Imprimantele 3D ar putea deveni un lucru obișnuit în casele noastre începând cu anul viitor, alături de roboți, care ne vor deveni inclusiv parteneri de socializare, și dispozitivele pentru realitatea virtuală (VR), potrivit previziunilor realizate de firma de cercetare Juniper.
Îmbunătățirea și răspândirea imprimantelor 3D
Imprimarea obiectelor tridimensionale este un proces tehnologic folosit în industrie de mai bine de trei decenii, în special pentru fabricarea de prototipuri de automobile și componente pentru avioane, însă fenomenul a luat amploare abia în ultimii ani, inclusiv pe fondul reducerii costurilor de producție.
În prezent, există pe piață diferite modele de imprimante 3D, de la imprimante simple care lucrează folosind plasticul, la modele complexe care folosesc celule umane. Vânzările de astfel de dispozitive sunt așteptate să înregistreze creșteri substanțiale începând cu 2016, având în vedere că noile tehnologii vor permite folosirea unor materiale din ce în ce mai complexe. Astfel, piața imprimantelor 3D ar putea crește cu circa 64% în următorii trei ani, potrivit Gartner.
Potrivit unui studiu realizat de firma suedeză Ericsson, jumătate din utilizatorii de smartphone-uri și-ar dori o imprimantă 3D care să printeze obiecte precum linguri, jucării sau componente pentru diferite aparate. Circa 44% dintre respondenți au afirmat că și-ar dori să printeze chiar măncare sau suplimente nutritive.
Angelo Zino, analist la S&P Capital IQ spune totuși că imprimantele 3D nu vor deveni foarte răspândite până în 2017, vânzările urmând să fie susținute ulterior și de intrarea HP pe aceasta piață, mutare care este așteptată în a doua jumătate a anului viitor.
"Așteptările pentru 2015 erau extrem de ridicate și, în mod clar, nu au fost atinse", adaugă acesta.
Roboții ajung în casele noastre
Roboții inteligenți sunt deja utilizați de companii din diferite domenii și, potrivit Juniper, aceștia vor fi din ce în ce mai folosiți, inclusiv de către oamenii obișnuiți.
În acest context, cercetătorii încearcă să transforme roboții în adevărați parteneri de socialiare, capabili de empatie. Spre exemplu, Pepper, lansat în Japonia de firma Softbank, este un robot cu abilități de socializare care, potrivit producătorilor, poate percepe emoțiile umane.
Pepper a fost lansat în luna iunie, iar primii 1.000 de roboți s-au vândut în mai puțin de un minut, potrivit Softbank. În 2016, compania intenționează să vândă 1.000 de roboți pe lună, la prețul de 1.600 de dolari bucata.
Compania Blue Frog Robotics a anunțat că intenționează să lanseze anul viitor un robot asemănător lui Pepper, care va costa însă doar 650 de dolari.
Pe lângă roboți, casele “inteligente” au început să atragă atenția publicului larg datorită investițiilor făcute în ultimii ani de companii mari, precum Samsung, Apple și Google, care dezvoltă sisteme de ultimă oră pentru interconecarea diverselor aparaturi și servicii necesare asigurării unui nivel optim de automatizare al locuinței.
Realitatea virtuală poate transforma divertismentul și nu numai
Realitatea virtuală (VR) este deja folosită pentru simulări și antrenamente și devine tot mai populară în activități recreaționale, cum ar fi jocurile pe calculator sau filmele interactive. "Tehnologia a ajuns în punctul în care poate transforma divertismentul, existând totodată potențialul ca realitatea virtuală să fie extinsă în alte domenii, ca industria și medicina", spun cei de la Juniper.
Google, Facebook și Samsung sunt doar câteva dintre companiile care fac investiții majore în domeniul realității virtuale, ceea ce face ca această tehnologie să se extindă rapid.
În prezent, peste 200 de companii lucrează la dezvoltarea acestei tehnologii, atât pe partea de hardware cât și pe cea de software, potrivit VB Profiles.
Extinderea crowdfunding-ului pentru startup-uri
Pentru multe startup-uri, multifinanțarea, numită și crowdfunding, va reprezenta principalul motor de creștere în 2016, potrivit raportului Juniper Research. "Crowdfunding-ul, care presupune investiții mici din partea mai multor oameni pentru realizarea unor proiecte, indiferent că este vorba de cauze caritabile, proiecte sau afaceri locale, a atins 16 miliarde de dolari în 2014 și, potrivit estimărilor, se va dubla în acest an. În 2016, așteptați-vă să vedeți noi site-uri de crowdfunding dedicate startup-urilor din tehnologie, care să ofere potențialilor investitori titluri la compania respectivă sau recompense echivalente", potrivit Juniper.