AFEER cere ca toți furnizorii de electricitate să poată încasa taxa radio și TV

AFEER cere ca toți furnizorii de electricitate să poată încasa taxa radio și TV
scris 14 mar 2016

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) propune, în cadrul discuțiilor pe marginea modificării legislației primare din domeniul energetic, ca toți furnizorii de electricitate să poată încasa certificatele verzi și taxa radio și TV, potrivit unui comunicat al asociației.

"Reprezentanții AFEER participă activ la aceste consultări (pe marginea modificării Legii nr. 123/2012 - Legea energiei electrice și a gazelor naturale - n.r.) și, în aceeași idee, am venit cu propuneri de amendare a legii. Printre acestea se numără: stabilirea, la nivel de țară, a unui tarif unic de transport al energiei, reintroducerea contractelor bilaterale directe, obligarea tuturor furnizorilor de a factura și încasa toate taxele și tarifele, precum certificate verzi, taxa radio - TV etc., definirea consumatorului vulnerabil, respectiv actualizarea și transmiterea anuală a listei cu consumatorii vulnerabili", a declarat președintele Asociației, Ion Lungu.

Urmărește-ne și pe Google News

Astfel, AFEER propune stabilirea unui tarif unic de transport al energiei electrice, la nivel de țară.

"În prezent, tariful aferent serviciului pentru introducerea de energie electrică în rețea - TG, practicat de Transelectrica, este diferit pe zone geografice. Pentru o concurență corectă între producători, noi credem că se impune modificarea art. 36, alin. 1 al legii și egalarea acestor tarife sau chiar renunțarea la acest tarif de introducere a energiei în rețea. Mai mult, propunem un tarif unic de transport la nivel național, tip 'timbru poștal', plătit la extragerea energiei din rețea", a spus Lungu.

O altă modificare propusă de AFEER se referă la stabilirea punctelor de contact, precum și la modalitățile de informare a clienților de către distribuitorii și furnizorii de energie.

Studiu: 80% dintre români schimbă postul TV pe timpul pauzelor publicitare CITEȘTE ȘI Studiu: 80% dintre români schimbă postul TV pe timpul pauzelor publicitare

"Având în vedere multitudinea de mijloace și căi de comunicare cu clienții, credem că ANRE trebuie să permită operatorilor din piață să își stabilească propriile modalități de relaționare cu clienții. Considerăm mult mai eficientă o formulare generală, care să nu limiteze modalitățile de informare a clienților și care poate fi adaptată oricăror situații. Pentru punctele de informare, regionale sau locale, este important să avem în vedere și dispunerea demografică a populației României, mai concentrată în anumite zone, dar și cu o densitate foarte redusă în altele. În prezent, legislația prevede ca punctele de contact să fie situate la maximum 50 km de locurile de consum ale consumatorilor casnici. Noi propunem ca aceste puncte de informare să fie situate astfel încât să asigure, pentru cel puțin 80% dintre consumatorii ce beneficiază de serviciu universal, o distanță de maximum 50 km față de locurile de consum.Trebuie avut în vedere găsirea unui optim între informare și costuri", a mai spus Lungu.

În prezent, legislația prevede că numai cei patru mari furnizori de energie către populație, Electrica, Enel, Cez și E.ON, pot încasa taxa radio-TV.

"Având în vedere liberalizarea pieței energiei și pentru consumatorii casnici, propunem ca toți furnizorii să poată încasa această taxă, de aceea propunem completarea Legii 123/2012 astfel încât toți furnizorii să factureze către clienții finali și să încaseze de la aceștia, o dată cu factura de energie electrică, tarifele de transport și distribuție, contribuția de cogenerare, contravaloarea certificatelor verzi, accize, taxele radio și tv etc. În aceeași idee, considerăm că trebuie completate și obligațiile clienților, astfel încât aceștia să plătească toate taxele și tarifele prevăzute de legislație și incluse în factură", susține președintele AFEER.

În ceea ce privește clienții vulnerabili, AFEER consideră necesar ca ANRE să transmită, anual, până la 30 iunie pentru anul următor, lista de consumatori considerați vulnerabili și măsurile recomandate a fi aplicate acestora, altele decât cele de natură financiară.

"Astăzi, din cauza lipsei unei clarități privind încadrarea în categoria de clienți vulnerabili și măsurile de natură non-financiară, se ajunge la imposibilitatea aplicării unor facilități, precum și la imposibilitatea încadrării unui consumator în categoria de vulnerabili", a completat oficialul AFEER.

În plus, una dintre cele mai importante modificări solicitate de AFEER se referă la reintroducerea contractelor bilaterale directe, interzise de actuala legislație.

"Interzicerea acestui instrument discriminează producătorii și furnizorii din România față de ceilalți participanți la piețele din regiune, aceștia având un risc crescut în ajustarea pozițiilor comerciale. Acest aspect discriminatoriu urmează să producă efecte negative semnificative în condițiile în care, la nivelul Uniunii Europene, va deveni funcțională piața internă de energie electrică', a considerat Lungu.

Potrivit acestuia, de la aplicarea Legii 123/2012, s-a constatat o migrare a tranzacțiilor de pe termen lung pe termen foarte scurt (peste 30% din consumul intern, reprezentând circa 65% din piața concurențială). Acest fenomen conduce la distorsionarea prețului de referință pe piața angro, cu consecințe negative asupra ofertării unui preț corect pentru energia electrică furnizată consumatorilor, iar, pe termen mediu și lung, va afecta ireversibil investițiile în capacitățile de producere a energiei electrice, ridicând semne de întrebare cu privire la asigurarea securității în alimentarea cu energie electrică, la prețuri sustenabile, a consumatorilor din România, potrivit reprezentanților Asociației.

"În plus, dezvoltatorii de proiecte în sectorul de producere a energiei electrice, nou intrați pe piață, nu pot încheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezintă o garanție solicitată de bănci pentru obținerea creditelor necesare dezvoltării proiectelor. Totodată, o schemă de finanțare pe termen lung, bazată pe un mecanism de piață, de tipul celei propuse pentru construirea grupurilor nucleare 3 și 4 de la Cernavodă (furnizorilor de energie electrică ce au finanțat investiția li se vor aloca cote din energie electrică ce urmează a fi livrată din aceste grupuri, aceștia urmând să o comercializeze liber pe piața de energie electrică) nu mai poate fi utilizată, ca urmare a restricțiilor de contractare impuse de Legea 123/2012', explică președintele AFEER.

"Este de dorit pentru suportabilitatea clientului final din România ca dezvoltarea de capacități de producere să se facă nu prin scheme suport, ci prin mecanism de piață, rolul contractului bilateral negociat direct fiind de bază", a adăugat el.

Sursa: Agerpres

viewscnt
Afla mai multe despre
afeer
taxa radio tv