Numai 2% dintre români fac cumpărături online de la un comerciant aflat într-un alt stat membru al UE, față de 68% în cazul luxemburghezilor, se arată într-un raport al Comisiei Europene potrivit căruia în sectorul comerțului electronic geoblocarea este larg răspândită în spațiul comunitar.
În 2015, peste 50% din populația Uniunii Europene a făcut cumpărături online, dar numai 16% de la un vânzător aflat într-un alt stat membru.
Cercetarea Comisiei Europene, efectuată în rândul retailerilor de bunuri de consum și furnizorilor de conținut digital, a avut loc în două etape, una care s-a concentrat pe nivelul de retail al lanțului de distribuție, iar a doua pe producători și furnizori, scrie News.ro
Totodată, în cazul respondenților din România, 70% dintre aceștia au spus că nu comercializează în străinătate produse de consum sau cu conținut digital prin intermediul sistemelor de comerț electronic.
O proporție mai ridicată decât în România a retailerilor care nu fac livrări transfrontaliere online există în ordine în Finlanda (83%), Estonia (82%) și Letonia, Bulgaria și Malta (75%).
La polul opus se află Germania (20%), Grecia și italia (23%), precum și Franța (29%).
Constatările inițiale ale anchetei întreprinse de Comisie în sectorul comerțului electronic arată că geoblocarea este larg răspândită în UE. Această situație este cauzată parțial de deciziile unilaterale ale companiilor de a nu vinde în străinătate, dar și de barierele contractuale instituite de întreprinderi, care îi împiedică pe consumatori să cumpere online în alte state membre ale UE.
Informațiile au fost colectate de Comisie în cadrul anchetei antitrust în desfășurare întreprinsă de aceasta în sectorul comerțului electronic, lansată în mai 2015.
Răspunsurile a peste 1.400 de comercianți cu amănuntul și furnizori de conținut digital din toate cele 28 de state membre ale UE arată că pe teritoriul acesteia se recurge în mod frecvent la geoblocare atât în cazul bunurilor de consum, cât și în cel al conținutului digital.
Astfel, 38% dintre comercianții cu amănuntul care vând online bunuri de consum și 68% dintre furnizorii de conținut digital care au participat la anchetă au răspuns că recurg la geoblocarea consumatorilor din alte state membre ale UE.
CITEȘTE ȘI VIDEO Google scoate la vânzare divizia de robotică Boston DynamicsAncheta în sectorul comerțului electronic este menită să colecteze informații de pe piață pentru a permite Comisiei să înțeleagă mai bine dacă și în ce măsură barierele ridicate de întreprinderi afectează piețele europene de comerț electronic, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Geoblocarea se numără printre aspectele vizate de ancheta sectorială. Datele și informațiile referitoare la geoblocare publicate vineri nu afectează constatarea oricăror aspecte problematice anticoncurențiale sau inițierea oricăror cazuri antitrust.
Constatările vor contribui la analiza în desfășurare efectuată de Comisie cu privire la investigația sectorială pentru a identifica eventuale probleme în materie de concurență și, de asemenea, vor completa acțiunile lansate în cadrul Strategiei privind piața unică digitală elaborată de Comisie, în vederea eliminării obstacolelor care obstrucționează comerțul electronic transfrontalier.
”Informațiile colectate în cadrul anchetei noastre în sectorul comerțului electronic confirmă indiciile care ne-au determinat să lansăm ancheta. Nu numai că geoblocarea îi împiedică frecvent pe consumatorii europeni să cumpere online bunuri și conținut digital din altă țară membră a UE, ci, într-o anumită măsură, geoblocarea respectivă decurge din restricții prevăzute în acordurile dintre furnizori și distribuitori. În cazul în care o companie care nu are o poziție dominantă pe piață decide în mod unilateral să nu vândă în străinătate, aceasta este o chestiune care nu ține de dreptul concurenței. Atunci când, însă, geoblocarea este rezultatul unor acorduri, trebuie să analizăm cu atenție dacă există un comportament anticoncurențial, care poate fi combătut prin instrumentele UE în domeniul concurenței”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul european responsabil de politica în domeniul concurenței.
