A lucrat aproape două decenii în grupul UTI, unde a crescut de la manager de produs până la conducerea companiei UTI Security&Fire Solutions, cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro anual. În primăvară a decis să meargă pe cont propriu și a lansat, alături de foști colegi și foști concurenți, o firmă de securitate care își propune afaceri de peste un milion de euro în primul an.
Viorel Luță spune că motivele care l-au făcut să plece de la UTI au fost mai degrabă personale, legate de flexibilitatea programului și de apariția celui de-al doilea copil, dar și profesionale, pentru că vrea să reușească și ca antreprenor într-un domeniu în care a performat ca manager. "În momentul în care nu ești angajat ai programul tău. Am crezut, în mod greșit, că voi avea mai mult timp pentru familie și mai multă flexibilitate, dar m-am înșelat. Am și mai puțin timp acum", spune el. A fost o decizie foarte dificilă să plece, pentru că cei 18 ani în care a lucrat pentru grupul UTI sunt, potrivit expresiei lui, o viață de om. "Nu cunosc mulți oameni atât de stabili la un loc de muncă, poate doar în companiile de stat", spune el.
Nou înființata Electronic Security Systems (ESS) a intrat pe piața securității fizice, unde își propune încă din primul an afaceri de peste un milion de euro. "Dacă nu faci un milion de euro în primul an, nu are sens să te apuci. Sunt socoteli simple. După care trebuie să faci mai mult", spune administratorul firmei nou înființate. Partenerii lui în afacere sunt foști angajați ai UTI, dar și ai altor firme din domeniu. Sunt opt acționari, și niciunul nu deține mai mult de 50% din firmă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Securitatea fizică, explică Luță, înseamnă tot ce se instalează într-un magazin sau alt tip de imobil, echipamentele și sistemele care opresc, întârzie sau avertizează în cazul în care un infractor încearcă să fure fizic ceva. Există și o piață a securității informatice, dar și una a pazei umane. Securitatea fizică include supravegherea video, controlul accesului, sisteme antiefracție, sisteme antifurt pentru retail și multe altele. Pe de altă parte, ESS se ocupă și de soluții complementare, cum ar fi poștă pneumatică (sistem de transport pentru obiecte de mici dimensiuni, folosit și la transportul banilor de la case, în hipermarketuri), voce-date etc., dar și de interfațarea între sistemele informatice (ERP) și echipamentele de securitate, analiză video, tehnologii RFID (tehnologii de identificare prin radio-frecvență), people counting (numărare de persoane care intră într-un magazin etc.), customer behaviour, sisteme EAS (antifurt pentru magazine) active și altele.
Deși nu există statistici clare referitor la piața de securitate, se știe că în întreaga țară sunt peste 1.000 de companii active în domeniu, dacă se ține cont de numărul licențelor acordate conform legii care reglementează activitatea specifică. Cele mai mari zece companii au cifra de afaceri undeva peste 10 milioane de euro fiecare, așa că Viorel Luță estimează piața totală la peste 250 de milioane de euro anual, fără a include serviciile de pază, monitorizare și intervenție, ci numai zona de sisteme tehnice.
Dacă în domeniul serviciilor de securitate (în limbaj popular, în zona “firmelor de pază”) se pot face topuri și clasamente mai simplu, după numărul de angajați, cifră de afaceri sau profit, în zona sistemelor tehnice de securitate, crede Viorel Luță, astfel de topuri pot fi irelevante sau de-a dreptul incorecte. Astfel, unele companii pot avea venituri importante din divizii cu alt profil, cum ar fi IT, altele oferă securitatea ca parte a unui portofoliu mai larg, care include curenți slabi sau curenți tari, alte instalații si chiar construcții. Totuși, dintre jucătorii importanți pot fi amintiți UTI Grup, Helinick, Civitas (grupul Polystart), MIRA Telecom, Avitech, General Security, Technosec sau ICCO.
Noua firmă concurează, așadar, și cu UTI, încercând să fure o felie din cașcavalul de 250 de milioane? "În niciun caz. UTI este o companie mare, cu proiecte de anvergură, multe dintre ele unicat, implementate la clienți cu infrastructură complexă sau critică, la care securitatea are ca scop fundamental asigurarea bunei funcționări a acestei infrastructuri – fie că vorbim de producția și transportul de energie, de transporturi navale, terestre sau aeriene", spune Luță. ESS se adresează companiilor private medii și mici, la care securitatea înseamnă primordial protejarea profitabilității. Într-adevăr, e greu de crezut că cel puțin într-o primă fază un start-up poate concura cu grupul fondat în urmă cu 25 de ani de Tiberiu Urdăreanu. UTI Grup este o companie de tip holding, organizată la nivel operațional pe patru linii de business: sisteme de securitate pentru infrastructuri critice și apărare, tehnologia informației și comunicații, managementul traficului, construcții și facility management. Grupul a avut în 2013 afaceri de peste 140 de milioane de euro.
Soluții noi de securitate
"Noi nu concurăm cu cele 10 companii mari din piață, ci cu celelalte 990. Credem că avem soluții mai deștepte și mai inovative decât majoritatea celorlalți", spune Viorel Luță, dând exemplu "lacătul inteligent", un produs "unicat", despre care spune că există doar în protofoliul ESS. Este vorba de o combinație între un lacăt mecanic de înaltă securitate și un sistem de monitorizare a poziției și stării acestuia. Beneficiarul atașează lacătul de orice bun mobil sau fix (container, camion, poarta unui obiectiv izolat etc.) și este informat în timp real asupra poziției (coordonatele GPS, afișarea pe o hartă, istoricul traseului etc.), dar și a stării lacătului (închis/deschis, supus la șocuri, tăiere/vibrații etc).
Dar niciun sistem de securitate nu e perfect, mai spune proaspătul antreprenor, însă este de preferat ca intervenția omului să fie limitată: "Pe o platformă industrială, un paznic stătea cu spatele la calea ferată, pe care rula o locomotivă cu câteva vagoane atașate, încărcate ochi cu fier vechi. Șeful securității obiectivului aleargă disperat spre el: <<Oprește trenul, oprește trenul!". Fără să se întoarcă, paznicul zice: <<Ce tren? Eu nu văd niciun tren!!!>>"