În condițiile în care numărul investitorilor activi pe bursa de la București este de doar câteva mii, românii se feresc și de cumpărarea de acțiuni prin intermediul fondurilor. 90% din piața fondurilor de investiții are plasamente în instrumentele cu venit fix. Deși și-a majorat activele în administrare cu 30% la 620 milioane lei și promovează diversificarea și pe clase cu risc mai ridicat, OTP Asset Management trage linie și vede că nu a reușit să-și convingă clienții pentru investiții mai ridicate în acțiuni.
Acum un an, Dragoș Neacșu, președinte al Asociației Administratorilor de Fonduri (AAF) anunța că piața locală de profil a reușit o performanță notabilă, aceea de a depăși în plasamente industria similară din Republica Cehă. Cu toate acestea, românii nu reușesc să depășească pragul psihologic de a câștiga în expunerea pe acțiuni, iar fondurile monetare și de obligațiuni sunt covârșitoare în piața locală.
De fapt, nu mai puțin de 90% din investițiile fondurilor mutuale sunt în instrumente cu venit fix pentru că multe dintre fondurile care se definesc drept diversificate au portofolii debalansate către obligațiuni, atrag atenția reprezentanții OTP Asset Management. Fondurile destinate exclusiv acțiunilor acoperă numai 5% din piață.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Oamenii percep investițiile în acțiuni ca fiind un joc, explică Dragoș Manolescu, director general adjunct la OTP Asset Management. Într-o conferință de presă organizată de divizia de administrare a activelor financiare a OTP Bank, el a afirmat că românii care dispun de economii nu tolerează volatilitatea și riscurile. Dacă i se pune în față perspectiva unui randament de 1,00% sau 1,50% care este sigur, îl acceptă mai degrabă decât alternativa unor plasamente în care limitele potențialului de pierdere și câștig sunt între -5% și 20%. Oricât de atractiv este randamentul de 20%, perspectiva unei pierderi de 5% îl sperie.
OTP Asset Management a încercat să promoveze în rândul clienților o diversificare a plasamentelor și către clase de risc mai ridicate, însă efortul are rezultate foarte timide. Anul trecut, compania lansa portofolii combinate de unități de fond cu diverse profile de risc, denumite din considerente de marketing după nume de sporturi, tocmai pentru a atrage atenția clienților și asupra fondurilor pe acțiuni, mai puțin populare.
La un an de zile trag linie și văd recompensă mică, spune Dan Popovici, CEO la OTP AM România, răspunzând la o întrebare a Profit.ro. Deși activele în administrare ale companiei au avut o creștere anuală de 30%, la 620 milioane lei, la finele lunii noiembrie, iar numărul investitorilor a sporit cu 11,4%, interesul pentru acțiuni a urcat nesemnificativ.
Câștigăm puțin și investim încă și mai puțin
Deși este de 32 de ori mai mare decât acum 10 ani, ca urmare a punctului de plecare de bază mică, de 24 miliarde lei și cu un număr de 427.000 de investitori, sectorul fondurilor mutuale din România încă este slabă comparativ cu alte piețe din regiune. Valoarea investiției pe cap de locuitor în România este de aproximativ 445 euro, mult mai mică decât cea din Ungaria, de 1.807 euro/cap de locuitor sau decât cea din Polonia, de 1.553 euro.
O explicație este și nivelul mic al câștigurilor din vânzarea forței de muncă. În România, salariul mediu este de numai 583 de euro pe lună, față de 1.558 euro/lună în Slovenia, 972 euro/lună în Slovacia, 1.009 euro/lună în Republica Cehă, 918 euro/lună în Polonia, 836 euro/lună în Ungaria și 752 euro/lună în Croația.
Un fond pentru 5% anual
Cei de la OTP AM încearcă să-și obișnuiască piața cu concepția de diversificare, promovând fondul de tip absolute-return Global Mix, în condițiile în care acest instrument este tot mai popular în piețele dezvoltate, iar publicul român îl poate înțelege mai bine. Lansat în luna noiembrie a anului trecut, fondul are un randament anual de 6,28%, ținta administratorilor lui fiind de 5%, dat fiind media anualizată din ultimii 5 ani a celor 1.878 fonduri cu profil similar existente la nivel mondial.
La nivel strategic, fondul își propune plasamente de 50% în acțiuni, 45% în obligațiuni și 5% în cash, cu procentajele de alocare schimbate tactic la un interval de o lună până la 3 luni, pentru fructificarea trendurilor intermediare. Spre exemplu, acum OTP Global Mix are o supraexpunere pe acțiunile americane. Manolescu mizează pe o continuare a trendului pozitiv pe bursa de la New York după câștigarea alegerilor prezidențiale de către republicanul Donald Trump care a promis masive stimulente fiscale. Marile câștigătoare ale politicii noi de la Casa Albă ar urma să fie sectorul financiar care să beneficieze de dereglementări, cel al furnizărilor de servicii medicale și cel al construcțiilor, în măsura în care Trump a promis ample investiții în infrastructură.
Care ar fi poveștile de creștere
Atenția administratorilor este pentru poveștile care ar urma să marcheze următorii 5 ani. Primul dintre acestea este al tehnologiilor care vor schimba dramatic configurația economiei și societății, iar al 2-lea este cel al obiceiurilor de consum al generației care se retrage și care în America și Europa de Vest are cea mai mare avere personală. În al doilea caz, trebuie urmărite companiile care pot fructifica predilecția acestor oameni către consumul de servicii medicale și călătorii.
În ceea ce privește tehnologiile, cei de la OTP urmăresc furnizorii de servicii prin internet, în general companiile IT și industria auto cu consum de energie electrică. Recunosc – la întrebarea Profit.ro – faptul că trendul este aglomerat și că trebuie multă muncă de cercetare pentru găsirea companiilor care să aibă încă valori atractive din punct de vedere fundamental.
Dan Popovici dă exemplu faptul că sunt interesați de producătorii auto cu consum de energie electrică, dar că nu au în portofoliu acțiunile companiei fanion Tesla care se tranzacționează „la multipli care nu fac sens”. Au cumpărat, însă, acțiuni ale companiei Daimler care, de asemenea, va fi unul dintre liderii de frunte de mașini cu alimentare electrică și este avansată în cercetările pentru automobilele cu pilot automat. „Găsim o companie la un preț bun în care să credem. Nu trebuie să fie liderul de reputație”, a conchis Popovici.