Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) propune scăderea cu 30% a tarifelor pentru terminarea apelurilor fixe, până la 0,097 eurocenți/minut, începând cu 1 august, spune președintele autorității, Sorin Grindeanu.
”Supunem astăzi consultării publice o scădere de aproximativ 30%, până la 0,097 eurocenți/minut, a tarifului maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe, începând cu data de 1 august 2020. Continuăm astfel eforturile Autorității de a susține o piață telecom competitivă în România, cu oferte atractive și convenabile pentru români”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În prezent, tariful maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe este de 0,14 eurocenți/minut și a fost stabilit de ANCOM începând cu 1 aprilie 2014, pe baza unui model de calculație a costurilor de tip LRIC pur, menit să asigure obiectivele de promovare a concurenței, maximizare a beneficiilor consumatorilor și stimulare a investițiilor eficiente, cu respectarea metodologiei armonizate prevăzute în Recomandarea 2009/396/CE.
Scăderea tarifului până la 0,097 eurocenți / minut propusă de ANCOM a fost determinată în urma actualizării mai multor parametri ai modelului de calculație a costurilor utilizat anterior, precum și a costului capitalului.
Potrivit documentelor consultate de ANCOM, începând cu data de 1 august 2020 operatorii de telefonie fixă desemnați de autoritate ca având putere semnificativă de piață, printre care și Telekom, RCS & RDS, Orange sau Vodafone, vor putea aplica un tarif de maxim 0,097 eurocenți/minut în cazul apelurilor naționale, apelurilor inițiate din Spațiul Economic European (SEE), precum și în cazul apelurilor inițiate din rețele din afara SEE, dacă acordurile internaționale în vigoare nu permit instituirea unui regim diferit de tarifare.
Lista celor 35 de operatori de telefonie fixă cărora li se vor aplica măsurile de reglementare propuse poate fi consultată pe site-ul ANCOM.
Măsura de reglementare supusă consultării publice de ANCOM completează măsurile anterioare de identificare, analiză și reglementare a piețelor serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe definitivate de autoritate în anul 2017. Autoritatea derulează periodic acest demers de revizuire a piețelor relevante de gros, conform legislației naționale și europene în vigoare, pentru a asigura funcționarea piețelor cu amănuntul de telefonie în condiții concurențiale și pentru a proteja astfel interesele utilizatorilor finali.
Potrivit celor mai recente date statistice colectate de ANCOM, pe parcursul anului 2019 telefonia fixă a fost tot mai puțin utilizată de români, cu scăderi atât din punct de vedere al numărului de linii de acces (-7,7%, până la 3,38 milioane), cât și din cel al traficului (-16,5%, până la 1,9 miliarde minute). Ca urmare a acestor evoluții, în anul 2019, un român a vorbit în medie doar 8 minute/lună la telefonul fix în scădere cu 17% față de anul 2018.
În funcție de numărul de abonați de la sfârșitul anului 2019, Grupul Telekom avea o cotă de piață de 40%, RCS&RDS 35%, Grupul Vodafone 23%, ceilalți furnizori însumând 2%.
Măsurile Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații pentru stabilirea tarifului maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe pot fi consultate pe site. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze și să transmită observații și propuneri până la data de 18 iunie.