul acționar minoritar al combinatului Oltchim Râmnicu Vâlcea.
"În 2009, Point Public Affairs a reprezentat cu succes compania PCC, acționar în Oltchim, atunci când statul a decis transformarea datoriilor combinatului în acțiuni. PCC era acționar minoritar și în acele condiții ar fi trebuit să vină cu bani de acasă pentru a majora capitalul social astfel încât să-și păstreze procentajul în acțiuni, sau să își vadă cota diminuată semnificativ. Am reușit să demonstrăm în Parlament că această măsură era, de fapt, un ajutor de stat neaprobat de instituțiile europene și că statul este în pericol de infringement, iar proiectul de lege dedicat pentru Oltchim era neconstituțional. Proiectul de lege a fost respins de Parlament", povestește Laura Florea, în același interviu.
CITEȘTE ȘI Grupul PCC confirmă că va depune oferte pentru toate activele Oltchim scoase la vânzareAceeași poveste figurează și pe site-ul Point Public Affairs, evidențiată ca studiu de caz. "Tacticile aplicate pentru a ne promova poziția au inclus mecanisme eficiente de angajament cu actorii-cheie din Parlament și Guvern", potrivit sursei citate. Interesant este că, în 2009, Executivul care intenționa să facă ceea ce PCC dorea să evite angajând Point Public Affairs în acest scop, și anume conversia în acțiuni a datoriei Oltchim către AVAS, actualmente AAAS, era Guvernul Boc, sprijinit de Traian Băsescu, clientul politic al lui Felix Tătaru.
Doar în 2012 Comisia Europeană a aprobat conversia, cu condiția privatizării combinatului, care însă a eșuat, după ce licitația pentr privatizare a fost câștigată de patronul OTV, Dan Diaconescu. În februarie 2013, președintele Traian Băsescu acuza Guvernul Ponta pentru lipsa deciziei de a converti datoriile combinatului vâlcean în acțiuni. "Oltchim-ul are aprobare de la Bruxelles — 200 de milioane de euro, care erau datorii către statul român, pot fi transformate în acțiuni ale statului și se stinge datoria. De ce nu se convertesc datoriile de 200 de milioane în acțiuni, nu știu. E ceva cel puțin ciudat și cred că Guvernul ar trebui să intre puțin mai adânc în problema Oltchim", spunea Băsescu în 2013, la B1 TV.
De la înființare, în 2008, și până anul trecut inclusiv, Point Public Affairs SRL a cumulat profituri nete totale de 2,73 milioane lei, terminând pe plus fiecare dintre acești 8 ani. În 2015, profitul net raportat a fost de 801.981 lei, de aproape 6 ori mai mare decât în 2014, la un rulaj de 3,57 milioane lei, cu 70% peste nivelul din anul anterior.