Digitalizarea la români: Câteva sute de instituții publice pot folosi semnătura electronică la finalul acestui an

Digitalizarea la români: Câteva sute de instituții publice pot folosi semnătura electronică la finalul acestui an
scris 21 dec 2020

Până la începutul lunii decembrie, aproape 200 de instituții și autorități publice au primit din partea Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) servicii de certificare calificată pentru utilizare semnăturii electronice. Aceste servicii au fost folosite inclusiv la alegerile locale și parlamentare. 

De ce este important: Guvernul a adoptat, la finele lunii martie, o ordonanță de urgență prin care impune autorităților publice să accepte astfel de documente de la cetățeni și firme, utilizând servicii de certificare a semnăturii furnizate de terți.

Urmărește-ne și pe Google News

Ulterior, la începutul lunii aprilie, Serviciul de Telecomunicații Speciale a fost desemnat, tot prin ordonanță de urgență, să devină prestator de servicii de încredere calificate pentru sistemele de semnătură electronică ce vor fi folosite de instituțiile și autoritățile publice centrale.

Ajunsă la Parlament, ordonanța a fost amendată astfel încât să reiasă clar din textul acesteia că STS nu va percepe vreun tarif instituțiilor publice pentru serviciile de semnătură electronică.

Comisia Europeană vrea o reformă a platformelor și serviciilor digitale. Platformele care ajung la peste 10 % din populația UE sunt considerate a avea un caracter sistemic CITEȘTE ȘI Comisia Europeană vrea o reformă a platformelor și serviciilor digitale. Platformele care ajung la peste 10 % din populația UE sunt considerate a avea un caracter sistemic

După cum a relatat Profit.ro, Concept Electronics a câștigat, în urma unei licitații, un contract pentru livrarea către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a 20.000 de dispozitive de memorie tip token pentru servicii de semnătură electronică. Cu o durată de doi ani, contractul a fost estimat la 2 milioane de lei.

Este bine de știut: În pofida faptului că, prin lege, instituțiile publice sunt obligate să accepte semnătura electronică pe orice documente, multe dintre acestea fie nu aplică legea, fie nu au sistemul necesar, după cum a relatat anterior Profit.ro. Totodată, până la apariția Covid-19, doar undeva la 10% dintre români interacționau online cu administrația publică sau trimiteau formulare online, în timp ce media europeană este de peste 35%. 

România cade în clasamentul țărilor cu cel mai ieftin internet și iese din Top 5 CITEȘTE ȘI România cade în clasamentul țărilor cu cel mai ieftin internet și iese din Top 5

Conform datelor oficiale furnizate Profit.ro, procesul de emitere a certificatelor calificate la nivelul STS a început însă abia la 2 septembrie 2020. De atunci și până la începutul lunii decembrie, deci timp de 3 luni, au fost furnizate servicii de încredere calificată pentru un număr de 196 de instituții publice și, de asemenea, pentru birourile electorale care au funcționat pe timpul desfășurării proceselor electorale din acest an (alegeri locale și parlamentare).

Astfel, numărul total de certificate digitale calificate emise de STS până la începutul lunii decembrie, în București și la nivel teritorial, era de 5.117.

Totodată, la data de 08 decembrie., erau înregistrate 285 de solicitări de servicii de certificare calificată, însumând un număr de 12.548 de certificate calificate, de la instituții și autorități publice definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.

Spania constată cu tristețe: Am pierdut Centrul UE pentru securitate cibernetică în fața unui gigant București. Cândva sub influență sovietică, România este acum în slujba UE.SRI a ajutat la expunerea unui grup rus CITEȘTE ȘI Spania constată cu tristețe: Am pierdut Centrul UE pentru securitate cibernetică în fața unui gigant București. Cândva sub influență sovietică, România este acum în slujba UE.SRI a ajutat la expunerea unui grup rus

Între timp, Guvernul a pregătit o ordonanță de urgență pentru ca angajatorii să aibă posibilitatea de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă sau a actului adițional la contract. Semnătura electronică calificată va putea fi utilizată și la întocmirea tuturor documentelor din domeniul relațiilor de muncă, respectiv în comunicarea cu instituțiile publice de resort.

Serviciul de Telecomunicații Speciale este cel care va furniza serviciile de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituțiilor și autorizat din cadrul instituțiilor și autorităților publice, în timp ce pentru angajații/angajatorii din mediul privat semnătura electronică calificată poate fi obținută prin furnizori de servicii acreditați.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
semnatura
electronica
sts
institutii
autoritati
certificare
calificata
servicii