După ce Guvernul a semnat un document de anulare, la începutul acestei luni, a legii votate anul trecut de Parlament care interzicea vânzarea unor participații ale statului la companii, profesioniștii pieței de capital așteaptă primele listări. Creșterea în valoare a societăților unde statul oricum își va fi păstrat pachetele majoritare, ameliorarea performanței companiilor sub presiunea acționarilor de portofoliu, momentul de piață favorabil și dispersia mai bună a avuției prin accesul populației în acționariat sunt argumente ale directorilor de investiții ale fondurilor mutuale românești în favoarea unor noi oferte publice pentru companiile de stat.
Executivul a inițat demersurile de eliberare a cadrului legislativ pentru noi listări la bursă după ce o piedică în axcest sens a fost pusă în contextul pademiei în anul 2020. Totuși, observă Ovidiu Dumitrescu, director adjunct la TradeVille, cei care au aversiune la listare sau la privatizare în general au reușit să dicteze agenda și i-au pus pe guvernanți în defensivă, aceștia vorbind doar timid despre vânzarea unor pachete de acțiuni foarte mici.
În acest climat, reprezentanți ai pieței de capital spun că, departe de a fi o vânzare de țară, un astfel de demers nu ar face decât să potențeze active din economia națională și să accelereze dezvoltarea României.
CITEȘTE ȘI eMAG Academy, școala care te învață ABC-ul online-ului. Top 10 cei mai studioși cursanțiAlina Huidumac, director de investiții și portofolii la Certinvest, afirmă că avantaje sunt din perspectiva tuturor entităților implicate. Astfel, statul cu deținere majoritară păstrată are acces la venituri rapide, urmând să se bucure de dividendele în contul participației păstrate, investitorii instituționali și individuali vor avea noi oportunități de investiții, bursa ar crește în lichiditate, ceea ce ar pune România pe harta regională a investitorilor, iar companiile și-ar îmbunătăți cerințele de guvernanță corporativă, de raportare și transparență, iar monitorizarea de către investitori s-ar putea transpune într-o structura de management responsabil.
„Văd numai avantaje, văd momentul bun, văd o guvernanță corporativă de calitate care poate să devină ieftină pentru că atrage capital direct de la acționari”, spune și Aurel Bernat, director generala BT Asset Management, divizia de administrare a activelor financiare a Băncii Transilvaniab (TLV).
Guvernul Cîțu a adoptat un proiect de lege care anulează interdicția de înstrăinare, pentru o perioadă de 2 ani, a participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținută. Decizia Guvernului reprezintă însă doar o propunere deoarece, pentru a fi și aplicabil, proiectul trebuie aprobat de Parlament.
Robert Burlan, Head of Investment Management, Raiffeisen Asset Management, observă că argumentul care a stat la baza promovării legii anul trecut, acela de a nu vinde sub stres active ale statului într-un context de tuirbulențe pe piețele financiare international, în care multiplii de evaluare sunt depreciați, nu mai este valid. „Între timp, piața locală a recuperat integral pierderile”, spune Burlan. „Din punctul de vedere al momentului de piață, putem constata că este unul chiar prielnic pentru statul român să-și vândă participațiile.”
Într-adevăr, într-un trend crescător început încă de dinainte de inițeirea proiectului de lege de către fostul senator PSD Șerban Nicoae, bursa românească a revenit aproape de maximele din anul 2007. Mișcarea s-a accelerat la cumpăna dintre ani, așa cum se vede pe graficul atașat al indicelui BET, favorizată de avansul pe noi valori record ale acțiunilor americane.
În opinnia lui Andrei Nedelcu, Chief Investment Officer la Erste Asset Management, pentru stat este o oportunitate de a adăuga valoare la companiile din portofoliul său, dar și pentru a conferi adâncime pieței românești de capital. Listări de stat ar încuraja pasul către bursă și a mai multor companii private, contribuind la diversificarea sectorială. Aceasta ar conduce la o creștere a ponderii României în indicii internaționali.
CITEȘTE ȘI Creșterea puternică a Kindred Group în 2020, alimentată inclusiv de ascensiunea Unibet și Vlad Cazino în România„Deși controlul statului nu s-ar pierde, având în vedere că discutăm despre pachete minoritare, monitorizarea mai atentă a progresului acestor companii poate pune o presiune benefică asupra acestora și le poate face mai eficiente din punct de vedere operațional”, mai spune Nedelcu.
Vândute pe bursă, dar tot românești
Dumitrescu de la TradeVille amintește că nu este neapărat ca în cazul Nuclearelectrica (SNN), unde statul a păstrat 82,50% din acțiuni, ca Guvernul să țină de dețineri mai mari pentru a păstra controlul. Experiența arată că tot reprezentanții ministerelor sunt cei care iau deciziile cheie la Transelectrica (TEL) și Transgaz (TGN) unde free-float-ul depășește 40%, dar chiar și la Electrica (EL) unde statul a pierdut pachetul majoritar, vânzând 51% din companie în vara anului 2014.
„Pentru toți cei care sunt îngrijorați că nu o să mai controleze statul și o să vină cineva și să fugă cu centralele de la Cernavodă în spinare, le spun că de fapt este o modalitate foarte isteață de a lucra cu banii altora în interes public”, mai spune brokerul.
CITEȘTE ȘI Interviu: Ren Zhengfei după ceremonia de deschidere a Laboratorului de Inovație Minieră Inteligentă din TaiyuanÎn plus, nu este propriu-zis o vânzare către străini, așa cum este zugrăvită în opinia publică, afirmă Burlan. Cum fondurile de pensii și de investiții locale cocentrează deja active în administrare de peste 100 miliarde lei, aceste ar fi previzibil principalii cumpărători, beneficiari finali fiind cetățenii României. „Statul nu ar înstrăina participații către străini, ci le-ar vinde către populația locală”, mai spune reprezentantul Raiffeisen AM. „Este o mișcare benefică atât pentru stat, cât și pentru companii și piața de capital în ansamblul ei.”