Săptămâna aceasta se împlinesc cinci ani de când Tim Cook a preluat conducerea uriașei companii americane Apple, în urma decesului celebrului co-fondator al acesteia, Steve Jobs.
"Pentru mine, Steve nu poate fi înlocuit – de nimeni. A fost o specie unică", a afirmat Cook despre fostul CEO al Apple, într-un interviu recent acordat The Washington Post.
La cinci ani de când Cook a preluat conducerea Apple, compania este cea mai mare din lume în funcție de capitalizarea bursieră, care se ridică la circa 590 de miliarde de dolari, și una dintre cele mai influente la nivel mondial. În plus, la finele lunii trecute, Apple a anunțat că a ajuns 1 miliard de iPhone-uri vândute, la numai doi ani de la atingerea bornei de 500 de milioane de unități.
“Din punctul meu de vedere, se poate afirma că Tim Cook era omul perfect pentru funcția de CEO Apple la momentul preluării acesteia. Compania s-a transformat dintr-un jucător mic pe o piață masivă (de telefoane mobile) într-un jucător masiv”, spune Ben Wood, director de cercetare la compania de analiză în domeniul IT CCS Insight, citat de Financial Times.
Totuși, Apple se confruntă cu unele probleme. Vânzările de iPhone au scăzut în perioada aprilie-iunie pentru al doilea trimestru consecutiv, afectate de saturarea piețelor dezvoltate, îmbunătățirile minore de la un model la altul, dar și de concurenții chinezi, ca Huawei, care comercializează modele mai ieftine.
CITEȘTE ȘI Apple nu a reușit să dezvolte un smartwatch autonom, dar mai încearcă pentru anul viitorVânzările de iPhone s-au situat la 40,4 milioane de unități în perioada menționată, comparativ cu 47,5 milioane în urmă cu un an, fiind al doilea trimestru consecutiv de scăderi pe acest segment după ce, în perioada ianuarie-martie, vânzările de iPhone au coborât cu 16%, primul declin trimestrial de la lansarea celui dintâi model în 2007.
În aprile-iunie, Apple a rămas al doilea mare producător de telefoane inteligente, în urma Samsung. Cota Apple pe această piață s-a redus, însă, la 12,9%, de la 14,6%, cât dețineau în aceeași perioadă a anului trecut. Regiunile în care Apple a performat cel mai bine în ultimul trimestru sunt Africa sub-Sahariană, Eurasia și Europa de Est, unde s-a înregistrat o creștere de 95%.
În condițiile în care iPhone pierde teren, profitul net al Apple a coborât în trimestru al doilea cu 27%, la 7,8 miliarde de dolari.
Veniturile companiei au scăzut cu 14,6% în trimestrul încheiat în iunie, la 42,4 miliarde de dolari, după ce, în primele trei luni ale anului, acestea au coborât pentru prima dată din 2003, consemnând un declin de 13%.
Pe de altă parte, veniturile din servicii au crescut cu 19%, la aproape 6 miliarde de dolari, importanța acestora fiind alimentată chiar de dificultățile întâmpinate de companie pe piața produselor tradiționale.
Totodată, cel mai recent raport al Apple relevă faptul că echipa lui Tim Cook lucrează deja la produsele care ar trebui să readucă, pe viitor, creșterea companiei.
În trimestrul anterior, Apple a cheltuit 7,48 miliarde de dolari pentru cercetare și dezvoltate. Comparativ, în urmă cu un an, Apple investea în acest scop doar 5,85 miliarde de dolari.
Aceste cifre arată că, într-o perioadă în care perspectivele de creștere din produsele actuale, în principal iPhone, nu mai există, Apple încearcă să găsească noi vectori de creștere.
Printre noile segmente pe care Apple le explorează momentan se numără producția de automobile. Astfel, potrivit informațiilor disponibile, Apple ar urma să lanseze, cel târziu în 2020, un automobil electric. Anul trecut, au existat zvonuri că Apple ar construi o mașină fără șofer, dar acestea au fost infirmate ulterior.
Totuși, potrivit unor surse, Apple va intra până la urmă și pe acest segment, însă nu va dezvolta, probabil, propriul automobil autonom, ci va colabora cu alți producători auto, cărora le va oferi software-ul necesar.
Astfel, Apple are în față o perioadă plină de provocări și va trece, cel mai probabil, prin schimbări majore, cu toate că, potrivit Wall Street Journal, primul e-mail trimis de Tim Cook angajaților după preluarea funcției de CEO oferea asigurări că “Apple nu se va schimba”.