În ciuda faptului că perioada de grație în care update-ul la Windows 10 era gratuit s-a încheiat, Microsoft închide ochii în fața unei opțiuni prin care oricine poate trece la Windows 10 cât se poate de legal.
Când a lansat Windows 10, în iulie 2015, Microsoft a anunțat că upgrade-ul de la versiunile mai vechi de Windows va putea fi făcut gratuit în primul an. La un an și jumătate distanță, Windows 10 poate fi instalat în continuare gratuit, dar printr-o metodă mai puțin cunoscută.
Cum
În locul obișnuitului Windows Update, care poate descărca automat update-urile de Windows, utilizatorii care vor să facă acum upgrade la Windows 10 trebuie să descarce un program care facilitează acest lucru.
Se numește Media Creation Tool și este un mic dar foarte util instrument, creat special de Microsoft pentru instalarea de la zero sau upgrade-ul la Windows 10. Cu același program poate fi descărcat kit-ul de instalare a sistemului de operare sau se poate actualiza o versiune mai veche de Windows.
CITEȘTE ȘI Ce aduce nou următorul update important pentru Windows 10Operațiunea propriu-zisă este automatizată, sarcina utilizatorului rezumându-se la 2-3 click-uri. În primul ecran afișat la deschiderea programului trebuie selectată opțiunea “Upgrade this PC now” pentru upgrade-ul la Windows 10.
Timp de câteva zeci de secunde vor fi descărcate o parte din fișierele necesare instalării. La terminarea acestui proces, utilizatorul va trebui să accepte condițiile de licențiere. Ultimul pas înainte de instalarea propriu-zisă este alegerea între păstrarea opțiunilor și programelor instalate sau ștergerea acestora.
De ce
Motivul oficial pentru care Microsoft a lăsat această opțiune și după expirarea termenului de un an pentru upgrade-ul gratuit la Windows 10 este ajutorarea utilizatorilor cu deficiențe fizice.
Fără ca cineva să se îndoiască de intențiile bune ale corporației americane, motivele pentru care Microsoft face acest lucru depășesc granițele binefacerii și țin de modul în care compania și-a repoziționat business-ul software.
CITEȘTE ȘI Facebook va afișa reclame în cadrul clipurilor videoWindows 10 nu mai este un produs pe care Microsoft îl vine direct, ci un serviciu menit să tragă după el alte produse și servicii pe care compania americană să le monetizeze: aplicațiile, jocurile, filmele, muzica și reclamele sunt doar câteva dintre serviciile pe care Microsoft le poate monetiza prin intermediul sistemului său de operare.
Ideea nu este nouă, ci împrumutată din zona de mobile, acolo unde Apple și Google nu obțin bani direct din vânzarea sistemului de operare, ci din produsele care compun ecosistemului construit în jurul acestuia, plus, bineînțeles, hardware-ul (telefoane, tablete, smartwatch-uri, accesorii etc).
Pentru ca trecerea la “Windows ca serviciu” să se facă cât mai rapid, iar Microsoft să pună la punct un business care să concureze cu Apple și Google, companii care au sesizat mult mai bine această oportunitate și s-au mișcat mult mai repede, este esențial ca baza de utilizatori să fie cât mai mare posibilă. Și, de preferat, cât mai repede.
CITEȘTE ȘI Windows 10 include un nou tip de reclame: aplicații promovateNu există dubii că și cei mai conservatori utilizatori vor ajunge, eventual, să treacă la Windows 10. Însă, pentru Microsoft, important este să atragă cât mai mulți utilizatori către Windows 10 și cât mai repede.
Iar cifrele nu sunt cele mai încurajatoare. Conform NetMarketShare, la finele lui 2016, Windows 10 deținea numai 21% din piața sistemelor de operare pentru desktop. Cu 48%, cel mai popular sistem de operare rămâne Windows 7, iar în acest ritm va mai trece mult până când locul său să fie luat de Windows 10.
De aceea, Microsoft are nevoie să faciliteze în continuare utilizatorilor trecerea la Windows 10. Probabil că, dacă ar fi știut că adopția va fi așa lentă, șefii Microsoft ar fi anunțat de la bun început că upgrade-ul la Windows 10 este gratuit. Punct. Nu pentru un an, nu cu mijloace alternative. Gratuit și atât.