Pandemia COVID-19 influențează dezvoltarea companiilor romanești, inclusiv evoluția firmelor tech cu potențial de creștere accelerată. Influența COVID-19 asupra activității firmelor tech de tip startup și scaleup este evidentă.
Un studiu efectuat asupra a 120 fondatori români de firme de tip startup și scaleup relevă că 36,7% dintre aceștia au văzut deja evoluții negative și schimbări în business, iar 40,4% estimează că vor fi efecte asupra dezvoltării pe termen scurt și mediu. Alți 38,5% dintre fondatorii români de firme tech de tip startup și scaleup vor reduce costurile cu forța de muncă din cauza Covid-19.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Ca soluții pentru viitor, credem că guvernul are pârghiile necesare pentru a fi alături de firmele tech, dar suntem convinși că fondatorii companiilor digitale vor reuși să își revină și să crească accelerat prin colaborare și, bineînțeles, cu susținerea investitorilor (fonduri de venture capital, business angels, platforme de crowdfunding), plus cu sprijinul comunităților de afaceri. Observăm, de asemenea, că firmele tech încep să colaboreze intern, prin crearea de proiecte comune, și extern, cu alte comunități de business din străinătate. Firmele românești expuse global trec mai ușor prin acest context de pandemie, iar acum este momentul potrivit să încurajăm schimbul de experiență între ecosisteme și de know-how”, spune Claudiu Vrînceanu, coordonator și co-fondator al programului ScaleOut, din cadrul Fundației Romanian Business Leaders, care a reaizat studiul.
Comunitățile de business, acceleratoarele de afaceri și educația vor deveni mult mai importante pentru manageri și antreprenori în perioada următoare, post-Covid-19. De asemenea, potrivit sursei, în contextul unei iminente crize economice, situația firmelor românești se va înrăutăți, dar internaționalizarea, mentalitatea “Born Global” și exporturile for deveni mai rele-vante ca niciodată. Prin urmare, antreprenorii care vor planta semințele internaționalizării în următorul an își vor proteja companiile pentru viitoarele perioade incerte.
Un procent considerabil, puțin peste 40% dintre startup-urile tech, estimează că vor vedea efecte asupra dezvoltării afacerilor pe termen scurt și mediu în contextul COVID-19. Mai mult de o treime (36,7%) dintre fondatorii chestionați afirmă că au văzut deja evoluții și schimbări considerabile. “Dacă ne uităm la cifre și la impactul generat, tendința este clară: evoluția unui număr semnificativ dintre firmele de tech, majoritatea early stage, este nesigură în contextul răspândirii COVID-19 și ca urmare a efectelor negative asupra mediului de business”, relevă studiul.
Conform studiului, există trei zone în care startup-urile tech românești se așteaptă la efecte negative din cauza situ-ației economice actuale: întârzierea sau amânarea atragerii și înrolării unor clienți noi (42,2%), dificultatea atragerii unei fi-nanțări (24,8)% și pierderea unor clienți existenți (16,5%).
“În opinia noastră, investitorii sunt, în general, precauți în actualul context și o parte dintre aceștia, fonduri de venture capital și business angels, și-au blocat procesele de investiții. Finanțarea este întotdeauna o provocare pentru majoritatea startup-urilor, iar atragerea de bani în vremuri de stagnare economică sau caracterizate prin incertitudini devine o provocare și mai critică. Totuși, în prezent sunt aproximativ 20 de startup-uri tech care se află într-un proces avansat de a ridica o nouă in-vestiție”, se arată în material.
Scăderea veniturilor (33,9%) și amânarea implementării unor proiecte stabilite (33,9%) reprezintă efectele cu cel mai mare impact financiar asupra startup-urilor. De asemenea, 22% dintre antreprenorii intervievați spun că procesul de atragere a unei finanțări a fost anulat sau amânat, iar presiunea costului cu forța de muncă reprezintă o problemă doar pentru 10% dintre startup-uri tech.
COVID-19 are un impact parțial asupra joburilor din firmele tech antreprenoriale. În timp ce 61,5% dintre startup-urile tech nu vor reduce costurile cu forță de muncă și nici nu vor redimensiona echipele, 38,5% iau sau vor lua măsuri pentru a diminua cheltuielile alocate cu resursa umană.
Pe cale de consecință, reducerea costurilor operaționale este acțiunea luată cu prioritate în actualul context pentru 44,7% din-tre antreprenori. Amânarea plăților și investițiilor este decizia principala asumată de 26,2% dintre fondatorii tech din România, în timp ce 15,5% dintre antreprenori își reduc cheltuielile de marketing.
Cele 120 firme care au participat la studiu se află în diferite perioade de creștere: seed stage, early growth stage și late growth stage.
Verticalele în care sunt active firmele participante la studiu sunt și cele mai dinamice la nivel mondial: EdTech, HealthTech, Fintech, Cybersecurity, Adtech, e-commerce, mobile, Big Data, Proptech, Ridesharing, AI și Machine Learning, Payments, SaaS.