Google va fi în atenția Uniunii Europene ani de zile, în afara amenzii record de 2,4 miliarde de euro care i-a fost impusă, în urma deciziei de marți care definește compania ca un monopol, relatează Reuters.
Decizia Comisiei Europene stabilește un precedent și deschide calea pentru noi acțiuni împotriva altor activități majore ale Google, în domeniul telefoanelor mobile, achizițiilor de publicitate online și categoriilor de servicii de căutare specializate, cum sunt cele pentru călătorii, scrie News.ro.
De asemenea, decizia Comisiei Europene pune la dispoziția companiilor concurente ale Google dovezi necesare în procesele prin care vor să dovedească că operatorul celui mai utilizat motor de căutare din lume le-a afectat afacerile.
Deocamdată, investitorii în acțiuni Alphabet, compania mamă a Google, au ignorat impactul deciziei UE asupra companiei.
CITEȘTE ȘI Facebook a atins pragul de 2 miliarde de utilizatori, 60% din populația cu acces la internetPrețul acțiunilor Alphabet s-a dublat în ultimii doi ani, perioadă în care autoritățile europene au intensificat investigațiile împotriva Google, fiind apropiat de cel al titlurilor Apple, cea mai valoroasă companie din lume, cu o capitalizare de 660 de miliarde de dolari.
Principala problemă a Google nu este amenda impusă de Comisia Europeană pentru practicile anti-concurențiale ci felul în care i-a cerut să rezolve problema, ceea ce înseamnă că nu o va putea face doar prin niște măsuri tehnice.
De fapt, Comisia obligă Google să demonstreze că rivalii săi vor obține un acces substanțial în afacerile sale.
Comisarul pentru Concurență Margrethe Vestager a declarat că Google va fi monitorizată ani de zile, pentru a o împiedica să facă noi abuzuri.
”Simplul fapt că Google va fi supravegheată îi va limita opțiunile în viitor”, a spus Matti Littunen, analist în domeniul mediei digitale și publicității online la Enders Analysis în Londra.
O decizie din 2004 a UE potrivit căreia Microsoft a abuzat de poziția dominantă pe piața Windows și alte piețe a limitat, în deceniul care a urmat, inițiativele companiei de a se extinde mai rapid pe piețe emergente cum sunt publicitatea online, deschizând calea pentru creșterea Google.
Acuzațiile împotriva Google scot în evidență cunoștințele limitate ale autorităților de reglementare despre tehnologiile moderne și complexitatea lor, a spus Mark Patterson, profesor la Universitatea de drept Fordham.
"Decizia arată dificultatea de a reglementa firmele de Internet bazate pe algoritmi. De obicei măsurile antitrust cer companiilor care au încălcat legislația să renunțe la anumite comportamente sau, mai rar, să ia anumite măsuri. Această decizie doar cere Google să aplice un tratament egal, nu și cum să o facă”, a arătat Patterson.
Decizia UE este un avertisment pentru alte două investigații europene privind sistemul de operare Android și sistemul de publicitate AdSense, a spus Richard Windsor, analist independent în domeniul financiar care urmărește concurența dintre companiile mari de Internet și dispozitive mobile, între care Google.
”Dacă UE va spune că Google nu mai poate oferi magazinul Google Play ca funcție default pe telefoanele cu sistemul Android, acest fapt va deschide piața pentru alți producători de telefoane să includă softuri și servicii proprii ”, a arătat Windsor.
Mai important este faptul că Google trebuie să găsească căi de a-și schimba practicile de afaceri fără să afecteze modelul de afaceri în publicitate, care în 2016 a generat 85% din veniturile de 90,3 miliarde de dolari ale companiei mamă Alphabet.