Conducerea operatorului terminalului petrolier de la portul Constanța propune distribuirea unui dividend cu 4 zerouri după virgulă, sumele virate către conturile de la brokeri ale investitorilor urmând să fie mai mici decât comisioanele percepute de Depozitarul Central. Impact negativ de câte 5 lei în portofolii.
Oil Terminal (OIL) a surprins neplăcut investitorii în ceea ce privește indicatorii de profitabilitate la raportarea anuală preliminară. Nu numai că profitul net de anul trecut s-a prăbușit de 16 ori față de cel din 2017, dar societatea a pierdut pe drum și aproape 2 milioane de lei din câștigul net afișat la 9 luni.
Acum, acționarii sunt aruncați într-un nou bucluc. Nu este vorba despre ceva cu impact major asupra portofoliilor, dar este suficient de enervant pentru investitori. Practic, societatea propune distribuirea unor dividende cu valori neglijabile, sumele care urmează să fie fie încasate pe conturile de la brokeri neacoperind costurile mecanismelor pieței care asigură acest transfer. Practic, investitorii vor primi câțiva bani în conturi, dar vor achita suma fixă de 5 lei aferentă distribuției centralizate a dividendelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din profitul net de aproximativ 286.000 de lei, Oil Terminal va acorda dividende în valoare însumată de aproximativ 32.000 de lei. Valoarea dividendului brut cu dată a plății 7 iunie și supus aprobării acționarilor în Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor este de 0,00005588 lei/acțiune. Chiar și pentru cineva care ar avea o deținere în echivalent 5.000 de lei la compania care deține operatorul petrolier din Portul Constanța, suma primită ar fi de 2 lei, mai mică decât valoarea mediană de 5 lei a transferurilor de la brokeri.
O șicană că îți vine să arunci în piață acțiunile. „Dă-i cu ele!”
Este ceva care s-a mai întâmplat la societăți cu acțiuni ilichide de pe sistemul alternativ de tranzacționare AeRO. Spre exemplu, Transilvania Leasing și Credit IFN SA (TSLA) a avut anul trecut o propunere de dividend de 0,001 lei/acțiune. La fel, la Șantierul Naval Mangalia (STNM), dividendul brut era de 0,00235679 lei/acțiune, astfel încât chiar și cineva care ar avea o deținere de aproximativ 10.000 de lei ar fi sub pragul în care încasarea de dividend să acopere comisionul perceput.
Un investitor cu peste 20 de ani de experiență și care a acumulat multiple dețineri, percepea acest lucru ca pe o șicană și declara pentru Profit.ro că acest lucru l-a și determinat să dezinvestească. „Cum prind o ocazie încep și eu să vând acolo...”, spunea acesta. „Dă-i cu ele!”
Depozitarul Central, singurul câștigător al dividendului de la Oil Terminal. Nici dacă era acționar nu avea venituri așa mari
Acum, acest aspect agasant și-a croit drum inclusiv către piața reglementată de la BVB, prilej pentru investitori să se gândească din nou la șicane. Distribuirea dividendului brut infim nu are sens nici măcar din perspectiva acționarilor mari. Spre exemplu, în contul deținerii sale majoritare de 59,62% din capitalul social, prin Ministerul Energiei, statul român ar urma să primească mai puțin de 20.000 de lei, sumă care abia ar acoperi plata unei asistente medicale pe câteva luni de zile.
Practic, singurul câștigător ar fi Depozitarul Central, entitate din grupul BVB care asigură plata centralizată a dividendelor și care încasează cea mai mare parte a comisionului de 5 lei plătit de investitori. Unii dintre aceștia sunt încă și mai nefericiți. Spre exemplu, la BT Capital Partners, casa de brokeraj a Băncii Transilvania, comisionul de încasare a dividendelor este de 10 lei. Pentru familia unui acționar Oil Terminal cu cont deschis la acest intermediar, distribuția dividendului infinitezimal echivalează cu „a lua pâinea de la gură” copiilor pentru 1-2 zile.