The Wall Street Journal: Facebook face încă un pas înainte în războiul său împotriva ”clickbait”-ului

The Wall Street Journal: Facebook face încă un pas înainte în războiul său împotriva ”clickbait”-ului
scris 5 aug 2016

Facebook a făcut încă un pas înainte în războiul său împotriva ”clickbait”-ului, prin introducerea unui nou algoritm ce vizează acele titluri afișate în Newsfeed (”Noutăți”) care ascund sau exagerează informațiile reale, informează The Wall Street Journal.

”Clickbait” este un termen peiorativ ce scrie un anumit tip de conținut web, creat pentru a atrage un număr mare de internauți, cu scopul de a obține venituri cât mai mari din publicitatea online, în detrimentul calității și al acurateței jurnalistice. ”Clickbait”-ul se bazează pe titluri senzaționaliste, elemente emoționale și fotografii șocante. Scopul unui ”clickbait” este de a-i face pe internauți să dea click pe acel titlu și de a încuraja transferul unui conținut web pe rețelele de socializare. ”Clickbait”-ul exploatează faptul că oamenii sunt curioși din fire. Un ”clickbait” furnizează suficient de multă informație pentru a trezi curiozitatea oamenilor, dar nu îndeajuns pentru a satisface acea curiozitate dacă internauții nu dau click pe link-ul asociat, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News

Facebook a declanșat un adevărat război împotriva titlurilor din categoria ”clickbait”.

Începând de joi, această rețea de socializare și-a modificat algoritmul de afișare a fluxului de noutăți (Newsfeed), pentru a-i pedepsi pe acei editori care publică titluri înșelătoare, concepute pentru a-i ademeni pe utilizatori să dea clic pe ele.

Cu ajutorul noii formule, titlurile ce provin de la publisheri care se bazează considerabil pe ceea ce Facebook consideră că ar fi ”clickbait” vor fi plasate în mai puține știri din Newsfeed și vor apărea mai jos în fluxul de noutăți afișate.

Cel mai recent reglaj făcut de Facebook în algoritmul său de Newsfeed vizează două categorii de titluri - cele care ”ascund” informația și cele care ”exagerează sau îi induc în eroare” pe utilizatori -, a explicat într-un interviu Adam Mosseri, product manager al departamentului Newsfeed din compania Facebook.

Isărescu a decis să își dezvăluie salariul, după ce, în ultima vreme, s-au făcut mai multe speculații pe acest subiect CITEȘTE ȘI Isărescu a decis să își dezvăluie salariul, după ce, în ultima vreme, s-au făcut mai multe speculații pe acest subiect

El a oferit un exemplu pentru prima categorie: ”Un bărbat a sărit într-o piscină cu un aligator - nu îți vine să crezi ce s-a întâmplat apoi”. Titlurile din a doua categorie pot face trimitere, de exemplu, la o ținută vestimentară purtată de cântăreața Selena Gomez la gala Primetime Emmy Awards, ”dar, atunci când dai clic (pe acel titlu, n.r.), remarci că textul spune că ea nu a mers la acea gală”, a explicat Adam Mosseri.

Modificarea de algoritm se aplică la știrile ce conțin link-uri către alte articole, nu însă și în cazul fișierelor video.

Conform unor studii realizate de Facebook, utilizatorii se plâng de conținuturile cu titluri ademenitoare dar care îi dezamăgesc pe utilizatori. Însă mulți dintre cei 1,7 miliarde de utilizatori ai acestei rețele de socializare nu se pot abține și dau totuși clic pe astfel de titluri.

În ultimii doi ani și jumătate, Facebook a încercat să reducă ”clickbait”-ul, împingându-l cât mai jos în Newsfeed, promovând în același tip conținuturile pe care le consideră ”de calitate înaltă”.

”Ideea generală este de a încerca să dezvoltăm stimulente pentru publisheri, ca ei să creeze titluri pe care oamenii vor să le citească”, a adăugat Adam Mosseri.

În decembrie 2013, Facebook a anunțat că va prioritiza link-urile ce trimit la articole despre evenimentele actuale, în defavoarea ”celor mai recente meme-uri”. În 2014, Facebook a început să țină cont de comportamentul utilizatorului, catalogând un articol ca fiind probabil un clickbait, dacă mulți utilizatori consultă o postare doar pentru o secundă sau două și apoi revin pe Facebook sau dacă utilizatorii dau ”Like” unui titlu, dar apoi, foarte repede, îi dau ”Unlike”.

Acele modificări au redus traficul pe Facebook al unora dintre publisheri. Un exemplu concludent este cel al publisherului Upworthy, centrat pe rețele de socializare, care avea 88 de milioane de vizitatori unici în noiembrie 2013, grație unor titluri precum ”Acest puști extraordinar s-a bucurat de 19 ani minunați pe această planetă. Ce a lăsat în urmă este «wondtacular»” - termen inventat, obținut prin juxtapunerea cuvintelor ”wonderful” (”minunat”) și ”spectacular” (”spectaculos”).

Traficul Upworthy a scăzut dramatic și, din acest motiv, publisherii săi și-au schimbat abordarea, concentrându-se pe articole high-quality. Luna trecută, numărul de vizitatori unici de pe Upworthy era de aproximativ 8 milioane, potrivit datelor furnizate de Quantcast.

Pentru a-și perfecționa noul algoritm, Facebook a creat un ghid care definește ceea ce este un ”clickbait” și, apoi, i-a rugat pe angajații companiei să clasifice zeci de mii de titluri în categoriile ”clickbait” și ”non-clickbait”. Facebook a utilizat aceste date pentru a dezvolta un software care citește fiecare titlu și îi atribuie un scor, în funcție de cât de mult seamănă titlul în cauză cu un ”clickbait”.

Paginile și site-urile care publică multe titluri ”clickbait” vor fi cele mai afectate, spune Adam Mosseri. ”Cu cât este mai mare procentul de titluri dintr-un domeniu sau de pe o pagină web care sunt clickbait, cu atât această schimbare de algoritm îi va afecta mai mult”, a adăugat Adam Mosseri.

viewscnt
Afla mai multe despre
clickbait
facebook