Acționar al Portului Constanța, Fondul Proprietatea avertizează că legea votată în Parlament la începutul acestei luni privind administrarea porturilor lovește în business-ul principal și deturnează cash în favoarea operatorilor privați. Managerul Greg Konieczny spune că actul normativ anulează un proces de ameliorare a veniturilor prin renegocierea contractelor din porturi și conduce la pierderi de zeci de milioane de euro pe an pentru companiile aflate în cea mai mare parte în proprietatea statului.
Fondul Proprietatea (FP) își exprimă speranța că președintele României nu va promulga legea privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, care afectează în însăși natura lor afacerile porturilor, cu impact direct asupra acționarilor acestor societăți. „Legea practic schimbă aceste porturi din societăți comerciale în organizații non-profit efective, cu tot cash-ul redirecționat de la porturi către operatorii privați”, a declarat, pentru Profit.ro, managerul FP Greg Konieczny, adăugând că aceasta ar conduce la o hemoragie de zeci de milioane de euro pe an pentru porturi. „Distrug valoarea proprietăților statului”, a adăugat acesta.
Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile a fost adoptată de Camera Deputaților – cameră decizională – în data de 7 noiembrie, când a trecut neobservată având în vedere polarizarea dezbaterii publice către votul privind majorarea salariilor medicilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Konieczny este contrariat că această lege a trecut fără să vorbească nimeni despre ea, cu puțin înainte de alegerile parlamentare. „Din perspectiva noastră, dacă este luptă împotriva corupției, acesta este un caz la nivel înalt”, spune interlocutorul nostru. „Sunt băieții deștepți, partea a doua.”
Conform actului normativ - semnalat de publicația noastră încă de la inițierea sa de un grup de 100 de parlamentari în primăvară - închirierea infrastructurii publice de transport naval va fi interzisă, contractele existente vor fi transformate în acte de subconcesiune, cu plata unei redevențe.
Având o participație la Administrației Porturilor Maritime, Fondul Proprietatea își apără interesul de acționar. Konieczny nu poate înțelege cum Parlamentul a votat o astfel de lege în favoarea operatorilor privați și nu a porturilor, unde statul este acționar majoritar. Sunt porturile cele care ar trebui să fie responsabile de dezvoltarea business-urilor și cash-ul trebuie concentrat de acestea și nu de operatorii privați.
Legea a venit tocmai într-un moment când veniturile Portului Constanța se ameliorau
Reprezentanții administratorului unic al FP, compania americană Franklin Templeton, sunt nemulțumiți că legea respectivă vină să anuleze o tendință pozitivă privind chiriile percepute de Portul Constanța de la companiile care operează în port. „Situația începea să se schimbe”, declară Konieczny, arătând că prin licitații, prețurile chiriilor urcau uneori și de 10 ori față de cele negociate în anii trecuți.
Harta publicată în raportul anual pe 2015 al Administrației indică suprafețe închiriate și prețul mediu, unde se vede foarte clar că cele mai mari cotații sunt pentru zonele din port unde contractele au fost negociate în anii 2012-2016.
Cea mai mare parte a suprafeței închiriabile din rada portului Constanța aparține companiilor de stat, aproximativ 2-3 milioane metri părați, prețul mediu fiind și cel mai mic, de 0,278 lei pe metru pătrat pe lună. Pentru agenții economici care au semnat contractele în anii 2000-2012, echivalentul a 1-2 milioane metri pătrați, prețul mediu este de 0,782 lei pe metru pătrat pe lună. Dacă în cazul contractelor încheiate prin negociere directă în ultimii 4 ani (pentru 0,5 milioane – 1 milion de metri părați), prețul mediu nu a deviat mult, fiind de 0,764 lei pe metru pătrat pe lună, în schimb pentru contractele de închiriere semnate în urma unor licitații publice din perioada 2012 – martie 2016, prețul mediu este de peste 3 ori mai mare, respectiv de 2,426 lei pe metru pătrat pe lună. „Era un progres, desigur”, zice Konieczny.
Adio listare la bursă
Dacă legea va intra în vigoare, nu mai poate fi vorba de listarea Portului Constanța la Bursa de Valoori București, așa cum figura în strategiile guvernamentale publicate în ultimii ani, spune managerul Fondului Proprietatea, răspunzând la o întrebare a Profit.ro. „Întreg sensul afacerilor acestor companii dispare.” Acestea nu mai creează valoare pentru acționari, ci pentru operatorii privați.