Producătorul german de echipamente sportive, Adidas, va comercializa începând cu 2017 primul model de pantof sport produs de roboți.
La mai bine de 20 de ani după ce și-a mutat producția din Germania în Asia, Adidas va începe la jumătatea lui 2017 să producă din nou echipament sportiv în țara natală. Numai că, de data aceasta, în locul oamenilor, forța de muncă este formată din roboți.
Prima fabrică de roboți a celor de la Adidas se numește Speedfactory. Ulterior, compania germană va lansa mai multe fabrici similare. Următoarea va fi deschisă în Statele Unite, fiind urmată de mai multe fabrici în Europa de Vest.
Pantofii sportivi produși de roboți în cadrul Speedfactory, numiți Futurecraft M.F.G. (Made for Germany), vor fi comercializați la un preț similar cu al celor realizați de cei aproximativ un milion de angajați pe care compania îi are în Asia. Creșterea de profit pentru Adidas va veni din diferența costurilor de producție.
CITEȘTE ȘI Americanii de la 3Pillar Global deschid un centru de dezvoltare la Iași, al treilea din România. Compania angajează 50 de specialiști ITConform producătorului german de roboți Kuka, Adidas va cheltui aproximativ 5 euro pe oră pentru funcționarea unui robot obișnuit, în timp ce un angajat în Asia costa 10 euro pe oră, iar în Germania 50 de euro pe oră.
Mutarea celor de la Adidas vine pe fondul creșterii cheltuielilor cu forța de lucru în Asia și dezvoltarea tot mai accentuată și pe scară mai largă a sistemelor automatizate.
China este țara care instalează cei mai mulți roboți din lume – undeva în jurul a 90.000 de unități în 2016, cu o prognoză de creștere la 160.000 de unități până în 2019.
Cu toate acestea, ponderea roboților în totalul forței de muncă în China este încă mică: 49 de roboți la 10.000 de lucrători. Același studiu, realizat de International Federation of Robotics în 2015, arăta că în România erau la acea dată 11 roboți la 10.000 de lucrători.
În ceea ce privește temerea oamenilor că vor rămâne fără slujbe, Națiunile Unite au avertizat deja că în țările aflate în curs de dezvoltare acest risc vizează două treimi din angajați.
În același timp, și marele rival, Nike, are în plan deschiderea unor fabrici similare.