YouTube Red, serviciul de conținut video disponibil pe bază de abonament al celor de la Google, va fi disponibil în România odată cu primul val de țări în care va fi lansat.
Anunțul a fost făcut de Florin Pravai, Agency Head Google România, în cadrul evenimentului We Love Digital Forum, organizat de Profit.ro, fără a preciza însă și o dată exactă a lansării.
Includerea României în primul val este surprinzătoare, ținând cont de importanța redusă de care țara noastră s-a bucurat în mod istoric pe harta Google. Este de ajuns să ne uităm doar la serviciile Google Play, unele dintre ele ajungând în România după ani de așteptări, altele nefiind nici acum disponibile, cum este cazul lui Google Play Music and TV. Fie dintr-o dată România este mai importantă pentru Google, cel puțin în ceea ce privește YouTube, fie va fi o lansare globală, care va viza un număr foarte mare de țări.
Disponibil deocamdată doar în Statele Unite, YouTube Red este un serviciu pe bază de abonament lunar care nu afișează reclame. În plus, cu YouTube Red utilizatorii pot deacărca clipurile video pentru a le vizualiza offline și pot asculta muzică și în background, când se folosește altă aplicație.
Tot cu YouTube Red, începând din 2016, abonații vor avea acces la conținut exclusiv dezvoltat special de unii dintre creatorii de top.
În fine, abonații YouTube Red primesc acces gratuit la Google Play Music, care în mod normal ar fi costat 10 dolari.
Un abonament lunar la YouTube Red costă în Statele Unite 10 dolari și nu mă aștept ca Google să adapteze prețul în funcție de piețele în care intră, așa cum a făcut Apple cu serviciul Music. Probabil și în România va costa tot 10 dolari.
Experiența obișnuită YouTube nu se va schimba odată cu lansarea serviciului YouTube Red dar utilizatorii nu se vor putea bucura de unele dintre facilitățile disponibile doar abonaților YouTube Red, precum suportul offline și sunetul în background pe telefonul mobil sau tabletă.
În ceea ce privește monetizarea creatorilor de conținut în cadrul serviciului YouTube Red, Florin Pravai a spus că banii obținuți de pe urma abonamentelor vor fi împărțiți între YouTube și toți cei care contribuie la crearea conținutului, dar fără a da procente. Cel mai probabil, calculul se va face în funcție de anumiți parametrii de performanță a conținutului, precum durata medie de vizualizare (watch time).
Și în prezent, chiar dacă nu este disponibil în România, creatorii de conținut de la noi obțin bani prin intermediul YouTube Red dacă propriul conținut este urmărit de utilizatori din Statele Unite abonați la YouTube Red. Este adevărat însă că vorbim de sume mici, din cauza numărului redus de abonați ai YouTube Red din prezent.
YouTube Red a fost lansat în octombrie 2015 și este urmașul serviciului Music Key, lansat cu un an înainte ca o formă de unificare a conținutului muzical disponibil în cadrul Play Music și a clipurilor muzicale de pe YouTube. Deși a păstrat componenta muzicală, YouTube Red vizează orice tip de conținut video original.
WeLoveDigital Forum este un eveniment organizat de Profit.ro cu sprijinul: Telekom Romania, Prometheus Programmatic si Philip Morris International Romania.