Tot mai multe bunuri și servicii sunt comercializate pe internet, însă vânzările online transfrontaliere în interiorul UE cresc doar într-un ritm lent. Constatările inițiale ale Comisiei desprinse din ancheta sectorială publicată vineri vizează o practică, așa-numita geoblocare, prin care comercianții cu amănuntul și furnizorii de conținut digital îi împiedică pe cumpărătorii online să achiziționeze bunuri de consum ori să aibă acces la servicii cu un conținut digital, din cauza locului unde se află sau a țării lor de reședință. Geoblocarea este un factor care afectează comerțul electronic transfrontalier.
Comisia a contatat că, în unele cazuri, geoblocarea pare să fie legată de acordurile dintre furnizori și distribuitori. Astfel de acorduri pot restrânge concurența pe piața unică, ceea ce constituie o încălcare a normelor antitrust ale UE. Totuși, aceste situații trebuie să fie evaluate de la caz la caz.
În schimb, dacă geoblocarea se bazează pe decizii de afaceri unilaterale luate de o compania de a nu vinde în străinătate, un astfel de comportament al unei companii care nu ocupă o poziție dominantă pe piață se situează în mod evident în afara domeniului de aplicare al normelor UE în materie de concurență, notează raportul.
CITEȘTE ȘI Google Maps va salva automat harta necesară traseelor, pentru a putea naviga fără conexiune la internetExistă o serie de motive pentru care comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii nu fac vânzări transfrontaliere și pentru care libertatea de a alege partenerul comercial rămâne principiul de bază. În acest context, eliminarea obstacolelor nejustificate în materie de reglementare din calea comerțului electronic transfrontalier prin măsuri legislative, ca parte a Strategiei privind piața unică digitală, constituie o prioritate fundamentală a Comisiei, care va prezenta propuneri legislative suplimentare în luna mai.
Obiectivul comun al măsurilor de asigurare a respectării normelor în materie de concurență și al inițiativelor legislative ale Comisiei este de a crea un spațiu în care cetățenii și întreprinderile să beneficieze de un acces optim la activități online și să exercite fără opreliști astfel de activități, indiferent de locul lor de reședință.
Ancheta sectorială a constatat că 38 % din comercianții cu amănuntul care au răspuns la întrebări și care vând online bunuri de consum, cum ar fi îmbrăcăminte, încălțăminte, articole sportive și produse electronice de larg consum, recurg la geoblocare. În cazul acestor produse, geoblocarea se manifestă, în special, prin refuzul de a le livra în străinătate. Se recurge, de asemenea, la neacceptarea metodelor de plată străine și, într-o mai mică măsură, la redirecționarea și blocarea accesului la site-ul web.
Deși majoritatea acestor geoblocări rezultă din decizii de afaceri unilaterale, 12% din comercianții cu amănuntul raportează restricții contractuale privind vânzările transfrontaliere pentru cel puțin o categorie de produse pe care le oferă.
În ceea ce privește conținutul digital online, majoritatea (68%) furnizorilor au răspuns că recurg la geoblocarea utilizatorilor din alte state membre ale UE. Geoblocarea se efectuează, în principal, pe baza adresei protocolului de internet (IP) a utilizatorului care identifică și localizează un computer/smartphone.
O proporție de 59% din furnizorii de conținut care au răspuns la anchetă au menționat că au obligația contractuală față de furnizori de a recurge la geoblocare. Există diferențe semnificative în ceea ce privește prevalența geoblocării între diferitele categorii de conținut digital și între statele membre ale UE.
Numărul respondenților variază de la un stat membru la altul, în principal din cauza diferitelor dimensiuni ale piețelor online în statele membre și a numărului de solicitări spontane de participare la anchetă primite de Comisie. Prin urmare, rezultatele oferă o perspectivă valoroasă cu privire la prevalența practicilor de geoblocare în UE, dar acestea nu sunt reprezentative din punct de vedere statistic pentru piețele comerțului electronic, în ansamblu, precizează CE.
În cazul în care Comisia va identifica aspecte problematice specifice în materie de concurență în ceea ce privește geoblocarea sau alte aspecte, aceasta ar putea iniția investigații menite să asigure respectarea normelor UE referitoare la practicile comerciale restrictive și abuzurile de poziție dominantă pe piață.
Ancheta în sectorul comerțului electronic a fost lansată la data de 6 mai 2015, pentru a permite Comisiei să identifice eventuale aspecte problematice în materie de concurență pe piețele europene de comerț electronic.