Concluziile testelor pe care Facebook le-a desfășurat în încercarea a limita impactul știrilor false în cadrul propriei rețele sociale nu sunt deloc încurajatoare.
În fapt, testele realizate de Facebook au avut exact efectul opus: au ajutat răspândirea știrilor false și au scăzut traficul din Facebook al publicațiilor de știri.
Ideea celor de la Facebook este să separe conținutul publisherilor de cel al prietenilor. Astfel, știrile postate de publicațiile de specialitate au fost separate de newsfeed, fiind grupate într-o secțiune dedicată special știrilor, numită în cadrul testului Explore.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Testul s-a desfășurat în 6 țări: Sri Lanka, Cambodia, Bolivia, Guatemala, Slovacia Serbia. Utilizatorii din aceste țări au folosit un newsfeed din care au lipsit postările publicațiilor de știri.
Pe perioada testării au existat mai multe cazuri în care modificările făcute de Facebook au favorizat știrile false. Dintre acestea, cel mai elocvent caz a avut loc în Slovacia, unde o știre falsă despre un musulman care ar fi avertizat cetățenii cu privire la un atac terorist s-a răspândit atât de mult, încât poliția a trebuit să publice un comunicat oficial pentru a calma populația. Doar că, postarea poliției a intrat în secțiunea Explore și nu a fost văzută de utilizatori.
În plus, dincolo de faptul că a reușit chiar să favorizeze știrile false, modificările testate de Facebook au scăzut drastic traficul publisherilor. Unele publicații din cele șase țări au pierdut 20% din traficul total al site-ului doar din cauza Facebook.
Deși a fost doar un test, principiile și modificările corespund cu planurile oficiale ale celor de la Facebook. Mark Zuckerberg a anunțat că rețeaua socială va aduce în prim-plan postările prietenilor, în defavoarea conținutului publicat de site-urile de știri.